Tobias Bager, till vardags servicetekniker på Pågatågen, tog över Caltexmacken i somras. Stationen byggdes 1936 av Texaco och är den enda i sitt slag i Sverige. Den som vill se något liknande får åka till USA.
Close
Tobias Bager, till vardags servicetekniker på Pågatågen, tog över Caltexmacken i somras. Stationen byggdes 1936 av Texaco och är den enda i sitt slag i Sverige. Den som vill se något liknande får åka till USA.
Close

Välkommen till macken där tiden stått stilla!

Bakom disken. Efter nio år som granne med den Q-märkta Caltexmacken i Mörarp utanför Helsingborg har drömmen gått i uppfyllelse. Från och med nu är det Tobias Bager som äger bensinstationen där tiden har stannat.

– Jag har inte riktigt hunnit smälta det här än, säger Tobias Bager och kliver för första gången som ägare över tröskeln till Caltexmacken i skånska Mörarp.

Sedan 2006 bor han med sin familj på krypavstånd till den. I verkstaden har han länge hyrt in sig och mekat med sina bilar. Men att han en dag skulle ta över denna välbevarade historia har han knappt vågat fantisera om. Förrän nu. I våras blev macken plötsligt till salu och Tobias slog till.

– Jag ska plocka bort så lite som möjligt av det gamla, säger han och ser sig omkring i sin tidskapsel.

Caltexmacken byggdes 1936 och var en fullt fungerande bensinstation ända till slutet av 1970-talet då den förvandlades till cykel- och mopedaffär. I början av 2000-talet lades även den verksamheten ner och resan bakåt i tiden började. Så mycket som möjligt skulle återställas till 1950-talsskick, och nu står vi på ett svartvitrutigt linoleumgolv och tittar på tv-kannor och pipor i askfatet på kontorets skrivbord. Portabel skivspelare, skotskrutiga termosar och campingkök för den bilburne. Radioskåp, oljekannor och röda, bulliga bensinpumpar. Det luktar ingrodd diesel och oljiga trasor. Lite rockabilly i högtalarna och tidsmaskinen är ett faktum.

Här kan vem som helst bli nostalgisk, även en reporter som inte ens var påtänkt för 60 år sedan. Hur är det möjligt?

Jo men det är något visst med just 1950-talet och säkert ingen slump att tiden på macken skulle stanna just då – och inte 20 år tidigare när den byggdes. Det säger Sverker Sörlin som är idéhistoriker och professor i miljöhistoria vid Tekniska högskolan i Stockholm.

– 50-talet i Sverige har status som den bästa tid vi har haft, säger han. Då var allt perfekt. Det rådde en enorm framstegstro, vi rusade ut ur fattigdom och in i ett folkhem som fungerade. Det var på samma gång effektivt, idylliskt och omhändertagande. Det rådde en harmoni som färgat av sig i vårt kollektiva minne. Det är det som är nostalgins paradgren, det vi kallar regressiv utopi. Alltså en utopi som inte ligger i framtiden utan snarare tvärtom. Man söker sig tillbaka.

Nostalgi representerar något ofarligt. En slags form av lössläppt historia där man kan ge sig hän. Det är därför det finns en enorm potential i att producera nostalgi, säger Sverker Sörlin.

– Det är lockande och attraktivt och intressant. Kan man själv bli nostalgisk inför något kan man få andra att tänka och känna samma sak. Det tror jag är en del av hemligheten i det här med retrostilar. Det bygger på känslan av nostalgi.

Själv är Sverker Sörlin, som är född 1956, lite extra svag för just gamla mackar. När han växte upp i lappländska Åsele fungerade stationerna som ungdomsgårdar.

– Ortens ungdomar samlades där för att prata, dricka läsk och äta godis och glass. Det som hände fick man alltid veta på de här mackarna. Och föreståndarna var ganska karismatiska och kunde mycket om bilar.

