Close
Transport har träffat en överenskommelse med Nilsbuss AB, som bland annat kör upphandlad trafik för Kalmar läns trafik. (ARKIVBILD)
Close

Facket framme med Nilsbuss

Servicetrafik. Transport och Nilsbuss har träffat en överenskommelse som ger fler förare rätt till utebliven lön, retroaktivt. Facket har i åratal stridit för att det småländska bussbolaget ska följa kollektivavtal.

– Tvisten är reglerad. Det känns bra att vi nu kommit överens innan det behövde bli tal om en stämning i rätten och att få ett avslut på det här långdragna ärendet, säger Mats L Andersson, ombudsman på Transports avdelning 4 Östergötland.

De sex Transportmedlemmar det rör sig om har fått lönen från Nilsbuss utbetald före jul. Hur mycket pengar det rör sig om per person kan fackets förhandlare inte säga på grund av överenskommelsen.

– Men medlemmarna är nöjda. Jag kan förstå frustrationen hos dem för att det tagit sådan tid, säger Mats L Andersson.

Han är en av dem inom Transport som försökt komma fram till en lösning med Nilsbuss, för att få företaget att betala ut rätt lön bland annat. Länge. Enligt Mats L Andersson närmare 3,5 år. I slutet av november träffade han Nilsbuss vd Anders Fransson, i Vimmerby där bolaget har sitt säte.

Nu är överenskommelsen påskriven och klar.

Förlikning i domstol

I somras fick en tidigare anställd vid bussbolaget rätt genom en förlikning i tingsrätten. Och 40 000 kronor i utebliven ersättning, främst för övertidsarbete.

Facket hade, som en sista utväg, stämt Nilsbuss då tidigare förhandlingar och sittningar inte lett någon vart. Fel åtgärdades helt eller delvis, men nya problem tillkom.

Utslaget i civilmålet väckte förhoppningar hos andra chaufförer, varav ytterligare sex alltså fått rätt ersättning för arbetad tid i efterhand.

– Det här med stämningar i tingsrätten är inte något vi strävar efter. Facket ska ju förhandla, det är det vi är bäst på, säger Mats L Andersson.

Han ser inte Transport som en segrare över Nilsbuss i och med den nu ingångna överenskommelsen:

– Det är både sött och surt för båda parter, det finns inga segrare.

De flesta som berörs av överenskommelsen kör inte längre för Nilsbuss utan har bytt arbetsgivare.

Tidigare brister

Transportarbetaren har flera gånger tidigare skrivit om problem som rör Nilsbuss, ett bussbolag som också kör samhällsbetald, upphandlad trafik – som färdtjänst och skolskjutsar – för flera regioner och kommuner.

Problemen har gällt utebliven ersättning för arbetad tid. men även stressig arbetsmiljö och undermåliga fordon på vissa depåer.

Facket har länge påtalat brister, och även uppmärksammat regionerna. Dels gäller det fusk med raster: Kalmar läns trafik (KLT) lägger in rast om 45 minuter, Nilsbuss gör avdrag för ytterligare 45 minuter. Dels gäller det ett så kallat flexsystem, som innebär att förare måste vara tillgängliga 30 minuter före och efter ordinarie arbetstid.

I somras tvingades Nilsbuss betala viten på sammanlagt 1,7 miljoner kronor till trafikbolagen i Region Kalmar och Region Kronoberg. Det rörde sig om inställda turer, trasiga fordon och förseningar.

Att den överenskommelse som ingicks före jul, mellan Transport och Nilsbuss, innebär att det är slut på alla problem med bolagets beräkningar är inget som Transports Mats L Andersson kan säga.

– För just de här förarna är överenskommelsen ett slut på processen i fallet.

Upphandling av färdtjänst tas om

Servicetrafik. Beslutet om tilldelning av avtal för servicetrafik i Örebro län återkallas – i sin helhet. Taxibolagens fordon måste utvärderas för att se att det gått rätt till i miljardupphandlingen.

Fängelse för kokainsmuggling

Dom. Fängelse i två år. Det blev straffet för den hamnarbetare som mot sitt nekande döms för att ha agerat insider i den stora kokainhärvan med koppling till Helsingborgs hamn.

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.

Månadens avdelning
Transports avdelning 19 i Västerås.

Facklig närvaro främst

Transport. Högt i tak och full fart – förhandlingar, möten med medlemmar, en Startpunktsutbildning och någon som är på språng ut. Det händer mycket hos avdelning 19 och det mesta handlar om aktiviteter utanför kontoret i Västerås.

Ukrainska kvinnor utbildas till lastbilsförare

Åkeri. Det är brist på mycket i krigsdrabbade Ukraina – särskilt på lastbilschaufförer. För att fylla ut tomrummet efter landets många inkallade män och hålla samhället i gång har 24 kvinnor i Kiev gått en förarutbildning för C-kort. Nu skalas utbildningen upp och fler utbildas.

På säker väg. Eleverna på Södra Vikens program går på skolan som nyligen utsetts till Sveriges bästa transportskola.

Unga om transportbranschen: Helt rätt

Utbildning. När över 1 000 transportelever svarade på hur de ser på branschen och framtiden blev det toppbetyg. Och nästan nio av tio tycker att utbildningen ger rätt kunskap.

Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtal

Taxi. Samtrans-chaufförer som enbart kör samhällsbetalda resor har rätt till månadslön på mellan 26073 och 27004 kronor enligt kollektivavtalet. Men så är det inte för majoriteten av de Transportarbetaren talat med.

”Risk att sjuka människor hamnar i kläm”

Sjukförsäkring. – Vi vet ju att sjukförsäkringen inte fungerade tidigare, många hamnade i kläm just för att de inte var färdigrehabiliterade. Att då återgå till det systemet verkar rätt huvudlöst. Så kommenterar Transport försäkringsombudsman Pia Edvall utredningen som föreslår skärpta regler för sjukskrivna.

Strängare regler vid sjukskrivning föreslår utredning

Sjukförsäkring. (UPPDATERAD) Skärp reglerna i sjukförsäkringen och återgå till strängare bedömningar för att få sjukpenning längre än ett halvår, föreslår en statlig utredning. En farlig tillbakagång till ”de rättsosäkra och otrygga system som gällde innan 2021”, kommenterar LO-ordförande Susanna Gideonsson.

Högertrafik

Påsk först med fartbegränsning

Trafik. Påsken är en av de stora trafikhelgerna. Och också en av de första helger med hastighetsbegränsning utanför tätorter, infört för att minska olyckorna. Transportarbetaren tittade i backspegeln för att se vad som gällde tillåten fart tidigare – en av våra mest lästa artiklar på webben de senaste åren.