Åkeriernas ”schysta villkor

Krönika. Nu är det vinter och skidan den slinter och lastbilarna ute i backarna står. Med risk att anses främlingsfientlig, rasistiskt etcetera, konstaterar jag att en klar majoritet av de bilar som korkar igen motorvägarna har utländska registreringsskyltar.

Ibland är det uppenbara alltför uppenbart. Jag höll ett föredrag i ABF-huset i Stockholm om min bok Taxfree, som handlar om den olagliga lastbilstrafiken i Europa. Den beskriver hur ett stort tyskt åkeri i början av tjugohundratalet använde chaufförer från de forna öststaterna.

De arbetade i väst trots att de bara hade turist-visa. Företaget manipulerade handlingar, mutade tjänstemän, höll chaufförer mer eller mindre som slavar och kunde nästan halvera frakttaxorna. Kunderna var kända multinationella företag.

När det var dags för frågor räckte en man i publiken upp handen. ”Nu har du beskrivit hur åkeriet trixat och fuskat. Men de som köpte transporterna måste förstått att allt inte stod rätt till. Har inte de ett ansvar?”

Just det, tänkte inte på det!

Vi har många hjältar inom Transport och andra fackförbund som avslöjar olagligheter och därmed riskerar att bli förföljda av den organiserade brottsligheten. Men huvudansvaret för att lag- och regelbrotten kan begås ligger egentligen hos de stora företagen. Och, i slutänden hos oss konsumenter som glatt smaskar i oss den diffust cabotage-transporterade Ica-chokladen på julafton.

Det är inte lätt att veta vilka företag som har ”schysta villkor”. Men Transport gjorde en av många bra aktioner då man delade ut flygblad till Ikeas kunder i Stockholm och satte Bring i blockad, så att de till sist betalade ut avtalsenlig lön till möbelchaufförerna.

Mellan tummen och pekfingret kan man säga att de företag som betalar under avtalsenlig lön har något fuffens för sig. Antingen betalar man de anställda för dåligt eller också struntar man i skatterna. Eller båda delarna. Ofta har det också något med organiserad brottslighet att göra.

Något har ändå börjat hända (kanske på grund av ihärdiga transportare) för nu har skatte- och ekobrottsmyndigheten börjat göra sitt jobb när det gäller fiffelåkerier och falska F-skattare.

Men det räcker inte. Trots att alla riksdagspartier, såvitt jag förstår, är eniga om att vi ska ha den svenska modellen med kollektivavtal, är det bara facket som verkligen kämpar för dem. Varför?

Om hela samhället riktade in sig på att följa lagar och avtal, exempelvis genom att vid offentlig upphandling kräva kollektivavtal, så skulle en stor del av brottsligheten inom näringslivet försvinna. Ett ekonomiskt hederskodex skulle dessutom bli en quick fix att få ut en ung arbetslös Niklas, Elin eller Mohammed i arbete, eftersom folk inte skulle kunna komma härs och tvärs ifrån och jobba för några tusenlappar i månaden.

Gör detta till en valfråga, nu när finansministern står i riksdagen och säger att det bara är normal internationell konkurrens, när utländska chaufförer fryser och hungrar i utkylda lastbilar!

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Foto: Shutterstock

Elnätet nyckeln till gröna transporter

Åkeri. Den gröna omställningen av vägtransporter i Europa är i full gång. EU:s mål är att minska utsläppen med 90 procent till 2040, och lagstiftningen driver på övergången till nollutsläppsfordon i form av el- och vätgasdrivna lastbilar.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Petrus Iggström

Chefer jag minns

Arbetsliv. Vad är en bra chef? Eller snarare, hur är en bra chef? Personer i chefsposition är naturligtvis bara vanliga människor, som dock av någon anledning fått en lite speciell roll i livet.

Berättelsen om Willi Betz

Fiffel & båg. Det har skrivits mycket om tyska Willi Betz, lönedumpningens fader, och hans åkeri i tidiga 2000-talet. Från början var det ett litet tankbilsåkeri som körde vin (!) från Italien till Tyskland. Men när Berlinmuren föll 1989 öppnades portarna för privat ägande i de forna sovjetstaterna.