– Vet du vad mitt drömjobb var när jag var en sex, sju, tio år? Jag kallade det för att vara tankare. Jag ville bli en sån som gick i uniform och fyllde bilarna och gjorde servicen. Men jag blev inte tankare. Jag blev tänkare i stället.

Att Caltexmacken i Mörarp är Q-märkt betyder att utsidan inte får ändras. Insidan får däremot Tobias Bager göra vad han vill med. Men han tänker inte använda sig av den möjligheten. Här ska in en liten blomsteraffär, i övrigt ska han göra sitt bästa för att bevara 1950-talskänslan.

– Jag tänker inte rensa ut, säger han. Det ska vara genuint. Om man vill ha träffar med sina motorklubbar kan man ha det här, då fixar vi korv och dricka och guidningar. Eller om man bara vill komma hit och fotografera miljön.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Utsikt från Lars-Gunnar Ivarssons fönster. Bilden är manipulerad. Originalet är ett foto av Lars-Gunnar Ivarsson.

Budet, bågarna och böckerna

Litteratur. Tidningsbudet Lars-Gunnar Ivarssons verk utgår från egna personliga intressen. Men böckerna talar om det allmängiltiga, berättar om vägen. Oavsett om det handlar om svenskamerikanen Svens livsresa, en invasion under ökenkriget 1941 eller motorcykeln Indian 741 B Military.

Allan Johansson lutad över den soptunna som programledaren Sverker Olofsson använde sig flitigt av i konsumentmagasinet Plus på SVT.

Sopbilar och historia på unikt museum

Renhållning. Landets enda sopbilsmuseum ligger i Blomstermåla. Modeller och fotografier visar hur fordon, maskiner och verktyg för renhållning förändrats under förra seklet. Lokalerna i Folkets hus rymmer också föremål som vittnar om den industri som präglade samhället under 1900-talet.

Henrik Holmgren, ordförande i Malmöavdelningen. Foto: David Ericsson

Malmöavdelningen tog priset

Läslust. Priset för Årets arbetsplatsbibliotek 2023 delades ut när Boken på arbetsplatsen hölls på Bommersviks kursgård i Järna. Vinnare är Transports avdelning 12 i Malmö och ordföranden Henrik Holmgren fick ta emot diplom och en prissumma på 10 000 kronor.

Offentliga upphandlingar
Det förlorade taxitrafiktillståndet har lett till att Trendtaxi inte längre får köra serviceresor i Region Värmland och Södermanland, liksom i vissa kommuner. Men i Region Örebro vann bolaget nyligen en upphandling då det där räcker med att underleverantörer har tillstånd. Foto: Staffan Wolters (arkivbild)

Så körde upphandling av servicetrafik fast

Värmland. Bolagen är ökända men återkommer som vinnare i nya upphandlingar av sjuktransporter, skolskjutsar och färdtjänst. I Region Värmland har en process med överklaganden pågått i snart två år – ovissheten gör att förare söker sig bort.

Ordningsvakter
Säkerhetsvakterna på utbildningen rollspelar för att öva på vilka situationer som kan lösas utan användning av så kallad pepparsprej. Här har två av dem omhändertagit kursledaren Daniel Thulin och håller honom mot väggen. Foto: Tllda Wendefors

Stort ansvar efter kort utbildning

Arbetsmiljö. För 20 år sedan var ordningsvakten Daniel Thulin en decimeter från att dö av skottet från en AK4. I dag vidareutbildar han säkerhetspersonal runtom i Sverige, med målet att ingen ska behöva gå igenom samma sak som han.

Har du pengar att hämta?
Collage med avtalsförsäkringar

Så billiga är dina försäkringar för arbetsgivaren

Avtalat. Du som jobbar på ett företag med kollektivavtal täcks av försäkringar som ger skydd vid händelser som sjukdom, barnafödsel och arbetsskador. Flera av försäkringarna är helt avgiftsfria för företagen. Varför är det så?

