Debatt. Under årtionden har vi i Transport kämpat mot lönedumpning, mot oseriösa aktörer som slår undan fötterna på åkerier med kollektivavtal. Med facklig-politisk samverkan, och med stor hjälp av våra dåvarande socialdemokratiska EU-parlamentariker, drevs det så kallade mobilitetspaketet igenom.
Det skulle bli slut med lönedumpning och våra chaufförer, oavsett nationalitet, skulle få bra villkor och löner som harmoniserade med löneläget i det land de körde i.
Mycket i mobilitetspaketet är bra, men det fick även effekter på den svenska åkerinäringen.
Många utländska åkerier fattade snabbt, man flyttade helt enkelt sin verksamhet till Sverige så man slapp bry sig om regelverket.
Man registrerar företaget här, man registrerar fordonen här, men man tar även med sig personalen som blir anställda i det svenska bolaget med hemlandets minimilöner.
Vi har åkerier som enbart har utstationerad arbetskraft, vilket inte är okej. Men hur var det, skulle man ha samma lön som de svenska chaufförerna, eller?
I Sverige krävs det att man har tecknat ett nationellt kollektivavtal, eller ett utstationeringsavtal med Transport. Endast då kan man kräva svenska löner.
Jag har varit verksam i åkeribranschen sedan 1987, både som yrkeschaufför, lokalombudsman, samt i min nuvarande roll som central ombudsman i Transportarbetareförbundet där jag arbetar mot arbetslivskriminalitet i åkeribranschen.
I det arbetet ser jag vilka brister det finns i lagar och förordningar som företagen använder sig av för att försvåra myndighetskontroller och omöjliggöra för Transport att teckna kollektivavtal.
Så, är vi nöjda med hur det har utvecklats efter mobilitetspaketets implementering? För det är väldigt tyst från branschen och alla inblandade organisationer!
Finns det då något att göra? Min personliga uppfattning är att det finns det. Genom fyra åtgärder skulle mycket av arbetslivskriminaliteten och den osunda delen i åkeribranschen försvinna och skapa mer konkurrensneutralitet och bra villkor för yrkeschaufförerna.
1. Reglera bestämmelserna gällande ”konsulter” som står för trafiktillstånden.
2. Reglera bestämmelserna gällande ”nyttjanderättsavtal”.
3. Ny Kontrollenhet med spetskompetens från myndigheter och arbetsmarknadens parter.
4. Öppna upp i lagstiftningen så att vi kan allmängiltigförklara vårt utstationeringsavtal, och då menar jag inte vårt nationella transportavtal.
Det skulle innebära att alla utstationerade chaufförer i Sverige ska ha svensk lön, alla som utför cabotagekörningar i Sverige ska ha svensk lön. Detta skulle harmonisera med ett av syftena i mobilitetspaketet. Jag hoppas att vi kan genomföra detta i facklig-politisk anda. Om man nu vill lyssna på dem som kan, arbetarrörelsen!

