Close
Ombudsman Christoffer Lindeblad och Malmöavdelning 12 är ute och pratar taxiavtal och varsel om konflikt med färdtjänstförare.
Close
Konflikt i taxibranschen

Fullt ös i förberedelserna kring eventuell taxistrejk

Taxi. Förhandlingarna om ett nytt avtal för landets taxi- och färdtjänstförare har återupptagits. Samtidigt råder fullt ös på Transports lokala avdelningar, som förbereder chaufförerna – ifall strejken bryter ut den 4 september.

Mats L Andersson är ombudsman på Transport i Östergötland. Foto: Justina Öster
Ombudsman Mats L Andersson, Linköping.  Foto: Justina Öster

– Vi laddar och det är körigt som fasen, säger ombudsman Mats L Andersson på Linköpingsavdelningen.

Att förbundet sköt upp den planerade blockaden – med stopp för övertid, mertid, nyanställningar och inhyrd personal – till den 4 september har gett lite andrum. Men Mats L Andersson och regionala samordnaren i taxibranschen, Viktor Petrov, har redan varit ute och besökt chaufförer på olika taxibolag. Dess emellan håller de möten på Teams, svarar på frågor och förklarar vad som gäller vid strejk och blockad.

– Intresset ökar hela tiden, säger Mats L Andersson.

På Vikbolands taxi i Västervik är förarna uttagna till strejk, om parterna inte enas, så där har avdelningen tät kontakt. Tonen är positiv.

– Förarna inom Linköpingsavdelningens område är riktigt taggade och vi har en strid ström av nya medlemmar. En del kommer till avdelningen också för att få hjälp att byta fackförbund. Det kan man enkelt göra på LO:s gemensamma webbsida, men det funkar tyvärr inte om man är med i IF Metall.

Många frågor från chaufförerna handlar om övertid. Till exempel: ”Om jag slutar klockan 17, men får en körning som drar över min arbetstid. Vem ska jag då ringa till? Östgötatrafiken eller ska jag bara åka hem?” Mats L Andersson svarar:

– Vi har ingen konflikt med Östgötatrafiken. Du ska kontakta din arbetsgivare som leder och fördelar arbetet.

Icke medlemmar kan inte få ersättning från facket, förklarar Mats L Andersson när oorganiserade förare ringer. Men det förhindrar inte att man lägger ner arbetet i sympati för de som är medlemmar. Lönehöjningar kommer ju alla till godo, när avtalet väl är påskrivet, resonerar han.

Andra frågor lyder ungefär: ”Min arbetsgivare har gått ut med att man ska höra av sig till ledningen ifall man inte är medlem i Transport. Får man göra så?

– Du behöver inte tala om för arbetsgivaren ifall du är medlem eller inte. Vi har föreningsfrihet i Sverige, säger Mats L Andersson.

Transportarbetareförbundet informerar även på sin webbsida om att arbetsgivare gått ut med felaktig information. Förare är inte skyldiga att söka tjänstledigt hos taxiföretaget, varken muntligt eller skriftligt, för att vägra att arbeta under en strejk, skriver förbundet.

Clas Hellsing, ombudsman på Transports Örebroavdelning
Ombudsman Clas Hellsing, Örebro. Foto: Justina Öster

På Örebroavdelningen är ombudsman Clas Hellsing och kollegorna också i full gång med förberedelser inför en konflikt. Där är chaufförerna på Connect Bus Sandarna, som kör för Länstrafiken i Örebro län, uttagna i strejk.

– Vi pratar med förarna om vad som gäller, hur de påverkas och vad Transport och arbetsgivarna sagt i förhandlingarna, säger ombudsman Clas Hellsing.

Biltrafikens Arbetsgivareförbund har framfört att fackets varsel äventyrar taxinäringens återhämtning efter coronan. Det kommenterar några av förarna i Örebro:

– Vi som är chaufförer då, behöver inte vi återhämta oss? Vi som kört hela tiden under pandemin. Förarna tycker att det är deras tur att få höjd lön nu. De känner också av att el, hyra och matpriser gått upp.

En hel del av förarna funderar på om de verkligen ska stanna kvar i yrket, ifall löner och arbetsvillkor inte förbättras, berättar Clas Helsing.

Oro finns om att strejken kan komma att drabba skolbarn som åker skolskjuts, liksom gamla och sjuka som är beroende av färdtjänst och sjukresor. Länstrafikens representanter och en del arbetsgivare har hört av sig till Transport. Enligt Clas Hellsing arbetar de nu med att korta ner och ändra i förarnas körpass, så att förhoppningsvis ingen passagerare lämnas vind för våg. Och förarna ska kunna avsluta sina pass i tid.

Passagerarna har också ombetts att vara återhållsamma med resebeställningar under de dagar som strejk och blockad kan komma att pågå, förklarar han.

– Jag tror vi har stöd för våra krav hos allmänheten, även om resenärerna tvingas dra ner på resorna några dagar. Så var det ju under pandemin också, säger Clas Hellsing.

Studieorganisatör Patrik Persson, Malmö ringer runt till medlemmar. Foto: Avdelning 12

Patrik Persson är studieorganisatör på avdelningen i Malmö, där företaget Telepass varslats om strejk. Bolaget har verksamhet i Malmö, Lund, Ystad, Kristianstad och Helsingborg, som hör till Transports Helsingborgsavdelning.

Malmöavdelningen informerar både via mejl, sms och telefonsamtal. De påminner medlemmarna om att uppdatera sina kontaktuppgifter, så att facket kan nå dem. Facket har också varit ute på fältet och sökt upp chaufförer.

