Vart tog arbetsmiljön vägen, Tya?

I tidningen Tya-nytt porträtteras en anställd taxiförare i Stockholm. Det är ett mysreportage som hyllar chaufförernas frihet. Inget sägs om förarens arbetsdag, 11,5 timmar lång. Och inget om löneformen som är rakt ackord i trafiken. – Jag tänkte inte på de aspekterna, säger Bill Rehn som är ansvarig utgivare för Tya-nytt och vd på Tya, en organisation som jobbar med arbetsmiljö och trafiksäkerhet.

Tya, Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd, ägs gemensamt av fack och arbetsgivare inom transportsektorn. Organisationen har en tidning, Tya-nytt, som utkommer tre, fyra gånger per år.

I det senaste numret finns ett fyra sidor långt reportage om taxiföraren Dan som kör för Taxi Stockholm. Artikeln skildrar hans arbetsdag timme för timme.

Dan går upp strax efter klockan 04 på morgonen och får sin första körning klockan 04.30. Arbetsdagen är slut först klockan 16.00. Det blir 11,5 timmar, minus eventuell rast. Hur lång rasten är sägs inte.

I artikeln framgår att taxi är ett branschområde som Tya arbetar med. Men inte ett ord sägs om Dans långa arbetsdag och ingenstans får läsaren veta att arbetstiderna är ett stort problem i hela taxinäringen. Tusentals chaufförer jobbar långt mer än vad arbetstidsreglerna medger.

Tya-nytt blundar också för att omkring 90–95 procent av alla taxichaufförer i Sverige har en löneform som innebär rakt ackord. Enligt EU:s regelverk är ackord förbjudet i yrkestrafik och Transport har länge försökt få bukt med problemet. Ytterst handlar det förstås om trafiksäkerheten.

Hur tänkte Tya-nytt när reportaget publicerades?

Ansvarige utgivaren Bill Rhen säger:

– Jag läste reportaget innan det gick i tryck. Men jag tänkte inte på de aspekterna du tar upp. Jag inser nu att jag borde ha gjort det.

– I Tya undviker vi kontroversiella frågor som handlar om parternas kollektivavtal, exempelvis löneformen. Men arbetsmiljön är ju en huvudfråga för oss, det är riktigt. Arbetstiderna kunde vi ha tagit upp.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Kamp mot arbetslivskriminalitet i fokus

A-krim. LO kräver hårdare tag mot arbetslivskriminalitet. Och ser kampen för en schyst, mer reglerad arbetsmarknad som en central fråga i det kommande EU-valet.

Taxibilar vid centralstationen i Göteborg.

Går du runt på att köra taxi?

Enkät. Avreglering och pandemi har för många taxichaufförer gjort det svårt att leva på inkomsten. Transportarbetaren frågade fyra förare utanför Göteborgs Centralstation hur det ser ut våren 2024. Klarar du dig på din lön som anställd chaufför?

Fokus på potthål i veckan

Trafiksäkerhet. Nationella potthålsveckan har inletts. Trafikanter uppmanas att anmäla skador i vägbanor till myndigheterna – potthål är ett växande problem i trafiken.

Nya bokningssystemet katastrof för förarna

Servicetrafik. Körtider omöjliga att klara, raster som flyttas under dagen och lunch i bilen utanför sjukhuset. Det ”flexibla” bokningssystemet har lett till stress, sjukskrivningar och planer på att byta jobb bland färdtjänstchaufförer i Östergötland.

Upphandling av färdtjänst tas om

Servicetrafik. Beslutet om tilldelning av avtal för servicetrafik i Örebro län återkallas – i sin helhet. Taxibolagens fordon måste utvärderas för att se att det gått rätt till i miljardupphandlingen.

Fängelse för kokainsmuggling

Dom. Fängelse i två år. Det blev straffet för den hamnarbetare som mot sitt nekande döms för att ha agerat insider i den stora kokainhärvan med koppling till Helsingborgs hamn.

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.

Månadens avdelning
Transports avdelning 19 i Västerås.

Facklig närvaro främst

Transport. Högt i tak och full fart – förhandlingar, möten med medlemmar, en Startpunktsutbildning och någon som är på språng ut. Det händer mycket hos avdelning 19 och det mesta handlar om aktiviteter utanför kontoret i Västerås.

Ukrainska kvinnor utbildas till lastbilsförare

Åkeri. Det är brist på mycket i krigsdrabbade Ukraina – särskilt på lastbilschaufförer. För att fylla ut tomrummet efter landets många inkallade män och hålla samhället i gång har 24 kvinnor i Kiev gått en förarutbildning för C-kort. Nu skalas utbildningen upp och fler utbildas.

På säker väg. Eleverna på Södra Vikens program går på skolan som nyligen utsetts till Sveriges bästa transportskola.

Unga om transportbranschen: Helt rätt

Utbildning. När över 1 000 transportelever svarade på hur de ser på branschen och framtiden blev det toppbetyg. Och nästan nio av tio tycker att utbildningen ger rätt kunskap.