Att inte orka leva

Krönika. En bit av mitt hjärta saknas. Det försvann i en kram, en kopp kaffe, ett silverblont hårrufs och världens vackraste vildaste skratt.

Alla känner nog någon som tagit livet av sig. Någon som varit nedstämd eller deprimerad ett tag, eller som kanske plötsligt mått oerhört dåligt. En dag nås vi av beskedet om att de inte längre finns med oss, att de har valt att avsluta sitt liv.

Egentligen handlar det inte om att vilja dö. Det handlar om att inte orka leva. Någonting gör så ont i själen och hjärtat att den enda utvägen som verkar möjlig är att sluta upp med att fortsätta andas.

Det finns massor av statistik kring suicid, som självmord heter med ett finare ord, men det är inte alltid lätt att se människorna bakom siffrorna. Det är få som pratar om den de förlorat, för det gör alldeles särskilt ont för dem som är kvar. De som undrar om de borde ha sett vad som var på väg att hända. De som undrar om det hade funnits något mer som de hade kunnat göra.

Hur kunde någon som var så älskad känna sig så ensam?

När det gäller självmord och självmordsförsök så undrar jag om vi ser varför de sker. Människor som är starka, kloka, roliga och vackra i sig själva orkar inte med den här världen. Varför är det så? Är det tempot i vardagen som är för mycket? Att alltid vara på topp? Att alltid prestera med ett leende oavsett hur mycket själen skriker efter att få göra något som den mår bra av?

Min vän Hanna Fange arbetade som lastbilschaufför. Körde på utland i långfrallan. 32 meter lastbil som gick ner till Holland, Tyskland eller Danmark. Under tiden lyssnade hon gärna på ljudböcker, på ökad hastighet så att hon kom igenom dem snabbare. Ofta slängde hon ur sig blixtsnabba uppdateringar på Twitter. 140 tecken hade hon på sig och hon bemästrade dem till fullo i snärtiga ögonblicksskildringar av livet på vägarna och rastplatserna. Det var så jag lärde känna henne.

I ett tidigare reportage i den här tidningen (32-metersekipage gör Hanna lycklig)ler hon stort mot kameran när hon beskriver kärleken till sitt arbete, till att köra tunga och häftiga fordon. Hanna jobbade inte som lastbilschaufför, hon var lastbilschaufför.

Varför hon valde att avsluta sitt liv i mitten av januari, det kan jag inte säga. Det spelar heller ingen roll för min del. Det som lämnar mig undrandes är hur världen kan fortsätta snurra utan henne i den. Jag väntar fortfarande på att se hennes nästa Twitteruppdatering eller kanske en bild på Instagram av bron mot Danmark.

För hur skulle det gå att låta bli att sakna hennes kaxiga uppdateringar? Som den hon skrev i september förrförra året:

”Hej unge man. Skrik inte ”kom hit ska du få se på kuk!”, och sen skyndsamt stoppa undan den när jag närmar mig. Fegis. Hejdå. #hannahejar”.

Hanna, ta hand om mitt hjärta där du är nu är du snäll. Och säg: ”Du kan va!” Är det något jag lärt mig sedan jag fick veta så är det följande: Krama varandra. Ligg mer. Säg att du älskar och låt för i helvete inte den du sagt det till vifta bort det. Och drick mer kaffe.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Foto: Shutterstock

Elnätet nyckeln till gröna transporter

Åkeri. Den gröna omställningen av vägtransporter i Europa är i full gång. EU:s mål är att minska utsläppen med 90 procent till 2040, och lagstiftningen driver på övergången till nollutsläppsfordon i form av el- och vätgasdrivna lastbilar.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Petrus Iggström

Chefer jag minns

Arbetsliv. Vad är en bra chef? Eller snarare, hur är en bra chef? Personer i chefsposition är naturligtvis bara vanliga människor, som dock av någon anledning fått en lite speciell roll i livet.

Berättelsen om Willi Betz

Fiffel & båg. Det har skrivits mycket om tyska Willi Betz, lönedumpningens fader, och hans åkeri i tidiga 2000-talet. Från början var det ett litet tankbilsåkeri som körde vin (!) från Italien till Tyskland. Men när Berlinmuren föll 1989 öppnades portarna för privat ägande i de forna sovjetstaterna.

