Vänsterledaren skriver på för en sundare transportbransch

Vänsterpartiets ledare Jonas Sjöstedt skriver under fackets namninsamling för schysta villkor på Europas vägar. Det skedde i Jönköping där han också fick en genomgång av Transports åkeriprojekt, Ordning & Reda. – Åkeribranschen används tyvärr som en murbräcka för att bryta sönder den svenska modellen, sa Sjöstedt.

I dag på eftermiddagen besökte Jonas Sjöstedt Transports Jönköpingsavdelning. Han kom för att lyssna till erfarenheterna som ombudsmännen Tommy Jonsson och Göran Nilsson hunnit samla på sig i projektet som ska fokusera på de grava problemen i åkerinäringen.

Och det var en mörk bild som återgavs.

– Tillståndet i branschen är mycket värre än vi trodde. Ändå har jag jobbat med det här i tio år, sa Tommy Jonsson.

Ombudsmännen radade upp fakta kring svenska åkerier och speditörer som satt i system att pressa priserna genom att använda sig av lågbetalda utländska förare. Chaufförerna är ibland anställda direkt i åkeriet eller i utländska dotterbolag. Eller avlönas som egenföretagare.

– De största bovarna är speditörerna, påpekade Tommy Jonsson. Vi har träffat desperata åkare som öppet deklarerar att det är omöjligt att driva verksamheten med svenska kollektivavtalslöner.

– Vi försöker samarbeta med myndigheterna och tipsar dem hela tiden om oegentligheter. Från Transportstyrelsen får vi dessvärre ingen återkoppling alls.

Vad förväntar ni er av regeringen undrade Jonas Sjöstedt, och svaret kom blixtsnabbt:

– Noll! sa Tommy Jonsson och Göran Nilsson med en mun.

Såväl Jonas Sjöstedt som ombudsmännen Jonsson och Nilsson anförde att tiopunktsprogrammet som socialdemokraterna i valrörelsen utlovade för åkeribranschen var bra. Men nu händer det för lite, var den samlade uppfattningen.

– Regeringen förslag är otillräckliga. Risken är stor för en svekdebatt. Det som behövs nu är ett stort åtgärdspaket för åkerinäringen. Från Transports sida måste ni sätta press på regeringen, vi gör det från vänsterkanten, sa Jonas Sjöstedt.

Vid sittande bord lovade han sedan att personligen skriva ihop en fråga i riksdagen, en så kallad interpellation, riktad till infrastrukturminister Anna Johansson.

Transports ordförande Lars Lindgren har tidigare gått ut med att läget är så kritiskt i åkeribranschen att det kan bli nödvändigt att införa så kallad allmängiltigförklaring av kollektivavtal. Det innebär att fackens avtal upphöjs till lag.

Hur ser vänsterpartiet på det?

– Vi har inte tagit ställning än, svarade Jonas Sjöstedt. Transports utspel ser jag som ett rop på hjälp. Vi vill inte undergräva LO roll och ansvar.

Jonas Sjöstedt stödjer transportfackets nystartade namninsamling där målet är att få ihop en miljon röster. Så många krävs för att via ett ”medborgarinitiativ” tvinga EU-kommissionen att ta upp en fråga till behandling. Målet är enkelt uttryckt att säkerställa rättvis konkurrens och likabehandling av arbetstagarna i transportbranschen.

Tidigare i dag, onsdag, presenterade s-politikern Marie Granlund förslag till nya spelregler för utstationerad arbetskraft. Hon är ordförande i den parlamentariska utstationeringskommitté som utgör ännu en akt i det fackliga drama som utlöstes vid ett skolbygge i Vaxholm för tio år sedan.

Hur Jonas Sjöstedt på förslaget?

– Det är ett steg i riktning.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Kamp mot arbetslivskriminalitet i fokus

A-krim. LO kräver hårdare tag mot arbetslivskriminalitet. Och ser kampen för en schyst, mer reglerad arbetsmarknad som en central fråga i det kommande EU-valet.

Taxibilar vid centralstationen i Göteborg.

Går du runt på att köra taxi?

Enkät. Avreglering och pandemi har för många taxichaufförer gjort det svårt att leva på inkomsten. Transportarbetaren frågade fyra förare utanför Göteborgs Centralstation hur det ser ut våren 2024. Klarar du dig på din lön som anställd chaufför?

Fokus på potthål i veckan

Trafiksäkerhet. Nationella potthålsveckan har inletts. Trafikanter uppmanas att anmäla skador i vägbanor till myndigheterna – potthål är ett växande problem i trafiken.

Nya bokningssystemet katastrof för förarna

Servicetrafik. Körtider omöjliga att klara, raster som flyttas under dagen och lunch i bilen utanför sjukhuset. Det ”flexibla” bokningssystemet har lett till stress, sjukskrivningar och planer på att byta jobb bland färdtjänstchaufförer i Östergötland.

Upphandling av färdtjänst tas om

Servicetrafik. Beslutet om tilldelning av avtal för servicetrafik i Örebro län återkallas – i sin helhet. Taxibolagens fordon måste utvärderas för att se att det gått rätt till i miljardupphandlingen.

Fängelse för kokainsmuggling

Dom. Fängelse i två år. Det blev straffet för den hamnarbetare som mot sitt nekande döms för att ha agerat insider i den stora kokainhärvan med koppling till Helsingborgs hamn.

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.

Månadens avdelning
Transports avdelning 19 i Västerås.

Facklig närvaro främst

Transport. Högt i tak och full fart – förhandlingar, möten med medlemmar, en Startpunktsutbildning och någon som är på språng ut. Det händer mycket hos avdelning 19 och det mesta handlar om aktiviteter utanför kontoret i Västerås.

Ukrainska kvinnor utbildas till lastbilsförare

Åkeri. Det är brist på mycket i krigsdrabbade Ukraina – särskilt på lastbilschaufförer. För att fylla ut tomrummet efter landets många inkallade män och hålla samhället i gång har 24 kvinnor i Kiev gått en förarutbildning för C-kort. Nu skalas utbildningen upp och fler utbildas.

På säker väg. Eleverna på Södra Vikens program går på skolan som nyligen utsetts till Sveriges bästa transportskola.

Unga om transportbranschen: Helt rätt

Utbildning. När över 1 000 transportelever svarade på hur de ser på branschen och framtiden blev det toppbetyg. Och nästan nio av tio tycker att utbildningen ger rätt kunskap.