Att syna förbundet ingår i jobbet

Ledare. Måste inte en fackförbundstidning vara lojal med förbundet? Häromdagen fick jag frågan vid fikabordet. Jag har fått den ganska många gånger under årens lopp. Svaret är varken enkelt eller självklart. Tidningen, anser jag, ska i första hand vara lojal med medlemmarna. Och medlemmarna är väl förbundet, kan man förstås invända.

Medlemmarna har faktiskt valt de företrädare som sitter i styrelse, ledning med mera …

En rimlig utgångspunkt är att tidningen ska vara lojal med sitt uppdrag. Det vill säga göra det som ägarna, ytterst medlemmarna, ålagt den att göra.

För Transportarbetaren är kruxet att det inte finns någon formulerad ägarpolicy och frågan diskuteras sällan i organisationen.

När jag tillträdde som chefredaktör och ansvarig utgivare 2002 var det ingen i den dåvarande ledningen som frågade hur jag såg på tidningen eller hade synpunkter på vilken inriktning den borde ha framgent.

Jag har tolkat det som att vi skulle fortsätta på den inslagna vägen. Transportarbetaren är Transports medlems- och förbundstidning med målet att berätta om vad facket gör. Vi ska skildra medlemmarnas arbete och jobbvillkor och granska arbetsmarknaden och dess mekanismer kritiskt.

Som jag, och i princip alla andra redaktörer inom fackförbundspressen, tolkar det är en av våra huvuduppgifter också att granska förbundet, den fackliga organisationen. Helt enkelt kolla att fattade beslut följs och att medlemmarnas pengar används på bästa möjliga sätt.

Det är en sorts revisorsuppgift där det även ingår att uppmuntra till debatt och diskussion om facket och fackets roll i samhället.

Den interna granskningen är inte okomplicerad. Transportarbetaren delar lokaler med förbundet och personalen är våra arbetskamrater. Det kräver integritet hos redaktionen och klara spelregler. Liksom ett öppet klimat där man inte hugger varandra i ryggen.

Det är också min bestämda uppfattning att vårt arbete i grunden förutsätter en journalistisk tidning där den ansvarige utgivaren finns på redaktionen – inte någon annanstans i förbundet.

Numera har i stort sett alla svenska fackförbund valt att ha självständiga tidningar, med egna ansvariga utgivare. Det är en lösning som facken och dess medlemmar ska vara stolta över.

För det signalerar självförtroende, att förbunden tror på det man gör.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Kortare arbetstid högt på agendan

Ordförandeord. År 2025 närmar sig sitt slut och jul- och nyårshelgerna är nära. Året som gått har varit minst sagt hektiskt. Det har varit en långdragen avtalsrörelse, som för oss i Transport pågått från mars till oktober.

Foto: Shutterstock

Elnätet nyckeln till gröna transporter

Åkeri. Den gröna omställningen av vägtransporter i Europa är i full gång. EU:s mål är att minska utsläppen med 90 procent till 2040, och lagstiftningen driver på övergången till nollutsläppsfordon i form av el- och vätgasdrivna lastbilar.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Petrus Iggström

Chefer jag minns

Arbetsliv. Vad är en bra chef? Eller snarare, hur är en bra chef? Personer i chefsposition är naturligtvis bara vanliga människor, som dock av någon anledning fått en lite speciell roll i livet.

Berättelsen om Willi Betz

Fiffel & båg. Det har skrivits mycket om tyska Willi Betz, lönedumpningens fader, och hans åkeri i tidiga 2000-talet. Från början var det ett litet tankbilsåkeri som körde vin (!) från Italien till Tyskland. Men när Berlinmuren föll 1989 öppnades portarna för privat ägande i de forna sovjetstaterna.

Att marschera i takt eller inte

Kanon. Så var den här till slut, vår omtalade kulturkanon. En reporter från TV 4 kom fram till mig där jag satt och fikade på Liljeholmstorget och stack en mikrofon under näsan. ”Vad tycker du om kulturkanon?” undrade hon.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Alexandra Einerstam

Vi står där när det gäller

Om kriget kommer. När Sverige nu rustar för ett förstärkt totalförsvar talas det mycket om mat, energi och infrastruktur. Mindre uppmärksamhet får vi väktare, ordningsvakter och skyddsvakter som varje dag bidrar till att samhällets nyckelfunktioner fungerar.

Måste varje glåpord bli ett rättsfall?

Rätt & orätt. Jag har blivit kallad mycket under de många år jag har jobbat som väktare, ordningsvakt och skyddsvakt. ”Fitta”, ”hora”, ”stasivakt”… ja, listan kan göras lång men det har också gjort att jag har … härdats? Blivit avtrubbad? Tål mer än gemene man?

På ny adress

Flytt-tankar. Jag försöker säga hejdå till den gamla lägenheten. Det låter kanske enkelt, men hur lämnar man egentligen platsen där ens liv vecklat ut sig, dag för dag, år efter år?

När folkbildningen dör får lögnen liv

Ledare. Regeringens nedskärningar i folkbildning och civilsamhälle riskerar att lämna demokratin oskyddad. När fria fackförbund pressas tillbaka och kunskap trängs undan får osanningar större spelrum – och då blir den fackliga rörelsen viktigare än någonsin.

Du förtjänar respekt och uppskattning

Ordförandeord. Vi är inne i mörkare tider med kortare dagsljus och minst sagt varierande väglag. Alla ni medlemmar som arbetar och rör er ute på vägarna oavsett årstid och väglag – var rädda om er.

GDPR skyddar inte de anställda

Insändare. Det finns otaliga tekniska system med förmåga att hålla koll på de anställda som övervakar vad de gör eller inte gör under sin arbetstid. I våra branscher använder man sig ofta av kameror, gps och skannrar som registrerar vad de anställda gör.

Är allt frid och fröjd i åkeribranschen?

Debatt. Under årtionden har vi i Transport kämpat mot lönedumpning, mot oseriösa aktörer som slår undan fötterna på åkerier med kollektivavtal. Med facklig-politisk samverkan, och med stor hjälp av våra dåvarande socialdemokratiska EU-parlamentariker, drevs det så kallade mobilitetspaketet igenom.

Säkerheten ökar, men arbetsmiljön glöms bort

Debatt. Säkerhetsläget i Sverige och världen är oroligt. Cyberattacker sker dagligen, skyddsobjekt fotograferas trots förbud och spionage från utländska makter pågår. Detta skapar fler uppdrag och arbetstillfällen för bevakningsbranschen. Företagen ser ökade intäkter – men risken är att arbetsmiljön glöms bort när nya uppdrag snabbt ska bemannas.

Vevradio och stormkök

Krisberedskap. Det är viktigt att vara förberedd i händelse av kris. Råd som dubbla sim-kort och två olika betalkort är lättare att ta till sig än att stapla frystorkad mat och vatten med hundraårig hållbarhet.

Arbetsgivare, bered er på en match

Ordförandeord. Avtalsrörelsen är i princip klar för denna gång. Avtal har tecknats för alla Transports yrkesgrupper. Vissa har löst sig lättare än andra och på en del avtalsområden har vi tvingats varsla om konflikt för att nå fram.