Illustration av promenad, Gustaf Öhrnell.

Varje steg räknas

Alla vet att vi mår bättre om vi rör oss lite mer och äter aningen sundare. Men varför är det så svårt? Vi sökte upp experterna som kan motivera oss. Vi träffade dem som själva hittat vägen.

Hur mycket rör du dig på jobbet? Vi utrustade tolv transportare med varsin stegmätare för att få koll på läget. Vi pratade också med en expert som tror att mycket stillasittande i arbetet kommer att vara förbjudet om tio år.

Minst 10 000 steg per dag är en vanlig rekommendation för att vi ska bli pigga och glada, hålla vikten och minska risken för en rad elaka sjukdomar. Det motsvarar i runda slängar sju kilometer, beroende på hur långa steg vi tar. I vår studie, där vi försåg tolv personer inom olika transportyrken med varsin stegmätare, visade det sig att förutsättningarna att röra på sig i arbetet ser väldigt olika ut.

Studien är förstås helt ovetenskaplig men ger ändå en fingervisning om hur många eller få steg man kan hinna med under ett arbetspass, beroende på vad man jobbar med. Färdtjänstplaneraren fick till exempel ihop sammanlagt 5 000 steg på en hel arbetsvecka medan terminalarbetaren traskade hem 82 000 steg.

Men även den som är mer eller mindre fjättrad vid stolen eller bakom disken kan med små medel röra sig mer – och ändå sköta sitt jobb. Enligt Örjan Ekblom, docent på Gymnastik- och idrottshögskolan, räcker det förmodligen att vi ställer oss upp ungefär en gång i halvtimmen och går omkring i ett par tre minuter för att rejält minska hälsoriskerna med stillasittandet. Han håller också på att ta fram ett träningsprogram som även den mest inbitne skrivbordsnissen ska kunna klara av.

– Man reser sig upp och ner 20 gånger från stolen utan att nudda den med rumpan, gör 20 tåhävningar och 20 höga knäuppdrag. Man kör i sekundtakt och gör om det tre gånger. Det tar tre minuter, säger han.

Men hur ska den som sitter fast bakom en ratt kunna ta dessa pauser?

– Ja, vi har inte riktigt förstått hur man ska kunna göra det i en lastbil, säger Örjan Ekblom. Distributionsförare är ju i viss utsträckning ute och springer en del så där är kanske risken begränsad och man kan tänka sig att det ser ganska bra ut. Men lastbilschaufförerna kan ju inte börja röra på sig utan att det blir trafikfarligt.

Örjan Ekblom tror att det om tio år kommer vara otillåtet för arbetsgivare att tvinga folk att sitta still fem timmar i sträck. Riskerna med det är ungefär lika stora som att röka regelbundet, säger han. Men för att ett förbud mot stillasittande även ska gå att tillämpa på till exempel lastbilschaufförer kommer det att krävas stora omorganiseringar. Och det blir dyrt, säger Örjan Ekblom. Ett sätt kan till exempel vara att förlänga körtiderna så att chaufförerna hinner stanna och pausa med jämna mellanrum.

Men för att det ska bli okej att folk börjar traska runt allt som oftast, eller göra höga knäuppdrag mitt under styrelsemöten, måste också de sociala normerna ändras.

– Om en taxichaufför stannar i dag, stänger av taxametern och går omkring i en minut så skulle nog många kunder tycka att det var märkligt, säger Örjan Ekblom. Men det finns definitivt inget konstigt med det.

Arbetsgivaren har ett stort ansvar för de anställdas hälsa. Många betalar gymkort åt personalen eller erbjuder träning på betald arbetstid. Eller både och. Men Örjan Ekblom berättar att det finns undersökningar som visar att det är få som utnyttjar dessa möjligheter. Dessutom, en träningstimme eller två i veckan räcker inte för att motverka de negativa effekterna av mycket stillasittande. Kroppen behöver röra på sig så ofta som var 20:e eller var 30:e minut, säger han.

– Det som är viktigt är regelbundenheten. Det vore kanske bättre att fördela friskvårdstimmarnas 120 minuter på 40 stycken treminuterspauser under veckan. Att dela ut ett gymkort, och hoppas att det går bra, är inte något aktivt hälsoarbetare för en arbetsgivare.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Taxibilar vid centralstationen i Göteborg.

Går du runt på att köra taxi?

Enkät. Avreglering och pandemi har för många taxichaufförer gjort det svårt att leva på inkomsten. Transportarbetaren frågade fyra förare utanför Göteborgs Centralstation hur det ser ut våren 2024. Klarar du dig på din lön som anställd chaufför?

Fokus på potthål i veckan

Trafiksäkerhet. Nationella potthålsveckan har inletts. Trafikanter uppmanas att anmäla skador i vägbanor till myndigheterna – potthål är ett växande problem i trafiken.

Nya bokningssystemet katastrof för förarna

Servicetrafik. Körtider omöjliga att klara, raster som flyttas under dagen och lunch i bilen utanför sjukhuset. Det ”flexibla” bokningssystemet har lett till stress, sjukskrivningar och planer på att byta jobb bland färdtjänstchaufförer i Östergötland.

Upphandling av färdtjänst tas om

Servicetrafik. Beslutet om tilldelning av avtal för servicetrafik i Örebro län återkallas – i sin helhet. Taxibolagens fordon måste utvärderas för att se att det gått rätt till i miljardupphandlingen.

Fängelse för kokainsmuggling

Dom. Fängelse i två år. Det blev straffet för den hamnarbetare som mot sitt nekande döms för att ha agerat insider i den stora kokainhärvan med koppling till Helsingborgs hamn.

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.

Månadens avdelning
Transports avdelning 19 i Västerås.

Facklig närvaro främst

Transport. Högt i tak och full fart – förhandlingar, möten med medlemmar, en Startpunktsutbildning och någon som är på språng ut. Det händer mycket hos avdelning 19 och det mesta handlar om aktiviteter utanför kontoret i Västerås.

Ukrainska kvinnor utbildas till lastbilsförare

Åkeri. Det är brist på mycket i krigsdrabbade Ukraina – särskilt på lastbilschaufförer. För att fylla ut tomrummet efter landets många inkallade män och hålla samhället i gång har 24 kvinnor i Kiev gått en förarutbildning för C-kort. Nu skalas utbildningen upp och fler utbildas.

På säker väg. Eleverna på Södra Vikens program går på skolan som nyligen utsetts till Sveriges bästa transportskola.

Unga om transportbranschen: Helt rätt

Utbildning. När över 1 000 transportelever svarade på hur de ser på branschen och framtiden blev det toppbetyg. Och nästan nio av tio tycker att utbildningen ger rätt kunskap.

Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtal

Taxi. Samtrans-chaufförer som enbart kör samhällsbetalda resor har rätt till månadslön på mellan 26073 och 27004 kronor enligt kollektivavtalet. Men så är det inte för majoriteten av de Transportarbetaren talat med.