Att tala är silver, att skriva är guld

Krönika. Min far var journalist och han sa en gång att alla journalister egentligen vill bli författare. Själv siktade han på att bli poet. Fast med fru och tre barn i släptåg var det lite svårt att bli geniförklarad och leva bohemliv i Paris.

Han fick visserligen ett antal sonetter publicerade på Aftonbladets kultursidor, men man kan säga att han hade problem med att få ihop helheten i livet: poesin och brödfödan.

Men det är inte bara journalister som vill bli författare. Som den kvartskändis jag är händer det att folk kommer fram till mig och säger:

– Du skriver nog bra men om jag skrev en bok om mitt liv så skulle det bli en bestseller!

Jag brukar förklara att om det är något som behövs så är det sådana historier direkt ur verkliga livet. Problemet är bara att man måste skriva dem först. Och att skriva en bok är ungefär som att bygga ett hus.

Man ser huset framför sig och har kanske till och med en ritning. Men det är själva byggandet som kräver vana, noggrannhet och uthållighet. En grund ska läggas, en stomme byggas, fönster och dörrar passas in och ovanpå och runt alltihopa ett tak och panel. Helst ska det bli rakt också. Man kan nog lugnt säga att det är nittioåtta procent transpiration och två procent inspiration både att bygga hus och att skriva böcker.

Jag tror inte att det enbart är av egoistiska skäl och för att framhäva sig själva som många vill ge ut böcker.

Man vill nog dela med sig av sina liv och stoppa vattnet som rinner under broarna för några ögonblick. Att arbeta med texter är något djupt nedärvt hos oss. Det handlar om vår egen och vår gemensamma historia.

Fast man kan njuta av att läsa också och våra vägkrogsbibliotek har blivit ett sätt att komma nära litteraturen, om än inte att skriva den. För många på vägarna är det numer en del av arbetslivet att lyssna på böcker. Det har gett transportarbetare en litterär identitet som är svårslagen, då vi förmodligen är Sveriges mest belästa (boklyssnande) yrkesgrupp.

De har också gett en bred allmänhet insikt i att vi, som tidigare mest setts som hamburgerätande bromsklotsar i trafiken, också har ett intellektuellt liv.

Böcker är komplicerade saker som ofta rör sig i flera plan och jag är övertygad om att transportarnas massiva boklyssnande har skapat ett bättre klimat på arbetsplatserna. Att man diskuterar mer. Och även om man har olika åsikter går det ofta att förstå varandra då man inte ser allt i svart och vitt.

I november öppnades ännu ett vägkrogsbibliotek, det trettonde i raden, på Rasta i Väse utanför Kristinehamn, många norgechaufförers stamfik. Jag brukade själv stanna där när jag körde på Oslo och nu fick jag vara med och inviga det.

Så numer säger man inte bara: ”keep on truckin’!” Till chaufförer och andra transportare kan man också säga också: ”keep on readin’!”

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Foto: Shutterstock

Elnätet nyckeln till gröna transporter

Åkeri. Den gröna omställningen av vägtransporter i Europa är i full gång. EU:s mål är att minska utsläppen med 90 procent till 2040, och lagstiftningen driver på övergången till nollutsläppsfordon i form av el- och vätgasdrivna lastbilar.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Petrus Iggström

Chefer jag minns

Arbetsliv. Vad är en bra chef? Eller snarare, hur är en bra chef? Personer i chefsposition är naturligtvis bara vanliga människor, som dock av någon anledning fått en lite speciell roll i livet.

Berättelsen om Willi Betz

Fiffel & båg. Det har skrivits mycket om tyska Willi Betz, lönedumpningens fader, och hans åkeri i tidiga 2000-talet. Från början var det ett litet tankbilsåkeri som körde vin (!) från Italien till Tyskland. Men när Berlinmuren föll 1989 öppnades portarna för privat ägande i de forna sovjetstaterna.

