Fråga jourersättning. Illustration: Martin Heap
Close
Borde jag inte få betalt när jag har jour? undrar bärgaren Risto.
Close
Fråga facket

Borde jag inte få betalt för jour?

Transport. Bärgaren Risto undrar om han kan bli utringd när som helst och Fanny vill veta vem som först ska erbjudas mertid på bensinstationen där hon jobbar. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Borde jag inte få betalt för jour?

Fråga: Jag jobbar med bärgning och kan bli utringd vilken tid som helst på dygnet, veckans alla dagar. Jag har jour. Borde jag inte ha betalt när jag har det? Kan arbetsgivare göra som de vill om de inte har kollektivavtal?

Risto

Svar: Om företaget har kollektivavtal så är beredskapen reglerat i kollektivavtalet. Saknar bolaget kollektivavtal så blir det lite svårare med ersättningarna. Bolaget har då att följa arbetstidslagen med elva timmars dygnsvila och det är förbjudet att jobba mellan midnatt och 05.00. Mitt råd till dig är att du tar kontakt med din lokalavdelning.

Magnus Larsson, central ombudsman

 

Fråga turordning. Illustration: Martin Heap
Vem står först i tur till mertid, Fanny eller kollegan? Illustration: Martin Heap

Gäller turordningslista vid mertid?

Fråga: Jag jobbar på en bensinstation och jag har en sysselsättningsgrad på 90 procent. Jag vill gärna gå upp till heltid. En arbetskamrat jobbar enbart helger och har sysselsättningsgrad 25 procent.

Vem av oss ska först få frågan om mer jobb? Säger turordningen någonting om det?

Jag har varit anställd sedan september 2019 och min kollega anställdes en månad tidigare, i augusti.

Fanny

Svar: Om både du och din kollega har framfört önskemål till er arbetsgivare om utökat arbete gäller turordningen enligt lagen om anställningsskydd (Las). Den som har längst anställningstid ska erbjudas fler timmar först.

Anna Erixon, central ombudsman

 

Räknas YKB-kursen som arbetstid?

Fråga: Jag jobbar natt som chaufför och min arbetsgivare ordnar YKB-kurser på helger. Räknas det som arbetstid? Alltså:

  1. Har jag rätt till en dygnsvila mellan kursens slut på söndag eftermiddag och starten på min arbetsvecka på söndag kväll?
  2. Räknas en helg med YKB-kurs som en reducerad veckovila? Min helg blir kortare än 45 timmar vid kurstillfällen.

Johannes

Svar: En YKB-utbildning kan inte räknas in i dygns- eller veckovilan då utbildningen sker på betald arbetstid. Det blir svårt att få in veckovilan om du ska jobba måndag–fredag, gå på utbildning lördag–söndag och sedan jobba söndag–fredag.

Magnus Larsson, central ombudsman

 

Ersättning vid schemaändring?

Fråga: Har man rätt till någon extra ersättning om man blir tillfrågad om en ändring av sitt schema en vecka innan och tackar ja till frågan?

Emma

Svar: Det finns ingen ersättning reglerad i Transportavtalet för lager-/terminalarbetare vid schemaändring. Om arbetsgivaren vill göra en schemaändring krävs ett samråd med den anställda och det ska finnas tillgängligt senast två veckor innan schemaändringen.

Magnus Larsson, central ombudsman

 

Kan chefen begära att jag jobbar övertid?

Fråga: Jag arbetar som terminalarbetare på 75 procent och har en tillsvidareanställning.

Men det har blivit en massa dagar då jag jobbar längre än mina beräknade sex timmar. Så nu undrar jag ifall chefen kan begära att jag stannar och jobbar övertid?

Sevim

Svar: Som deltidsanställd kan inte arbetsgivaren beordra dig att arbeta utöver ditt arbetstidsmått på 75 procent, om inte annat har överenskommit.

Har du arbetat mer än sex timmar under en massa dagar borde ditt arbetstidsmått vara högre än 75 procent, kontakta din lokalavdelning för rådgivning.

Andreas Kindesjö, central ombudsman

 

Hur lång uppsägningstid har jag?

Fråga: Jag sa upp mig den 12 november och vill sluta den 12 december. Chefen hävdar att min uppsägning börjar att gälla den 13 januari. Enligt Företagarna har chefen rätt. Vad gäller? Hur lång är en uppsägningsmånad?

Anders

Kort svar: säger du upp dig den 12 november så slutar du efter passet den 12 december, det vill säga, du står INTE till förfogande efter den 12 december.

Joakim Guttman, central ombudsman

 

Kan jag gå hem när arbetsdagen är över?

Fråga: Jag jobbar som väktare och jag är schemalagd 06.00 till 18.12. Efter klockan 18.12 ska någon byta av mig. Men personen som skulle göra det var försenad, och då gick jag ändå kl 18.12 eftersom ingen hade meddelat eller kontaktat mig om att jobba över.

Jag undrar om det är okej? Att sluta när man ska sluta eller måste man jobba över fast ingen chef har begärt det vid tillfället?

