Close
Transports utredare Antti Vainio ledde frågestunden med Anders Ygeman.
Close
Kongress 2017

”Ordningsvakter måste ha mer utbildning”

Talare. Fler kontroller på vägarna och öppning för att ordningsvakter kan avlasta polisen vid alkotest. Det var budskapet när inrikesminister Anders Ygeman (S) talade till Transports kongress.

– Det här är den enda talarstol jag stått i där jag inte behöver förklara vad cabotage är, sa Ygeman och drog med sig ett skratt.

Anders Ygeman är inrikesminister. Förutom att ha polisen och säkerhetspolisen i sin portfölj är han den minister som har hand om reglerna för väktare och ordningsvakter. Han passade tidigt på att ge dem beröm.

– För trygghet räcker inte poliser, det behövs ordningsvakter och väktare. Vid attentatet på Drottninggatan gjorde väktare och ordningsvakter allt de kunde från första stund. De är värda samma uppskattning som polis och räddningspersonal för sina insatser. Jag vill därför rikta ett tack till alla Transports medlemmar i bevakningsbranschen, sa Anders Ygeman.

Ygeman berättade också att regeringen satsar 100 miljoner kronor de närmaste fyra åren för kontroll av cabotage och tunga transporter.

– Genom det kan vi bättre värna om fackliga rättigheter, främja sund konkurrens och upptäcka andra sorters brottslighet.

Inrikesministerns tal var betydligt kortare än kongressens tidigare ministerbesök. I stället lämnades mer utrymme från kongressdeltagarnas frågor – upplästa av Transports utredare Antti Vainio. Många frågor på en sådan detaljnivå att ministern hade lite svårt att svara.

– Även om det är svårt kan det vara bra att medlemmarnas frågor får lyftas, sa Antti Vainio.

Många frågor berörde uppdelningen i arbetsuppgifter mellan polis och bevakningspersonal. Områden han tog upp var att bevakningspersonal kan göra alkotester och transportera omhändertagna personer till polisen. Dessutom finns det alkobommar vid de tio största hamnarna på test, de sa Ygeman att han nu vill göra permanenta.

– Det finns flera områden där vi kan diskutera om var gränserna ska dras. Men för att det ska gå måste vi ha mer utbildning för ordningsvakter. I dag har de stora befogenheter men för korta utbildningskrav.

Icas lagerarbetare vägrar lossa bilar med dubbla lastplan

Åkeri. På Icas centrallager i Helsingborg får lagerarbetarna inte gå in eller arbeta under upphissade lastplan på dubbeldäckare. Inte ens om planen är säkrade. Att chaufförerna som kör Ica-gods gör det är däremot okej för matjätten. Uppgifterna kommer från Icas egen personal.

Hård motvind för skyddsombuden på Tommy Nordberghs åkeri

Åkeri. Två skyddsombud på Tommy Nordberghs åkeri tog strid för säkerhet och bättre arbetsmiljö på bilar med dubbla lastplan. Företaget kontrade med omplacering, påtvingade hälsokontroller, hot och skriftliga varningar. Nu väntar centrala förhandlingar i en tvist som blivit allt mer inflammerad.

Kränkande bilder i bevakningsgrupp

Bevakning. Butikskontrollanter lade ut kränkande bilder och grova verbala påhopp på gripna i en grupp på Facebook. Norrländska Socialdemokraten berättar om den stängda chattgruppen för Securitas kontrollanter i Luleå och Boden.

DO stämmer alla LO-förbund

Bemanning. En kvinna nekades ett bemanningsjobb eftersom att hon får sjukersättning. Diskrimineringsombudsmannen (DO) anser att bemanningsavtalet missgynnar funktionsnedsatta och stämmer företaget samt alla LO-förbund.

Omstart för fack och företag på Landvetter

Bevakning/Flyg. Köer och kaos i säkerhetskontrollen på Landvetter. Och helt skilda uppfattningar om hur arbetsmiljö och personalomsättning ser ut. I dag har Transport och arbetsgivarna mötts i förhandling och tagit i hand på en omstart.

Starkare skydd för visselblåsare

EU. Pågår farliga transporter på din arbetsplats? Den som avslöjar detta ska inte få sparken. EU har bestämt att visselblåsare på arbetsplatserna ska skyddas. Regeringen utreder hur de nya reglerna ska införas i svensk lag.

Jim Lassinantti

Facket svarar på dina frågor

Facket. I dag smyglanserar Transport fackets nya frågeforum. Undrande medlemmar och icke medlemmar ska få skriftliga svar. Det dröjde bara en timme innan det första inlägget kom: Hur blir jag medlem?

Tidningsbud hyllade på sin dag

Tidningsbudens dag. Ett sent men stort grattis, alla tidningsbud! I lördags firades er egen högtidsdag. Runt om i landet uppvaktades nattens hjältar – ofta med kexchoklad.

Allt färre uppsagda transportare

Arbetsmarknad. Chaufförsbristen ser ut att slå igenom även hos Trygghetsfonden. Medan andra branscher rapporterar fler och fler uppsagda som behöver stöd – är antalet transportarbetare i år hälften så stort som under samma period förra året.

Skyddsstopp upphävt efter Rinkebyskjutning

Bevakning. Transport satte in ett skyddsstopp efter att väktare besköts under en rond i Rinkeby. Stoppet har hävts. Efter en riskbedömning kommer arbetet att komma i gång från och med fredag, men i mindre utsträckning.

Nokas och Avarn blir – Avarn

Bevakning. Efter mer än ett år börjar Nokas köp av Avarn att genomföras. Namnet på den nya bjässen i bevakningsbranschen blir Avarn. Fackklubbens styrelse i Stockholm kommer under en övergångsperiod att bestå av alla förtroendevalda från de båda bolagen.

Skyddsombud i avdelning 5

Skyddsombuden samlade ombord

Fackligt arbete. Stärkta i uppdraget av varandra. Över 60 skyddsombud från Transports Stockholmsavdelning tog på tisdagen sjövägen till fortbildning.

Arbetsdomstolens entré

Tvist om fridagar avgörs i AD

Bussförare. Får en arbetsgivare förlägga fridagar för en busschaufför som är på jobb utomlands? Kommunal har stämt Bergkvarabuss för avtalsbrott och nu prövar Arbetsdomstolen frågan. Utfallet kan komma att påverka busschaufförer i Transport.

Fackets man blir hamnarbetsgivare

Hamn. Miljöföretaget Liselotte Lööf har startat ett hamnbolag tillsammans med Josef Völgyi, som ända fram till nu haft en ledande post i Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet. Företaget, Svea hamn, ska lossa flis i Stockholms hamn.