Alla borde vara piloter

Ledare. För några dagar sedan hotade piloterna på SAS med strejk. Det känns fortfarande lite ovant när en av arbetsmarknadens mest högavlönade grupper lägger ner arbetet i protest mot försämrade villkor.

Låt mig gissa att en betydande del av SAS-kaptenerna – med löner uppåt 100 000 kronor i månaden – röstat på partier som vill försvaga och allra helst avskaffa strejkrätten.

Nåväl. Vad kan den som vill nå framgång lära sig av
SAS-aktionen och den snarlika protest som chaufförerna på Norwegian-planen genomförde i vintras?

Jag ser några saker:

  • Bara genom enighet kan en grupp arbetstagare åstadkomma förändring. Som att stoppa försämringar som arbetsgivaren försöker driva genom. Det gäller även om människor i gruppen normalt ler i mjugg över begrepp som solidaritet.
  • Aktioner som gruppen vidtar måste svida rejält i skinnet på någon. Inställda flygningar drabbar passagerarna hårt och är extremt kännbart för ett flygbolag som redan går på knä.
  • Att organisera och ena människor är numera lättare ju bättre villkor personerna har från start. Piloter och läkare behöver knappt börja putsa på konfliktyxan innan arbetsgivarna darrar på läppen.
  • Det är en fördel om gruppen är liten, homogen och individerna svåra att ersätta.

I Transport har vi ytterligheterna. På ena kanten finns stuveriarbetarna. En liten sammansvetsad grupp där arbetsgivarna för decennier sedan gjorde misstaget att i kollektivavtalet lämna bort en del av inflytandet över arbetstiderna.

I stuverierna gäller därför inte Svenskt Näringslivs vanliga dogmer. Här gör arbetsgivarna tvärtom allt för att bekämpa lokal lönebildning och lokala uppgörelser. De olika hamnbolagen är piskade att följa centrala dekret.

På Transports andra kant finns taxiförarna. För
vanliga medborgare borde det vara obegripligt att någon enda person jobbar under sådana villkor i Sverige på 2000-talet.

Fast jag glömde att vi blivit allt mer avtrubbade.
Av tiggare, båtflyktingar. Av vittnesmål från våra ungdomar som dagligen förnedras i träsket av bidragsjobb, osäkra påhugg och personaluthyrning.

Fast mycket talar för att just bemanningsföretagen inte blir en lika het fråga i den kommande avtalsrörelsen. Numera har arbetsgivarna kommit på att det är billigare och effektivare att i stor skala anställa folk på deltid. Sedan kan ledningen när helst behov uppstår gå ut på golvet och erbjuda – eller snarare kommendera – mertid.

Facket står inför en gigantisk utmaning. Hur gör vi för att alla ska bli piloter?

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Kortare arbetstid högt på agendan

Ordförandeord. År 2025 närmar sig sitt slut och jul- och nyårshelgerna är nära. Året som gått har varit minst sagt hektiskt. Det har varit en långdragen avtalsrörelse, som för oss i Transport pågått från mars till oktober.

Foto: Shutterstock

Elnätet nyckeln till gröna transporter

Åkeri. Den gröna omställningen av vägtransporter i Europa är i full gång. EU:s mål är att minska utsläppen med 90 procent till 2040, och lagstiftningen driver på övergången till nollutsläppsfordon i form av el- och vätgasdrivna lastbilar.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Petrus Iggström

Chefer jag minns

Arbetsliv. Vad är en bra chef? Eller snarare, hur är en bra chef? Personer i chefsposition är naturligtvis bara vanliga människor, som dock av någon anledning fått en lite speciell roll i livet.

Berättelsen om Willi Betz

Fiffel & båg. Det har skrivits mycket om tyska Willi Betz, lönedumpningens fader, och hans åkeri i tidiga 2000-talet. Från början var det ett litet tankbilsåkeri som körde vin (!) från Italien till Tyskland. Men när Berlinmuren föll 1989 öppnades portarna för privat ägande i de forna sovjetstaterna.

Att marschera i takt eller inte

Kanon. Så var den här till slut, vår omtalade kulturkanon. En reporter från TV 4 kom fram till mig där jag satt och fikade på Liljeholmstorget och stack en mikrofon under näsan. ”Vad tycker du om kulturkanon?” undrade hon.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Alexandra Einerstam

Vi står där när det gäller

Om kriget kommer. När Sverige nu rustar för ett förstärkt totalförsvar talas det mycket om mat, energi och infrastruktur. Mindre uppmärksamhet får vi väktare, ordningsvakter och skyddsvakter som varje dag bidrar till att samhällets nyckelfunktioner fungerar.

Måste varje glåpord bli ett rättsfall?

Rätt & orätt. Jag har blivit kallad mycket under de många år jag har jobbat som väktare, ordningsvakt och skyddsvakt. ”Fitta”, ”hora”, ”stasivakt”… ja, listan kan göras lång men det har också gjort att jag har … härdats? Blivit avtrubbad? Tål mer än gemene man?

På ny adress

Flytt-tankar. Jag försöker säga hejdå till den gamla lägenheten. Det låter kanske enkelt, men hur lämnar man egentligen platsen där ens liv vecklat ut sig, dag för dag, år efter år?

När folkbildningen dör får lögnen liv

Ledare. Regeringens nedskärningar i folkbildning och civilsamhälle riskerar att lämna demokratin oskyddad. När fria fackförbund pressas tillbaka och kunskap trängs undan får osanningar större spelrum – och då blir den fackliga rörelsen viktigare än någonsin.

Du förtjänar respekt och uppskattning

Ordförandeord. Vi är inne i mörkare tider med kortare dagsljus och minst sagt varierande väglag. Alla ni medlemmar som arbetar och rör er ute på vägarna oavsett årstid och väglag – var rädda om er.

GDPR skyddar inte de anställda

Insändare. Det finns otaliga tekniska system med förmåga att hålla koll på de anställda som övervakar vad de gör eller inte gör under sin arbetstid. I våra branscher använder man sig ofta av kameror, gps och skannrar som registrerar vad de anställda gör.

Är allt frid och fröjd i åkeribranschen?

Debatt. Under årtionden har vi i Transport kämpat mot lönedumpning, mot oseriösa aktörer som slår undan fötterna på åkerier med kollektivavtal. Med facklig-politisk samverkan, och med stor hjälp av våra dåvarande socialdemokratiska EU-parlamentariker, drevs det så kallade mobilitetspaketet igenom.

Säkerheten ökar, men arbetsmiljön glöms bort

Debatt. Säkerhetsläget i Sverige och världen är oroligt. Cyberattacker sker dagligen, skyddsobjekt fotograferas trots förbud och spionage från utländska makter pågår. Detta skapar fler uppdrag och arbetstillfällen för bevakningsbranschen. Företagen ser ökade intäkter – men risken är att arbetsmiljön glöms bort när nya uppdrag snabbt ska bemannas.

Vevradio och stormkök

Krisberedskap. Det är viktigt att vara förberedd i händelse av kris. Råd som dubbla sim-kort och två olika betalkort är lättare att ta till sig än att stapla frystorkad mat och vatten med hundraårig hållbarhet.

Arbetsgivare, bered er på en match

Ordförandeord. Avtalsrörelsen är i princip klar för denna gång. Avtal har tecknats för alla Transports yrkesgrupper. Vissa har löst sig lättare än andra och på en del avtalsområden har vi tvingats varsla om konflikt för att nå fram.