Arbetslöshet och döden

Krönika. Så mycket kraft och yrkeskunskap går förlorad när 7 000 transportare är utan jobb. Det räcker med att möta ett 50-tal av dem för att slås av slöseriet.

De som kom till Transports arbetslöshetsdag i Gävle visade upp en obändig styrka i sitt jobbjagande. Detta trots en växande ilska mot Arbetsförmedlingens byråkratiska krav på massökande av orealistiska arbeten. Och trots de stelbenta regler som styr a-kassorna, och som gör att den som har fått ett deltidsjobb måste säga upp det och bli heltidsarbetslös efter 75 dagar. Annars får hen ingen ersättning alls från a-kassan.

Där i Gävle fanns till och med engagemang kvar för att försöka påverka politiken – så att arbetsförmedlingen och a-kassorna inte ska kännas som motståndare i jobbet att skaffa ett jobb.

Enligt Arbetsförmedlingen tycker många företag, åkerier och andra, att det är för jobbigt att anmäla sina lediga tjänster dit. De får helt enkelt för många sökande. Så du som är på gång att anställa – bläddra till sidan 16. Där finns det arbetskraft.

Att lastbilschaufför är Sveriges farligaste yrke, berättade hela Mediesverige i förra veckan. Även transportarbetaren.se gjorde en rubrik på siffrorna som visar att tolv personer av de 53 som förra året dog på jobbet var lastbilschaufförer.

Ingen ska behöva förolyckas på sitt arbete, slog Transports arbetsmiljöombudsman fast. Men frågan är hur det ska gå till att stoppa dödsolyckorna.

En som har konstruktiva idéer om detta är Johan Granlund, vägexperten som växte upp med asfalt och grus under fötterna. Genom att jämföra landsvägen med en bilbana förklarar han att det mesta handlar om kurvorna. Om hur mycket kurvorna bankas upp.

Missa inte Agneta Perssons intervju med experten som jobbar för att övertyga politiker, vägbyggare och asfaltsarbetare om vikten av kurvornas dosering.

Får han rätt – då kan hundratals människor slippa skadas i den svenska trafiken varje år. Och lastbilschaufförerna kan komma levande hem efter ett arbetspass.

Om du för en stund vill glömma den svenska nutiden kan jag rekommendera 1 timme och 55 minuter i biomörkret. (Eller framför tv:n.)

I Pride skildras 1980-talets gruvstrejk med värme och till och lite glädje. Filmen berättar hur två utsatta grupper i Margaret Thatchers konservativa Storbritannien finner varandra. Det går förstås inte helt smärtfritt när gayaktivisterna samlar pengar till de strejkande.

Men de nya och oväntade vänskaperna gör att du – trots fackets stora nederlag – kan lämna biografen med nytt hopp.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Foto: Shutterstock

Elnätet nyckeln till gröna transporter

Åkeri. Den gröna omställningen av vägtransporter i Europa är i full gång. EU:s mål är att minska utsläppen med 90 procent till 2040, och lagstiftningen driver på övergången till nollutsläppsfordon i form av el- och vätgasdrivna lastbilar.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Petrus Iggström

Chefer jag minns

Arbetsliv. Vad är en bra chef? Eller snarare, hur är en bra chef? Personer i chefsposition är naturligtvis bara vanliga människor, som dock av någon anledning fått en lite speciell roll i livet.

Berättelsen om Willi Betz

Fiffel & båg. Det har skrivits mycket om tyska Willi Betz, lönedumpningens fader, och hans åkeri i tidiga 2000-talet. Från början var det ett litet tankbilsåkeri som körde vin (!) från Italien till Tyskland. Men när Berlinmuren föll 1989 öppnades portarna för privat ägande i de forna sovjetstaterna.

Att marschera i takt eller inte

Kanon. Så var den här till slut, vår omtalade kulturkanon. En reporter från TV 4 kom fram till mig där jag satt och fikade på Liljeholmstorget och stack en mikrofon under näsan. ”Vad tycker du om kulturkanon?” undrade hon.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Alexandra Einerstam

Vi står där när det gäller

Om kriget kommer. När Sverige nu rustar för ett förstärkt totalförsvar talas det mycket om mat, energi och infrastruktur. Mindre uppmärksamhet får vi väktare, ordningsvakter och skyddsvakter som varje dag bidrar till att samhällets nyckelfunktioner fungerar.

Måste varje glåpord bli ett rättsfall?

Rätt & orätt. Jag har blivit kallad mycket under de många år jag har jobbat som väktare, ordningsvakt och skyddsvakt. ”Fitta”, ”hora”, ”stasivakt”… ja, listan kan göras lång men det har också gjort att jag har … härdats? Blivit avtrubbad? Tål mer än gemene man?

På ny adress

Flytt-tankar. Jag försöker säga hejdå till den gamla lägenheten. Det låter kanske enkelt, men hur lämnar man egentligen platsen där ens liv vecklat ut sig, dag för dag, år efter år?

När folkbildningen dör får lögnen liv

Ledare. Regeringens nedskärningar i folkbildning och civilsamhälle riskerar att lämna demokratin oskyddad. När fria fackförbund pressas tillbaka och kunskap trängs undan får osanningar större spelrum – och då blir den fackliga rörelsen viktigare än någonsin.

Du förtjänar respekt och uppskattning

Ordförandeord. Vi är inne i mörkare tider med kortare dagsljus och minst sagt varierande väglag. Alla ni medlemmar som arbetar och rör er ute på vägarna oavsett årstid och väglag – var rädda om er.

GDPR skyddar inte de anställda

Insändare. Det finns otaliga tekniska system med förmåga att hålla koll på de anställda som övervakar vad de gör eller inte gör under sin arbetstid. I våra branscher använder man sig ofta av kameror, gps och skannrar som registrerar vad de anställda gör.

Är allt frid och fröjd i åkeribranschen?

Debatt. Under årtionden har vi i Transport kämpat mot lönedumpning, mot oseriösa aktörer som slår undan fötterna på åkerier med kollektivavtal. Med facklig-politisk samverkan, och med stor hjälp av våra dåvarande socialdemokratiska EU-parlamentariker, drevs det så kallade mobilitetspaketet igenom.

Säkerheten ökar, men arbetsmiljön glöms bort

Debatt. Säkerhetsläget i Sverige och världen är oroligt. Cyberattacker sker dagligen, skyddsobjekt fotograferas trots förbud och spionage från utländska makter pågår. Detta skapar fler uppdrag och arbetstillfällen för bevakningsbranschen. Företagen ser ökade intäkter – men risken är att arbetsmiljön glöms bort när nya uppdrag snabbt ska bemannas.

Vevradio och stormkök

Krisberedskap. Det är viktigt att vara förberedd i händelse av kris. Råd som dubbla sim-kort och två olika betalkort är lättare att ta till sig än att stapla frystorkad mat och vatten med hundraårig hållbarhet.

Arbetsgivare, bered er på en match

Ordförandeord. Avtalsrörelsen är i princip klar för denna gång. Avtal har tecknats för alla Transports yrkesgrupper. Vissa har löst sig lättare än andra och på en del avtalsområden har vi tvingats varsla om konflikt för att nå fram.

Hur tänker ni politiker göra arbetslivet säkrare?

Insändare. Om knappt ett år är det allmänna val i Sverige. Bland annat till riksdagen där den lagstiftande makten utövas. Riksdagen utser regering som utövar den verkställande makten. I dessa delar av makten i vår stat ingår att se till så skyddslagstiftning som den samlade arbetsmiljölagstiftningen omsätts i verklighet.