”Vi har inte brutit mot några bestämmelser”

Peter Sevholt, vd i Falkenbergs Terminal, tillbakavisar alla uppgifter om att hamnens verksamhet skulle vara negativ för miljön.

– Vi hanterar skrot på samma sätt som andra hamnar. Vi har inte brutit mot några bestämmelser.
På punkt efter punkt underkänner Peter Sevholt kritiken från Lars Kårdal. När det gäller diket och pumpen som uppges ha förorenat Ätran med lakvatten säger han:

– Pumpen tog hand om regnvatten, ytvatten som samlades efter kraftiga regn. Det är ett ickeproblem. Pumpen gick heller inte 24 timmar per dygn, dagarna i ända, som påstås. Utan högst tio timmar på ett halvår.

Hur är det med muddermassorna?

– Fel där också. Det handlar inte om muddring, utan om bärgning. Vi tog upp lite skrot som ramlat ner mellan kajen och fartygen. Då fick vi med oss lite muddermassa också. Fem kubikmeter kanske.

– Du anar inte vilken fruktansvärd irritation de här skrivelserna har orsakat bland andra hamnarbetare i bolaget. Du borde fundera ett tag innan du publicerar den här artikeln.

Enligt kommunens förelägganden orsakar skrothanteringen ”avsevärd dammning” och en del plastpartiklar har hamnat i vattnet. Är det ett problem?

– Den frågan har vi haft uppe tidigare, det blir en del rostdamm när man hanterar skrot. Därför har vi skaffat en bevattningsanläggning. Det gjorde vi redan innan påpekandet kom från kommunen.

– I hur många hamnar dammar det inte!? Jag har inte hört talas om någon som infört bevattning, som vi.

Kommunens miljöskyddsinspektör konstaterar att det i ett magasin finns spår efter lagring av svarvspån som varit förorenade av kylvätska. På ett golv som inte är tätt. Stämmer det?

– Allt vi gör är anmälningspliktigt. Vi har anmält att vi lagrar svarvspån. Vid en inspektion såg kommunen att golvet bestod av asfalt. Det är inte optimalt. Men kommunen kände redan till att det är asfalt och har tidigare accepterat det, men nu kommer vi att lägga betonggolv i stället.

– Är det någon som borde tysta ner det här du tänker skriva nu är det Transportarbetareförbundet. Du har inte era medlemmar med dig. Den person som skrivit till kommunen har inte nöjt sig med det, utan också kontaktat våra kunder. Han vill till varje pris skada Falkenbergs terminal.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Mer extremväder i form av översvämningar, värmeböljor, stormar och jordskred är att vänta i klimatkrisens spår. Förberedelser pågår på olika håll i samhället, men hur rustar sig landets åkerier?

Planerar åkerierna för extremväder?

Åkeri. Snökaos med lastbilar som fastnar i långa motorvägsköer, köldsmockor och värmeböljor, översvämningar, jordskred och stormar. Mer extremväder är att vänta på grund av klimatkrisen. Hur rustar sig transportföretagen för att möta hårdare väder?

”Jag tycker om ge service och har stor respekt för äldre och funktionshindrade personer”, säger Serpil Tumer.

Serpil skolade om sig till omsorgschaufför

Taxi. Serpil Tumer har jobbat som frisör, städerska, undersköterska, barnskötare och på dagverksamhet för funktionshindrade barn. Arbetsförmedlingen tipsade om en utbildning och nu har hon både taxiförarlegitimation och jobb – inom serviceresor.

Kabinpersonal på Norwegian, AAP Aviation och Eurowings har startat klubbar inom Transport.

Kabinpersonal har startat tre nya klubbar

Flyg. Tre nya klubbar har bildats sedan ett antal kabinanställda, flygvärdinnor och flygvärdar, lämnade fackförbundet Unionen och gick över till Transportarbetareförbundet. De nya medlemmarna jobbar vid flygbolagen AAP Aviation, Eurowings och Norwegian.

