Bemanningsbolag? Nja tack!

Krönika. Transportkongressens besked till bemanningsbolagen: att de måste skärpa sig annars kommer man att vidta ”kraftfulla åtgärder”, är en god tanke. Lite mer komplicerat blir det om man, som i Vänsterpartiets kongress, beslutar att helt förbjuda dem. Partiledaren Jonas Sjöstedt har också börjat sväva på målet.

Transportkongressens besked till bemanningsbolagen: att de måste skärpa sig annars kommer man att vidta ”kraftfulla åtgärder”, är en god tanke.

Lite mer komplicerat blir det om man, som i Vänsterpartiets kongress, beslutar att helt förbjuda dem. Partiledaren Jonas Sjöstedt har också börjat sväva på målet.

Att förbjuda företag som har hundratusentals anställda i Sverige och miljoner utomlands är nämligen inget man gör på en kafferast. Även om normalt gammaldags företagande hade varit att föredra.

Hur är det då att jobba åt bemanningsbolag? Jag har gjort det i några år och det är väl ömsom vin och ömsom vatten. Märkligt nog har jag ändå haft de bästa två åren i mitt arbetsliv hos en sådan firma i Stockholm.

Även om vi jobbade ensamma för det mesta så var vi som ett team där vi åkte runt på bytessvängar eller lotsning. Det fanns alltid någon att fika med eller fråga till råds.

Chefen jobbade själv och han förmanade oss att ringa honom ifall någon kund vrenskades eller begärde det orimliga.

På så sätt blev företaget som en kudde mellan de anställda och åkarna. Det gick också att få ledigt när man ville. Något som förvånansvärt många människor uppskattar. Att jobba mycket under en period för att sedan ta semester ett par månader.

”Visst blir man trött på sig själv ibland!” Var de hårdaste ord chefen sa till mig. Det var sedan jag en sömnig morgon missat med truckgafflarna och vält en pall grönsaker.

Tyvärr slutade lönerna komma och till sist fick jag gå till facket för att få ut mina pengar. Något som avdelning 5 i Stockholm fixade galant.

Nu jobbar jag åt ett annat, gigantiskt, bemanningsbolag och har faktiskt inte så mycket att klaga över.

Man slipper känslan, på ett åkeri, av att kunna bli anklagad för alltifrån att godset är försenat till att bränslepriset stiger.

Nackdelen i bemanningssvängen är naturligtvis att anställningen blir osäkrare. Finns det inga uppdrag så får man sparken så småningom. Å andra sidan kan man få det på vanliga företag också när det ska omorganiseras.

Min son jobbade i sex år som sorterare på ­Posten, utan att bli fast anställd. Sedan blev han det – och fick sparken. Med en årslön. Varpå han blev återanställd igen efter en tid. Ordning och reda på arbetsmarknaden?

Visst, det blir enorma problem när företag ­sparkar folk och går runt turordningsreglerna genom att anlita bemanningsföretag. Men låt oss fokusera på att stoppa det och alla andra avarter med F-skattande och skattesmitning, inte själva bolagen. Åtminstone inte de seriösa.

Vill man verkligen ha bort bemanningsbolagen så måste man också ta bort arbetsgivarnas rätt att ”leda och fördela arbetet”.

För att lyckas med det tror jag att det krävs en revolution. Och i så fall gäller nog den gamla verkstadsdevisen: ”Underverk fixar vi medan ni väntar. Mirakel tar något längre tid…”

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Foto: Shutterstock

Elnätet nyckeln till gröna transporter

Åkeri. Den gröna omställningen av vägtransporter i Europa är i full gång. EU:s mål är att minska utsläppen med 90 procent till 2040, och lagstiftningen driver på övergången till nollutsläppsfordon i form av el- och vätgasdrivna lastbilar.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Petrus Iggström

Chefer jag minns

Arbetsliv. Vad är en bra chef? Eller snarare, hur är en bra chef? Personer i chefsposition är naturligtvis bara vanliga människor, som dock av någon anledning fått en lite speciell roll i livet.