Than

Svar: I en situation som denna är kommunikation viktigt. Innan du lämnar arbetsplatsen behöver du informera närmaste chef om det inträffade. Där finns till exempel en risk att något har hänt din arbetskamrat, som är försenad. När du tar den kontakten ska du också få besked från chefen hur situationen ska hanteras.

Magnus Thelander, central ombudsman

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

När facket är starkt vågar medlemmarna höja rösten

Debatt. Vi som arbetar på vägarna, i hamnarna och på terminalerna vet att trygghet inte bara handlar om försäkringar. Trygghet handlar om att våga säga ifrån när något är fel – och om att veta att man inte står ensam när man gör det.

Emil Flisbäck. Foto: Mimmi Granqvist

Emil Flisbäck

…kommunikatör på Transport och värd i förbundets Facebookfilmer i juletid.

David Ericsson. Foto: Petrus Iggström

Lata speditörers paradis

Davids krönika. I en nattbuss på väg från jobbet kom jag i samspråk med föraren om våra respektive yrken. Han menade. – Att köra buss är bättre än att köra lastbil för här går paketen på själva. – Kan så vara, sa jag. Men mina paket är tysta och bråkar aldrig…

Den svenska modellen
”En oproportionerligt stor andel av matbuden är migrantarbetare med låg ställning på arbetsmarknaden, inte bara rättsligt utan också socialt”, säger Transports utredare Pontus Blüme, som även är doktorand vid Stockholms universitet och aktiv i organisationen Gigwatch.

Utan motpart i en partsmodell

Plattformsarbete. Lagstiftningen bör anpassas till en ny verklighet, enligt Transports utredare: Facket saknar i dag makt att förhandla om rimliga villkor för dem som jobbar för gigföretag som på pappret inte är arbetsgivare.

Stoppet på E22 i början av 2024 ledde till dygnslånga köer. Sedan dess har Trafikverket nya rutiner. Foto: Johan Nilsson/TT

Snöröjning het fråga – i år igen

Vintervägar. Efter det stora stoppet på E22 under vintern 2023–2024 lärde sig det svenska folket något som landets yrkeschaufförer vetat länge: det är något som inte fungerar med de svenska vintervägarna.

Den stora stadsflytten
Världsunik flytt. Under två dagar, den 19 och 20 augusti, transporterades Kiruna kyrka till sin nya plats på en fem kilometer specialanpassad väg. Foto: Lars Sjölund

Unik flytt, öppet sår

Kiruna. Gruvan är anledningen till den pågående, spektakulära flytten av en stad. Och av de flesta av dess invånare, varav många nu tvingas flytta när marken rämnar.

Fråga facket
Utlandstransporter

Hur fungerar rast och vila vid utlandstransporter?

Transport. Pontus undrar över kör- och vilotider för utlandstransporter. Börje vill veta om han fick rätt ersättning då han jobbade extra i midsomras. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Vägsträckan
De gamla gruvlavarna står ännu kvar och utgör landmärken i Kiruna, mitt emot stadens nya centrum. Foto: Lilly Hallberg

Från kust till fjäll

E10 Luleå–Kiruna. Vacker, vild – och farlig. Landets nordligaste Europaväg lockar folk från fjärran med naturupplevelser. Men är också en viktig transportled, ibland skrämmande smal och olycksdrabbad.

Upphandlad taxitrafik
Färdtjänst och vanlig taxi kör åt olika håll. Foto: Lilly Hallberg

Ett avtal, två yrken?

Servicetrafik. Vanlig taxi och färdtjänst – jobbet skiljer sig mycket åt, förarna går på samma kollektivavtal. För offentligt upphandlad trafik finns särskilda utmaningar. För facket är kontroll grundläggande.

Kultur
Redo för skrämselhicka i tv-soffan? Transportarbetarens John Antonsson tipsar om filmer och tv-serier att titta på när mörkret lagt sig. Foto: Shutterstock

Höstens skräck: Färjor, blues och robotflickvänner

Streamingtips. Halloween står för dörren. De senaste åren har streamingtjänsterna pumpat ut blod och skräck i ett rasande tempo. Här är filmerna och serierna för dig som tycker att verklighetens jävlighet inte riktigt räcker.

Farlig arbetsmiljö
vagga på sopbil Prezero Foto Justina Öster

Arbetsgivaren är skyldig att agera vid riskfylld backning

Miljö. Det finns inga specifika regler när det gäller backning med sopbilar eller andra tunga fordon. Däremot är arbetsgivaren skyldig att bedriva ett systematiskt arbetsmiljöarbete och vidta åtgärder om det finns risker vid backning.

Arkivbild. Sopbil på gata i Stockholm med två sopgubbar och en gående.

”Ingen respekt för backande tunga fordon”

Miljö/Åkeri. Folk har tappat respekten. De bryr sig inte längre om blinkande lampor och pipande ljud när sopbilar och andra tunga fordon backar. Dags för lite upplysning à la SVT:s Anslagstavlan för att förhindra fler olyckor och dödsfall.

Ambulans i Helsingborg. Foto: Shutterstock

Dödsfall på grund av backande sopbil – igen

Miljö. I april i år hände det som inte får hända. Igen. En miljöarbetare som backade med sopbilen råkade köra över en äldre kvinna i Råå, utanför Helsingborg. Hon avled senare.