Teslas verkstad i Segeltorp. Foto: Lilly Hallberg

Tesla-konflikten utökas

Konflikt. Den andra maj varslade Unionen om en sympatiblockad mot Tesla. Knappt två veckor efter det meddelade Seko att de utökar brevbärar-blockaden mot företaget.

Emil Bärtas fick vänta i veckor på ett friande blodprov – under tiden var han avstängd från jobbet utan lön.

Veckors väntan på friande blodprov

Åkeri. Lastbilschauffören Emil Bärtas stoppades av polis som misstänkte drograttfylla. Trots att urinprovet var negativt fick han tillbaka körkortet först tre veckor senare och kunde återgå till jobbet. Både Emil och facket är i dag kritiska till processen.

Sedlar

Miljoner till taxichaufförer efter lönekoll

Taxi. Drygt 2 miljoner kronor i lönetillägg för en rad taximedlemmar i Transport och nästan 1,3 miljoner i skadestånd till förbundet. Det blev resultatet när facket kollade upp lönerna och förhandlade med arbetsgivarna på tre olika taxibolag i landet.

Lars Mikaelsson är Transports förbundssekreterare sedan 2017. Foto: Pernilla Ahlsén

LO-kongress i fyra dagar

LO-kongress. Under pingsthelgen ska 350 kongressombud från hela landet och från alla medlemsförbund inom LO fatta beslut om 280 motioner och välja ny ledning inom LO. Transport är representerade med 15 kongressombud och har skrivit ett tiotal motioner till kongressen.

”Skyddsombuden ska utses av fackförbunden”

Arbetsmiljö. Svenskt Näringsliv kritiserar Arbetsmiljöverkets rapport om skyddsombud. Men Transports arbetsmiljöombudsman Martin Miljeteig är nöjd med att myndigheten, som han säger, ”skött sitt uppdrag” och slagit fast att arbetsmiljölagen gäller och att skyddsombud ska utses av facket.

Pim van Dorpel, HRF. Foto: Fredrik Sandin Carlson

Kocken Pim van Dorpel föreslås leda LO

Facket. Valberedningen är klar med sitt förslag till ny ledning för LO. Pim van Dorpel föreslås bli ordförande. Han är i dag HRF:s vice ordförande.

Transportarbetareförbundets skyddsombud

Rädsla för bråk – ett skäl till att inte bli skyddsombud

Arbetsmiljö. Rädsla för att göra sig osams med chefer och kollegor, dålig kunskap om vad uppdraget innebär, ont om tid och otrygga anställningsvillkor. Det är några av skälen till att färre arbetare inom LO-kollektivet tar uppdrag som skyddsombud på sina arbetsplatser.

Kamp mot arbetslivskriminalitet i fokus

A-krim. LO kräver hårdare tag mot arbetslivskriminalitet. Och ser kampen för en schyst, mer reglerad arbetsmarknad som en central fråga i det kommande EU-valet.

Taxibilar vid centralstationen i Göteborg.

Går du runt på att köra taxi?

Enkät. Avreglering och pandemi har för många taxichaufförer gjort det svårt att leva på inkomsten. Transportarbetaren frågade fyra förare utanför Göteborgs Centralstation hur det ser ut våren 2024. Klarar du dig på din lön som anställd chaufför?

Fokus på potthål i veckan

Trafiksäkerhet. Nationella potthålsveckan har inletts. Trafikanter uppmanas att anmäla skador i vägbanor till myndigheterna – potthål är ett växande problem i trafiken.

Nya bokningssystemet katastrof för förarna

Servicetrafik. Körtider omöjliga att klara, raster som flyttas under dagen och lunch i bilen utanför sjukhuset. Det ”flexibla” bokningssystemet har lett till stress, sjukskrivningar och planer på att byta jobb bland färdtjänstchaufförer i Östergötland.