Berättelsen om Willi Betz

Fiffel & båg. Det har skrivits mycket om tyska Willi Betz, lönedumpningens fader, och hans åkeri i tidiga 2000-talet. Från början var det ett litet tankbilsåkeri som körde vin (!) från Italien till Tyskland. Men när Berlinmuren föll 1989 öppnades portarna för privat ägande i de forna sovjetstaterna.

Att marschera i takt eller inte

Kanon. Så var den här till slut, vår omtalade kulturkanon. En reporter från TV 4 kom fram till mig där jag satt och fikade på Liljeholmstorget och stack en mikrofon under näsan. ”Vad tycker du om kulturkanon?” undrade hon.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Alexandra Einerstam

Vi står där när det gäller

Om kriget kommer. När Sverige nu rustar för ett förstärkt totalförsvar talas det mycket om mat, energi och infrastruktur. Mindre uppmärksamhet får vi väktare, ordningsvakter och skyddsvakter som varje dag bidrar till att samhällets nyckelfunktioner fungerar.

Måste varje glåpord bli ett rättsfall?

Rätt & orätt. Jag har blivit kallad mycket under de många år jag har jobbat som väktare, ordningsvakt och skyddsvakt. ”Fitta”, ”hora”, ”stasivakt”… ja, listan kan göras lång men det har också gjort att jag har … härdats? Blivit avtrubbad? Tål mer än gemene man?

På ny adress

Flytt-tankar. Jag försöker säga hejdå till den gamla lägenheten. Det låter kanske enkelt, men hur lämnar man egentligen platsen där ens liv vecklat ut sig, dag för dag, år efter år?

När folkbildningen dör får lögnen liv

Ledare. Regeringens nedskärningar i folkbildning och civilsamhälle riskerar att lämna demokratin oskyddad. När fria fackförbund pressas tillbaka och kunskap trängs undan får osanningar större spelrum – och då blir den fackliga rörelsen viktigare än någonsin.

Du förtjänar respekt och uppskattning

Ordförandeord. Vi är inne i mörkare tider med kortare dagsljus och minst sagt varierande väglag. Alla ni medlemmar som arbetar och rör er ute på vägarna oavsett årstid och väglag – var rädda om er.

GDPR skyddar inte de anställda

Insändare. Det finns otaliga tekniska system med förmåga att hålla koll på de anställda som övervakar vad de gör eller inte gör under sin arbetstid. I våra branscher använder man sig ofta av kameror, gps och skannrar som registrerar vad de anställda gör.

Är allt frid och fröjd i åkeribranschen?

Debatt. Under årtionden har vi i Transport kämpat mot lönedumpning, mot oseriösa aktörer som slår undan fötterna på åkerier med kollektivavtal. Med facklig-politisk samverkan, och med stor hjälp av våra dåvarande socialdemokratiska EU-parlamentariker, drevs det så kallade mobilitetspaketet igenom.

Säkerheten ökar, men arbetsmiljön glöms bort

Debatt. Säkerhetsläget i Sverige och världen är oroligt. Cyberattacker sker dagligen, skyddsobjekt fotograferas trots förbud och spionage från utländska makter pågår. Detta skapar fler uppdrag och arbetstillfällen för bevakningsbranschen. Företagen ser ökade intäkter – men risken är att arbetsmiljön glöms bort när nya uppdrag snabbt ska bemannas.

Vevradio och stormkök

Krisberedskap. Det är viktigt att vara förberedd i händelse av kris. Råd som dubbla sim-kort och två olika betalkort är lättare att ta till sig än att stapla frystorkad mat och vatten med hundraårig hållbarhet.

Arbetsgivare, bered er på en match

Ordförandeord. Avtalsrörelsen är i princip klar för denna gång. Avtal har tecknats för alla Transports yrkesgrupper. Vissa har löst sig lättare än andra och på en del avtalsområden har vi tvingats varsla om konflikt för att nå fram.

Hur tänker ni politiker göra arbetslivet säkrare?

Insändare. Om knappt ett år är det allmänna val i Sverige. Bland annat till riksdagen där den lagstiftande makten utövas. Riksdagen utser regering som utövar den verkställande makten. I dessa delar av makten i vår stat ingår att se till så skyddslagstiftning som den samlade arbetsmiljölagstiftningen omsätts i verklighet.