Att marschera i takt eller inte

Kanon. Så var den här till slut, vår omtalade kulturkanon. En reporter från TV 4 kom fram till mig där jag satt och fikade på Liljeholmstorget och stack en mikrofon under näsan. ”Vad tycker du om kulturkanon?” undrade hon.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Alexandra Einerstam

Vi står där när det gäller

Om kriget kommer. När Sverige nu rustar för ett förstärkt totalförsvar talas det mycket om mat, energi och infrastruktur. Mindre uppmärksamhet får vi väktare, ordningsvakter och skyddsvakter som varje dag bidrar till att samhällets nyckelfunktioner fungerar.

Måste varje glåpord bli ett rättsfall?

Rätt & orätt. Jag har blivit kallad mycket under de många år jag har jobbat som väktare, ordningsvakt och skyddsvakt. ”Fitta”, ”hora”, ”stasivakt”… ja, listan kan göras lång men det har också gjort att jag har … härdats? Blivit avtrubbad? Tål mer än gemene man?

På ny adress

Flytt-tankar. Jag försöker säga hejdå till den gamla lägenheten. Det låter kanske enkelt, men hur lämnar man egentligen platsen där ens liv vecklat ut sig, dag för dag, år efter år?

När folkbildningen dör får lögnen liv

Ledare. Regeringens nedskärningar i folkbildning och civilsamhälle riskerar att lämna demokratin oskyddad. När fria fackförbund pressas tillbaka och kunskap trängs undan får osanningar större spelrum – och då blir den fackliga rörelsen viktigare än någonsin.

Du förtjänar respekt och uppskattning

Ordförandeord. Vi är inne i mörkare tider med kortare dagsljus och minst sagt varierande väglag. Alla ni medlemmar som arbetar och rör er ute på vägarna oavsett årstid och väglag – var rädda om er.

GDPR skyddar inte de anställda

Insändare. Det finns otaliga tekniska system med förmåga att hålla koll på de anställda som övervakar vad de gör eller inte gör under sin arbetstid. I våra branscher använder man sig ofta av kameror, gps och skannrar som registrerar vad de anställda gör.

Är allt frid och fröjd i åkeribranschen?

Debatt. Under årtionden har vi i Transport kämpat mot lönedumpning, mot oseriösa aktörer som slår undan fötterna på åkerier med kollektivavtal. Med facklig-politisk samverkan, och med stor hjälp av våra dåvarande socialdemokratiska EU-parlamentariker, drevs det så kallade mobilitetspaketet igenom.

Säkerheten ökar, men arbetsmiljön glöms bort

Debatt. Säkerhetsläget i Sverige och världen är oroligt. Cyberattacker sker dagligen, skyddsobjekt fotograferas trots förbud och spionage från utländska makter pågår. Detta skapar fler uppdrag och arbetstillfällen för bevakningsbranschen. Företagen ser ökade intäkter – men risken är att arbetsmiljön glöms bort när nya uppdrag snabbt ska bemannas.

Vevradio och stormkök

Krisberedskap. Det är viktigt att vara förberedd i händelse av kris. Råd som dubbla sim-kort och två olika betalkort är lättare att ta till sig än att stapla frystorkad mat och vatten med hundraårig hållbarhet.

Arbetsgivare, bered er på en match

Ordförandeord. Avtalsrörelsen är i princip klar för denna gång. Avtal har tecknats för alla Transports yrkesgrupper. Vissa har löst sig lättare än andra och på en del avtalsområden har vi tvingats varsla om konflikt för att nå fram.

Hur tänker ni politiker göra arbetslivet säkrare?

Insändare. Om knappt ett år är det allmänna val i Sverige. Bland annat till riksdagen där den lagstiftande makten utövas. Riksdagen utser regering som utövar den verkställande makten. I dessa delar av makten i vår stat ingår att se till så skyddslagstiftning som den samlade arbetsmiljölagstiftningen omsätts i verklighet.