Angelägen granskning

Ledare. Nyligen ägnade tv-programmet Uppdrag granskning ett helt avsnitt åt åkerinäringen. Vad som tonade fram är en skakande bild av den arbetsmarknad som vuxit fram efter Sveriges inträde i EU.

Reportrarna sökte upp utländska chaufförer som står i hundratal på rastplatserna längs våra vägar. Förarna lagade mat på campingkök, i lä av dragbilarna. De berättade om skamlöner. Om lång obetald väntan på returlass. Om bristen på toaletter och duschmöjligheter. Om saknaden efter familjen hemma i Polen, Bulgarien, Rumänien.

Uppdrag granskning gick ett steg längre. En reporter utgav sig för att vara åkare och sökte upp speditörerna. Alltså de bolag som anlitar åkerierna där det nya trasproletariatet jobbar.

Inför dold kamera förklarade transportledarna vilka ersättningar som numera gäller om du vill köra gods för storföretag med namn som Volvo, Ikea och Korsnäs.

När ”åkaren” begärde 115 kronor milen för sina dragbilar avfärdades han som drömmare av Schenker. Visserligen är 115 kronor ett minimum, om du över huvud taget ska få verksamheten att gå runt. Men dagens priser ligger snarare på 80–90 kronor.

Schenkers man berättade att man till och med lagt ut en körning från Göteborg till Oslo för ett pris på 52 kronor per mil. Bara dieseln till en dragbil kostar 45–50 kronor milen. Om föraren inte förväntas stjäla den förstås – vilket var en av de andra trådarna i Uppdrag gransknings timslånga program.

I efterhand påstod Schenker att trafikledararen medvetet vilselett ”åkaren”, för att bli av med denne. Oslokörningen, som utförs av tjecker, uppges i verkligheten ge 80 kronor milen.

Det som rullades upp i tv-rutan ger en unken eftersmak. Det är en bild av marknadshaveri och organiserad ansvarsflykt. Hyckleriet fullbordas när man som tittare får ta del av industriföretagens egna ihopdiktade floskler om affärsetik och moral. Formuleringar som uppenbarligen inte förpliktigar till någonting.

Vad måste göras? Vad kan facket göra? Bollen är i rullning och det är angeläget att den inte stannar. Transport driver redan krav på ett utvidgat beställaransvar. Det är inte rimligt att transportköpare och speditörer lägger ut jobb till priser som gör att lagar och regler omöjligen kan följas.

Precis som Byggnads måste Transport kräva att huvudentreprenören görs ansvarig när man skapar långa kedjor av underentreprenörer. Transport har länge argumenterat för ett socialt protokoll i EU och en svensk efterföljare till den så kallade holländska modellen.

Den svenska åkeribranschen är i djup kris. Nu behövs en bred opinion. Kanske är en kännbar politisk strejk enda möjligheten att väcka den.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Foto: Shutterstock

Elnätet nyckeln till gröna transporter

Åkeri. Den gröna omställningen av vägtransporter i Europa är i full gång. EU:s mål är att minska utsläppen med 90 procent till 2040, och lagstiftningen driver på övergången till nollutsläppsfordon i form av el- och vätgasdrivna lastbilar.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Petrus Iggström

Chefer jag minns

Arbetsliv. Vad är en bra chef? Eller snarare, hur är en bra chef? Personer i chefsposition är naturligtvis bara vanliga människor, som dock av någon anledning fått en lite speciell roll i livet.

Berättelsen om Willi Betz

Fiffel & båg. Det har skrivits mycket om tyska Willi Betz, lönedumpningens fader, och hans åkeri i tidiga 2000-talet. Från början var det ett litet tankbilsåkeri som körde vin (!) från Italien till Tyskland. Men när Berlinmuren föll 1989 öppnades portarna för privat ägande i de forna sovjetstaterna.