Har du pengar att hämta? Du som varit sjukskriven i mer än 14 dagar, varit föräldraledig eller skadat dig på jobbet kan ha pengar att hämta. Läs mer om dina avtalsförsäkringar på avtalat.se. Foto: Shutterstock

Få vet att försäkringarna finns

Avtalat. Tidningsbudet Elisabet Skoog har snart varit sjukskriven i ett år. Hon får sjukpenning från Försäkringskassan och den kollektivavtalade försäkringen AGS.  Elisabet visste om att den fanns, eftersom hennes skyddsombud (som också var en nära kollega) berättade om försäkringen förra gången hon var sjukskriven.

Andreas Ehm är försäkringsinformatör. Han har hjälpt transportarbetare att få ut 1,5 miljoner från sina försäkringar.

Andreas har dragit in 1,5 miljoner kronor

Transport. Andreas Ehm på Transports Halmstadsavdelning brinner för att informera om försäkringar. Han har hjälpt ett 70-tal personer få ut sammanlagt 1,5 miljoner kronor från Afa Försäkring. Han tror att inte ens hälften av alla transportarbetare vet vilka försäkringar de omfattas av.

Mitt i flytten. För Chris Michau och Anton Semeniuk rullar jobbet på bra. Foto: Justina Öster

Flytt med flyt

Flyttarbetare. 60 anställda, 50 rum, hundratals kartonger – för många på arbetsplatsen innebär flytten en stor omställning. För killarna från Flyttbolaget är det bara en dag som andra på jobbet, fysiskt en ny arbetsplats. Kanske lite mer organiserad än den genomsnittliga kontorsflytten.

Snabbkoll
Snabbkoll om nya LAS. Illustration: Mattias Käll

Det här gäller i nya lagen om anställningsskydd

Arbetsrätt. Sedan 2022 gäller den nya lagen om anställningsskydd, LAS. Lär dig mer om vad som gäller vid uppsägning och vad skillnaderna är mellan att jobba på en arbetsplats som omfattas eller inte av huvudavtalet.

Mobbning
Mobbning på jobbet. Illustration: Unni von Feilitzen

200 000 svenskar mobbas på jobbet

Arbetsmiljö. En ny studie visar att 200 000 personer i Sverige utsätts för mobbning på jobbet. Det leder ofta till depression, ångest och i värsta fall döden. Det kan vara så många som två personer i veckan som begår självmord till följd av mobbning på arbetsplatsen.

Mikael Löwdin. Foto: John Antonsson

Vad kan facket göra?

Arbetsmiljö. Många medlemmar vänder sig till skyddsombuden när de utsätts för kränkande särbehandling eller mobbning på jobbet. – Det är tyvärr mer vanligt än man tror, säger Mikael Löwdin som är Transports regionala skyddsombud i Västerås.

Gert Andersson förberedde sig inför mötet med chefen genom att anteckna vad som hänt, datum och klockslag, varje gång kollegan hade varit elak mot honom.

”Vi måste prata mer om hur vi uppför oss mot varandra”

Arbetsmiljö. Gert Andersson har jobbat på flera arbetsplatser där det har förekommit mobbning och har själv blivit utsatt för kränkningar. På kongressen 2022 lade han fram en motion om att Transport ska verka för mobbningsfria arbetsplatser.

Döden på jobbet
Vägen var avstängd stora delar av dagen efter dödsolyckan, där två lastbilar frontalkrockade, på väg 26/47 mellan Mullsjö och Sandhem i januari förra året.

Fler förlorade livet i arbetsolyckor

Arbetsmiljö. Under förra året dog 65 personer på jobbet i Sverige. Det är det högsta dödstalet på många år. Chaufförer är bland de värst drabbade av dödliga arbetsplatsolyckor.

Kollegahjälpens logga

”Det är viktigt att prata och ventilera”

Arbetsmiljö. Dödsolyckor på jobbet och dödliga trafikolyckor ökade under 2023. För den lastbilschaufför som råkar ut för ett trauma i arbetet finns hjälp att få. En grupp chaufförer och åkare finns där som kamratstödjare genom Kollegahjälpen.