Att marschera i takt eller inte

Kanon. Så var den här till slut, vår omtalade kulturkanon. En reporter från TV 4 kom fram till mig där jag satt och fikade på Liljeholmstorget och stack en mikrofon under näsan. ”Vad tycker du om kulturkanon?” undrade hon.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Alexandra Einerstam

Vi står där när det gäller

Om kriget kommer. När Sverige nu rustar för ett förstärkt totalförsvar talas det mycket om mat, energi och infrastruktur. Mindre uppmärksamhet får vi väktare, ordningsvakter och skyddsvakter som varje dag bidrar till att samhällets nyckelfunktioner fungerar.

Måste varje glåpord bli ett rättsfall?

Rätt & orätt. Jag har blivit kallad mycket under de många år jag har jobbat som väktare, ordningsvakt och skyddsvakt. ”Fitta”, ”hora”, ”stasivakt”… ja, listan kan göras lång men det har också gjort att jag har … härdats? Blivit avtrubbad? Tål mer än gemene man?

På ny adress

Flytt-tankar. Jag försöker säga hejdå till den gamla lägenheten. Det låter kanske enkelt, men hur lämnar man egentligen platsen där ens liv vecklat ut sig, dag för dag, år efter år?

När folkbildningen dör får lögnen liv

Ledare. Regeringens nedskärningar i folkbildning och civilsamhälle riskerar att lämna demokratin oskyddad. När fria fackförbund pressas tillbaka och kunskap trängs undan får osanningar större spelrum – och då blir den fackliga rörelsen viktigare än någonsin.

Du förtjänar respekt och uppskattning

Ordförandeord. Vi är inne i mörkare tider med kortare dagsljus och minst sagt varierande väglag. Alla ni medlemmar som arbetar och rör er ute på vägarna oavsett årstid och väglag – var rädda om er.

GDPR skyddar inte de anställda

Insändare. Det finns otaliga tekniska system med förmåga att hålla koll på de anställda som övervakar vad de gör eller inte gör under sin arbetstid. I våra branscher använder man sig ofta av kameror, gps och skannrar som registrerar vad de anställda gör.

Är allt frid och fröjd i åkeribranschen?

Debatt. Under årtionden har vi i Transport kämpat mot lönedumpning, mot oseriösa aktörer som slår undan fötterna på åkerier med kollektivavtal. Med facklig-politisk samverkan, och med stor hjälp av våra dåvarande socialdemokratiska EU-parlamentariker, drevs det så kallade mobilitetspaketet igenom.

Säkerheten ökar, men arbetsmiljön glöms bort

Debatt. Säkerhetsläget i Sverige och världen är oroligt. Cyberattacker sker dagligen, skyddsobjekt fotograferas trots förbud och spionage från utländska makter pågår. Detta skapar fler uppdrag och arbetstillfällen för bevakningsbranschen. Företagen ser ökade intäkter – men risken är att arbetsmiljön glöms bort när nya uppdrag snabbt ska bemannas.

Vevradio och stormkök

Krisberedskap. Det är viktigt att vara förberedd i händelse av kris. Råd som dubbla sim-kort och två olika betalkort är lättare att ta till sig än att stapla frystorkad mat och vatten med hundraårig hållbarhet.

Arbetsgivare, bered er på en match

Ordförandeord. Avtalsrörelsen är i princip klar för denna gång. Avtal har tecknats för alla Transports yrkesgrupper. Vissa har löst sig lättare än andra och på en del avtalsområden har vi tvingats varsla om konflikt för att nå fram.

Hur tänker ni politiker göra arbetslivet säkrare?

Insändare. Om knappt ett år är det allmänna val i Sverige. Bland annat till riksdagen där den lagstiftande makten utövas. Riksdagen utser regering som utövar den verkställande makten. I dessa delar av makten i vår stat ingår att se till så skyddslagstiftning som den samlade arbetsmiljölagstiftningen omsätts i verklighet.