Close
Transports utredare Antti Vainio ledde frågestunden med Anders Ygeman.
Close
Kongress 2017

”Ordningsvakter måste ha mer utbildning”

Talare. Fler kontroller på vägarna och öppning för att ordningsvakter kan avlasta polisen vid alkotest. Det var budskapet när inrikesminister Anders Ygeman (S) talade till Transports kongress.

– Det här är den enda talarstol jag stått i där jag inte behöver förklara vad cabotage är, sa Ygeman och drog med sig ett skratt.

Anders Ygeman är inrikesminister. Förutom att ha polisen och säkerhetspolisen i sin portfölj är han den minister som har hand om reglerna för väktare och ordningsvakter. Han passade tidigt på att ge dem beröm.

– För trygghet räcker inte poliser, det behövs ordningsvakter och väktare. Vid attentatet på Drottninggatan gjorde väktare och ordningsvakter allt de kunde från första stund. De är värda samma uppskattning som polis och räddningspersonal för sina insatser. Jag vill därför rikta ett tack till alla Transports medlemmar i bevakningsbranschen, sa Anders Ygeman.

Ygeman berättade också att regeringen satsar 100 miljoner kronor de närmaste fyra åren för kontroll av cabotage och tunga transporter.

– Genom det kan vi bättre värna om fackliga rättigheter, främja sund konkurrens och upptäcka andra sorters brottslighet.

Inrikesministerns tal var betydligt kortare än kongressens tidigare ministerbesök. I stället lämnades mer utrymme från kongressdeltagarnas frågor – upplästa av Transports utredare Antti Vainio. Många frågor på en sådan detaljnivå att ministern hade lite svårt att svara.

– Även om det är svårt kan det vara bra att medlemmarnas frågor får lyftas, sa Antti Vainio.

Många frågor berörde uppdelningen i arbetsuppgifter mellan polis och bevakningspersonal. Områden han tog upp var att bevakningspersonal kan göra alkotester och transportera omhändertagna personer till polisen. Dessutom finns det alkobommar vid de tio största hamnarna på test, de sa Ygeman att han nu vill göra permanenta.

– Det finns flera områden där vi kan diskutera om var gränserna ska dras. Men för att det ska gå måste vi ha mer utbildning för ordningsvakter. I dag har de stora befogenheter men för korta utbildningskrav.

Tommy Wreeth och Peter Lövkvist.

Ikeas transporter fråga för världskongress

Facket. Transport har länge drivit frågan att Ikea och andra stora globala transportköpare ska ta större ansvar vid upphandlingar. Att de alltid ska kräva att kollektivavtal finns på företagen som de anlitar vid transporter.

Omröstning avgör om Hamnarbetarförbundet varslar

Hamn. På onsdag nästa vecka inleder Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet, en omröstning. Medlemmarna förväntas då svara ja eller nej på om förbundsledningen ska få mandat att varsla om nya stridsåtgärder, riktade mot Sveriges Hamnar.

Är arbetsmiljön hotad i hamnarna? – nej säger Transport

Hamn. Transport har tre heltidsanställda regionala skyddsombud (RSO) och mer än 130 lokala skyddsombud som jobbar med arbetsmiljön bara i hamnarna. – Vi täcker alla hamnar i landet. Vår bild är att olyckor och tillbud inte har ökat det senaste året, säger Roger Jönsson, RSO på Transports stuveriavdelning 2.

Efter ny dom – facket befarar fler dödsfall på vägarna

Bärgning. Det är orimligt att alltid kräva skyddsfordon, TMA-bilar, vid bärgning och annat servicearbete på utsatta vägar. I stället ska företagen göra riskbedömningar. Beskedet från kammarrätten är ett bakslag för Transport och bärgningsföretag som anser att vägarbetarna har ett extremt farligt jobb.

Sänkt lön och oviss väntan när hamnen hyr in personal

Hamn. I Göteborgs hamn sparkade det omdiskuterade stuveribolaget APM Terminals ut 73 fast anställda och alla "extringar" och ersatte dem med inhyrd personal från Adecco. Inhyrda vittnar om osäker väntan vid telefonen. Och lägre inkomster.

Tidningsbuntar och lådor med post

Tidningsbud varslas – facket positivt

Tidningsbud. Tidningsdistributören i södra Skåne varslar om uppsägning. 25 fast anställda och ytterligare 30 visstidare kan bli av med jobbet. Och facket tycker att det egentligen är bra.

Uteslutning av SD-aktiva – lagbrott eller inte?

Facket. Transports uteslutning av aktiva sverigedemokrater kan strida mot lagen, anser Johan Nergelius, professor i rättsvetenskap. Fel, en förening har rätt att genom sina stadgar avgöra vem som har rätt att vara med, svarar Transports förbundssekreterare Lars Mikaelsson.

Hallå där!

Jens Holm (V)

… som är ny ordförande i riksdagens trafikutskott.

Inget beslut från Arbetsmiljöverket om anmälda åkerier

Åkeri. Två åkerier från gamla Östeuropa anmäldes till Arbetsmiljöverket i mars. Transport hävdar att de har lastbilar och utländska chaufförer fast placerade i Sverige och därför bryter mot EU:s regler när förarna inte får svensk lön. Myndigheten har inte bestämt om eller hur den ska gå vidare.

I Grums har LO-facken öppnat en lokal facklig expedition utanför bygget av en ny stor kartongfabrik. På onsdagen var det öppet hus, med grillning. Fast Yilmaz, chaufför från Bulgarien, föredrog vita böner på burk framför hamburgare, när Transports tolk Nermin Pudic frågade.

Grillkväll i Grums – LO-fack samarbetar vid megabygge

Tvärfackligt. I lilla Grums norr om Vänern bygger skogskoncernen Billerud Korsnäs en ny jättelik kartongfabrik. Upp mot 400 företag deltar och arbetarna kommer från Europas alla hörn. För att hjälpa dem har Transport och ett halvdussin andra LO-förbund öppnat ett gemensamt fackkontor i en byggfutt.

Förundersökning mot Bring Trucking nedlagd

Åkeri. Polisen har lagt ner förundersökningen mot det slovakiska åkeri som Transport har anmält. Det finns inga resurser för att spana på lastbilar. I Danmark ställs samma åkeri inför rätta – för att det betalar svältlön till chaufförerna.

Färdtjänstförare bär kund i trapporna

Färdtjänst. Chaufförerna har flera gånger i veckan burit en rullstolsburen kund upp och ner för trappan i ett sjukhem. Hissen är trasig sedan flera månader. Transports skyddsombud ser stora risker med uppdraget och har anmält det till Arbetsmiljöverket.