Att marschera i takt eller inte

Kanon. Så var den här till slut, vår omtalade kulturkanon. En reporter från TV 4 kom fram till mig där jag satt och fikade på Liljeholmstorget och stack en mikrofon under näsan. ”Vad tycker du om kulturkanon?” undrade hon.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Alexandra Einerstam

Vi står där när det gäller

Om kriget kommer. När Sverige nu rustar för ett förstärkt totalförsvar talas det mycket om mat, energi och infrastruktur. Mindre uppmärksamhet får vi väktare, ordningsvakter och skyddsvakter som varje dag bidrar till att samhällets nyckelfunktioner fungerar.

Måste varje glåpord bli ett rättsfall?

Rätt & orätt. Jag har blivit kallad mycket under de många år jag har jobbat som väktare, ordningsvakt och skyddsvakt. ”Fitta”, ”hora”, ”stasivakt”… ja, listan kan göras lång men det har också gjort att jag har … härdats? Blivit avtrubbad? Tål mer än gemene man?

På ny adress

Flytt-tankar. Jag försöker säga hejdå till den gamla lägenheten. Det låter kanske enkelt, men hur lämnar man egentligen platsen där ens liv vecklat ut sig, dag för dag, år efter år?

När folkbildningen dör får lögnen liv

Ledare. Regeringens nedskärningar i folkbildning och civilsamhälle riskerar att lämna demokratin oskyddad. När fria fackförbund pressas tillbaka och kunskap trängs undan får osanningar större spelrum – och då blir den fackliga rörelsen viktigare än någonsin.

Du förtjänar respekt och uppskattning

Ordförandeord. Vi är inne i mörkare tider med kortare dagsljus och minst sagt varierande väglag. Alla ni medlemmar som arbetar och rör er ute på vägarna oavsett årstid och väglag – var rädda om er.

GDPR skyddar inte de anställda

Insändare. Det finns otaliga tekniska system med förmåga att hålla koll på de anställda som övervakar vad de gör eller inte gör under sin arbetstid. I våra branscher använder man sig ofta av kameror, gps och skannrar som registrerar vad de anställda gör.

Är allt frid och fröjd i åkeribranschen?

Debatt. Under årtionden har vi i Transport kämpat mot lönedumpning, mot oseriösa aktörer som slår undan fötterna på åkerier med kollektivavtal. Med facklig-politisk samverkan, och med stor hjälp av våra dåvarande socialdemokratiska EU-parlamentariker, drevs det så kallade mobilitetspaketet igenom.

Säkerheten ökar, men arbetsmiljön glöms bort

Debatt. Säkerhetsläget i Sverige och världen är oroligt. Cyberattacker sker dagligen, skyddsobjekt fotograferas trots förbud och spionage från utländska makter pågår. Detta skapar fler uppdrag och arbetstillfällen för bevakningsbranschen. Företagen ser ökade intäkter – men risken är att arbetsmiljön glöms bort när nya uppdrag snabbt ska bemannas.

Vevradio och stormkök

Krisberedskap. Det är viktigt att vara förberedd i händelse av kris. Råd som dubbla sim-kort och två olika betalkort är lättare att ta till sig än att stapla frystorkad mat och vatten med hundraårig hållbarhet.

Arbetsgivare, bered er på en match

Ordförandeord. Avtalsrörelsen är i princip klar för denna gång. Avtal har tecknats för alla Transports yrkesgrupper. Vissa har löst sig lättare än andra och på en del avtalsområden har vi tvingats varsla om konflikt för att nå fram.

Hur tänker ni politiker göra arbetslivet säkrare?

Insändare. Om knappt ett år är det allmänna val i Sverige. Bland annat till riksdagen där den lagstiftande makten utövas. Riksdagen utser regering som utövar den verkställande makten. I dessa delar av makten i vår stat ingår att se till så skyddslagstiftning som den samlade arbetsmiljölagstiftningen omsätts i verklighet.