Att marschera i takt eller inte

Kanon. Så var den här till slut, vår omtalade kulturkanon. En reporter från TV 4 kom fram till mig där jag satt och fikade på Liljeholmstorget och stack en mikrofon under näsan. ”Vad tycker du om kulturkanon?” undrade hon.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Alexandra Einerstam

Vi står där när det gäller

Om kriget kommer. När Sverige nu rustar för ett förstärkt totalförsvar talas det mycket om mat, energi och infrastruktur. Mindre uppmärksamhet får vi väktare, ordningsvakter och skyddsvakter som varje dag bidrar till att samhällets nyckelfunktioner fungerar.

Måste varje glåpord bli ett rättsfall?

Rätt & orätt. Jag har blivit kallad mycket under de många år jag har jobbat som väktare, ordningsvakt och skyddsvakt. ”Fitta”, ”hora”, ”stasivakt”… ja, listan kan göras lång men det har också gjort att jag har … härdats? Blivit avtrubbad? Tål mer än gemene man?

På ny adress

Flytt-tankar. Jag försöker säga hejdå till den gamla lägenheten. Det låter kanske enkelt, men hur lämnar man egentligen platsen där ens liv vecklat ut sig, dag för dag, år efter år?

När folkbildningen dör får lögnen liv

Ledare. Regeringens nedskärningar i folkbildning och civilsamhälle riskerar att lämna demokratin oskyddad. När fria fackförbund pressas tillbaka och kunskap trängs undan får osanningar större spelrum – och då blir den fackliga rörelsen viktigare än någonsin.

Du förtjänar respekt och uppskattning

Ordförandeord. Vi är inne i mörkare tider med kortare dagsljus och minst sagt varierande väglag. Alla ni medlemmar som arbetar och rör er ute på vägarna oavsett årstid och väglag – var rädda om er.

GDPR skyddar inte de anställda

Insändare. Det finns otaliga tekniska system med förmåga att hålla koll på de anställda som övervakar vad de gör eller inte gör under sin arbetstid. I våra branscher använder man sig ofta av kameror, gps och skannrar som registrerar vad de anställda gör.

Är allt frid och fröjd i åkeribranschen?

Debatt. Under årtionden har vi i Transport kämpat mot lönedumpning, mot oseriösa aktörer som slår undan fötterna på åkerier med kollektivavtal. Med facklig-politisk samverkan, och med stor hjälp av våra dåvarande socialdemokratiska EU-parlamentariker, drevs det så kallade mobilitetspaketet igenom.

Säkerheten ökar, men arbetsmiljön glöms bort

Debatt. Säkerhetsläget i Sverige och världen är oroligt. Cyberattacker sker dagligen, skyddsobjekt fotograferas trots förbud och spionage från utländska makter pågår. Detta skapar fler uppdrag och arbetstillfällen för bevakningsbranschen. Företagen ser ökade intäkter – men risken är att arbetsmiljön glöms bort när nya uppdrag snabbt ska bemannas.

Vevradio och stormkök

Krisberedskap. Det är viktigt att vara förberedd i händelse av kris. Råd som dubbla sim-kort och två olika betalkort är lättare att ta till sig än att stapla frystorkad mat och vatten med hundraårig hållbarhet.

Arbetsgivare, bered er på en match

Ordförandeord. Avtalsrörelsen är i princip klar för denna gång. Avtal har tecknats för alla Transports yrkesgrupper. Vissa har löst sig lättare än andra och på en del avtalsområden har vi tvingats varsla om konflikt för att nå fram.

Hur tänker ni politiker göra arbetslivet säkrare?

Insändare. Om knappt ett år är det allmänna val i Sverige. Bland annat till riksdagen där den lagstiftande makten utövas. Riksdagen utser regering som utövar den verkställande makten. I dessa delar av makten i vår stat ingår att se till så skyddslagstiftning som den samlade arbetsmiljölagstiftningen omsätts i verklighet.