– Vi har fått bra respons och jag tror konflikten kan leda till att vi får fler medlemmar, säger Patrik Persson.

Avdelningen informerar också via sociala medier som Facebook, Instagram och Tiktok, för att nå de yngre.

– På Tiktok fick vi 6 000 visningar av vår film på ett dygn, säger Patrik Persson.

Inom Göteborgsavdelningens område är företaget Göteborg Buss uttaget för strejk. Även där har ombudsman Ana Kokol fått vittnesmål om att arbetsgivare efterfrågat vilka som ska strejka och vilka som ska jobba.

– Vi förklarar mycket vad ord som varsel och blockad betyder. En hel del av förarna har ju inte svenska som första språk så vi får vara lite pedagogiska, säger hon.

Ombudsman Ana Kokol, Göteborg. Foto: Avdelning 3

På avdelningen råder ”fullt ös” inför ett möte, berättar Ana Kokol.

– Förarna är beredda att gå ut i strejk, absolut! Lönerna är alldeles för låga för de tjänster de utför.

I Halmstadsavdelningens område kan chaufförerna på Varbergs taxi komma att strejka. Ombudsman Sten Carlsson summerar:

Ombudsman Sten Carlsson, Halmstad. Foto: Avdelning 25.

– Vi får positiva vibrationer från både medlemmar och åkare. De säger: Stå på er!

Läs mer om konflikten

2023-08-15

Transport varslar om strejk inom taxi

2023-08-17

Transport kallas till medlare i taxikonflikten

2023-08-18

Insändare:  Inte konstigt att det råder taxiförarbrist 

2023-08-18

”Lönenivåerna inom taxi är bedrövliga”

2023-08-24

Förhandlingarna om nytt taxiföraravtal tas upp igen

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Andreas Ehm är försäkringsinformatör. Han har hjälpt transportarbetare att få ut 1,5 miljoner från sina försäkringar.

Andreas har dragit in 1,5 miljoner kronor

Transport. Andreas Ehm brinner för att informera om försäkringar. Han har hjälpt ett 70-tal personer få ut sammanlagt 1,5 miljoner kronor från Afa.

Bärgat: Avtalad arbetstidsförkortning

Avtal. Underskrifter och tårta – i slutet av januari signerade arbetsgivare och fack en tidsöverenskommelse, en av de första i sitt slag, hos Bärgningstjänsten på Hisingen i Göteborg.

Transportarbetarens logga

Finsk storstrejk fortsätter

Konflikt. Den här veckan slår en andra strejkvåg in över Finland. Tåg, bussar och stora delar av industrin stannar i protest mot högerregeringens politik.

Upphandling av färdtjänst tas om

Servicetrafik. Beslutet om tilldelning av avtal för servicetrafik i Örebro län återkallas – i sin helhet. Taxibolagens fordon måste utvärderas för att se att det gått rätt till i miljardupphandlingen.

Fängelse för kokainsmuggling

Dom. Fängelse i två år. Det blev straffet för den hamnarbetare som mot sitt nekande döms för att ha agerat insider i den stora kokainhärvan med koppling till Helsingborgs hamn.

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.

Månadens avdelning
Transports avdelning 19 i Västerås.

Facklig närvaro främst

Transport. Högt i tak och full fart – förhandlingar, möten med medlemmar, en Startpunktsutbildning och någon som är på språng ut. Det händer mycket hos avdelning 19 och det mesta handlar om aktiviteter utanför kontoret i Västerås.

Ukrainska kvinnor utbildas till lastbilsförare

Åkeri. Det är brist på mycket i krigsdrabbade Ukraina – särskilt på lastbilschaufförer. För att fylla ut tomrummet efter landets många inkallade män och hålla samhället i gång har 24 kvinnor i Kiev gått en förarutbildning för C-kort. Nu skalas utbildningen upp och fler utbildas.

På säker väg. Eleverna på Södra Vikens program går på skolan som nyligen utsetts till Sveriges bästa transportskola.

Unga om transportbranschen: Helt rätt

Utbildning. När över 1 000 transportelever svarade på hur de ser på branschen och framtiden blev det toppbetyg. Och nästan nio av tio tycker att utbildningen ger rätt kunskap.

Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtal

Taxi. Samtrans-chaufförer som enbart kör samhällsbetalda resor har rätt till månadslön på mellan 26073 och 27004 kronor enligt kollektivavtalet. Men så är det inte för majoriteten av de Transportarbetaren talat med.

”Risk att sjuka människor hamnar i kläm”

Sjukförsäkring. – Vi vet ju att sjukförsäkringen inte fungerade tidigare, många hamnade i kläm just för att de inte var färdigrehabiliterade. Att då återgå till det systemet verkar rätt huvudlöst. Så kommenterar Transport försäkringsombudsman Pia Edvall utredningen som föreslår skärpta regler för sjukskrivna.

Strängare regler vid sjukskrivning föreslår utredning

Sjukförsäkring. (UPPDATERAD) Skärp reglerna i sjukförsäkringen och återgå till strängare bedömningar för att få sjukpenning längre än ett halvår, föreslår en statlig utredning. En farlig tillbakagång till ”de rättsosäkra och otrygga system som gällde innan 2021”, kommenterar LO-ordförande Susanna Gideonsson.

Högertrafik

Påsk först med fartbegränsning

Trafik. Påsken är en av de stora trafikhelgerna. Och också en av de första helger med hastighetsbegränsning utanför tätorter, infört för att minska olyckorna. Transportarbetaren tittade i backspegeln för att se vad som gällde tillåten fart tidigare – en av våra mest lästa artiklar på webben de senaste åren.