Uppstickare oroar taxibranschen

Taxiföretaget som inte kallar sig ett taxiföretag har fått fäste på den svenska marknaden. Branschen protesterar mot snedvriden konkurrens, medan facket avvaktar. Uber heter bolaget som erbjuder exklusiva bilar via beställningar i en app.

I dag, tisdag, förbjöds Uber att erbjuda sina tjänster i Tyskland. En domstol i Frankfurt konstaterar att affärsidén strider mot landets persontransportlag, berättar Dagens Industri.

Uber startades 2010 av en IT-entreprenör i San Francisco. Affärsidén är att en telefon-app tar hand om all kommunikation mellan kund och taxiåkare, även betalningen. I Sverige har företaget etablerat sig i Stockholm och Göteborg.

– Vi vet inte hur många som kör för Uber i Sverige, säger Mattias Schulstad, Transports utredare som kan taxifrågor. Vi känner inte till åkarnas eller chaufförernas villkor, och vi har inte agerat på något sätt.

– Jag har inga medlemmar på Uber och ingen av mina andra medlemmar har reagerat, säger Emma Lundberg, ordförande i taxisektionen i Transports Stockholmsavdelning, Jag avvaktar och ser hur politikerna agerar framöver.

Mer bekymrad är branschorganisationen Svenska Taxiförbundet. Kommunikationschefen Claudio Skubla hävdar att konkurrensen i taxinäringen snedvrids av att åkare som kör för Uber har fått dispens för kravet på taxameter.

– Uber följer inte svensk lagstiftning, säger han. Företaget fungerar som en vanlig beställningscentral för taxi – men när bilarna inte har taxameter kan myndigheterna inte göra kontroller i efterhand.

Där möter han motstånd från Ubers svenska vd Robin Reznik.

– Uber är inte en taxirörelse, det är en teknikplattform som effektivt kopplar ihop passagerare med förare, säger han till TT.

– Regleringen som finns för transportbranschen är satt innan det fanns smarta telefoner och innan den digitala teknologin hade slagit igenom. Nu har vi nya förutsättningar, säger Robin Reznik.

Uber värderas till 18 miljarder dollar, cirka 124 miljarder kronor.

Svenska Dagbladet beskrev i somras hur bolaget fungerar: Kunderna betygsätter chaufför och hans eller hennes bil, och får räkna med att betala mer vid tidpunkter när efterfrågan är större. Bilägaren behåller 80 procent av intäkterna och Uber tar 20 procent.

Det tyska förbudet mot Uber gäller tills vidare. Men företaget säger i en kommentar att det tänker överklaga beslutet, men att förbudet gäller tills dess de förhandlingarna inleds.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Nytt avtal på gång för Hamnarbetarförbundet?

Hamn. Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet (HF), har förhandlat fram en ”principuppgörelse” om ett nytt kollektivavtal. Avtalsförslaget är en kopia på Transports redan tecknade avtal, så när som på en arbetsgrupp. Innan HF skriver på ska medlemmarna rösta.

Kryptisk förklaring till fejkade hälsodeklarationer

Bevakning. Efter Transportarbetarens avslöjande har en rad medier rapporterat om de fejkade hälsodeklarationer som Securitas skickade till byggföretaget Collen. Securitas försvarar sig med att formulären var ett ”administrativt misstag”. Transportarbetaren ställde en rad frågor och fick till slut svar. Svar som stämmer dåligt med väktarnas vittnesmål och det som framgår av formulären.

Snökaos stoppade tidningar

Oväder. Tidningsbudens säkerhet kunde inte garanteras i Västernorrland. Därför stoppade chefredaktören tisdagsmorgonens utdelning. Ett klokt beslut, enligt Transports regionala skyddsombud.

Transport anmäler Securitas och Collen för covid-intygen

Bevakning. Transport har anmält både Securitas och byggföretaget Collen till Integritetsskyddsmyndigheten (IMY). IMY hette tidigare Datainspektionen. Facket begär att myndigheten utreder de fejkade hälsodeklarationerna och hanteringen av dem.

Vi väntar på svar, Securitas!

Bevakning. Transportarbetaren har gått ut med felaktiga uppgifter, om förfalskade hälsodeklarationer. Det skriver Securitas presschef Jens Granath i ett internt meddelande till all personal. Han beskriver hälsodeklarationerna som ett ”administrativt misstag, helt utan uppsåt”. En händelse som utspelades i våras, hävdar Granath.

Regeringen föreslår ny covid-dispens för YKB

Åkeri. Tålamodet är slut. Nu rundar regeringen EU-kommissionen och lägger fram ett svenskt förslag om att förlänga yrkesförarnas yrkeskompetensbevis (YKB) – på grund av pandemin. Beslut fattas av riksdagen.

Securitas förfalskade Coronaintyg som kunden krävde av väktarna

Bevakning. I Gävle bevakar Securitas de nya stora serverhallar som det irländska bolaget Collen bygger åt Microsoft. Väktarna måste lämna hälsodeklarationer till Collen, för covid-19. Men mycket talar för att Securitas förfalskat ett stort antal hälsodeklarationer. När Collen upptäckte det skickades flera väktare hem.

corona

Nu körs vaccinet ut i landet

Åkeri. På annandagen rullade de första transporterna med vaccin mot covid-19 in i Sverige. Vilka transportörer som ska leverera vaccinet ut till regionerna har varit omgärdat av sekretess och hårda säkerhetskrav.

Äntligen på ny väg? Flera tjejer på fordonsprogrammet vid Karlfeldtgymnasiet har berättat om sextrakasserier. Nu hoppas skolledningen komma till rätta med problemen. Foto: Matilda Fors / Avesta Tidning

Skolchef sätter stopp för sextrakasserier

Åkeri. Elever på fordonsprogrammet har i flera år försökt slippa sexistisk jargong och oönskad beröring. Nu ska personal på gymnasiet i Avesta utbildas i värdegrundsfrågor.

Avtal 2020

Bra semestervillkor när KFS och Pacta slog ihop påsarna

Flyg. Miljö. En historisk löneuppgörelse är tecknad för anställda i kommunala flygplats- och renhållningsbolag. Tidigare förhandlade Transport med två arbetsgivarparter, KFS och Pacta. De hade egna avtal för både miljö och flyg. Nu har organisationerna gått ihop, i Sobona. Och de två yrkesgrupperna har fått var sitt branschavtal.

Avtal 2020
reklamblad

Lönerna klara för reklamutdelare, bilvårdare och terminalare

Nya löner är på väg också för reklamutdelare, bilvårdare och en liten grupp terminalarbetare som jobbar på ett eget avtal. Alla tre uppgörelserna är tecknade med Almega och följer normen i årets avtalsrörelse. Det vill säga 5,4 procent i lönehöjning på 29 månader.

Avtal 2020

Nya löner för flygteknikerna

Flyg. Lönerna är klara för landets omkring 800 flygtekniker. Uppgörelsen tecknades i fredags och ger 4,7 procent lönepåslag på 29 månader. Teknikerna har valt att avstå en större del av löneutrymmet än andra yrkesgrupper till en förbättrad avtalspension.

Avtal 2020
Taxikö utanför Centralstationen i Stockholm.

Transport överväger strejkvarsel för taxiförarna

Taxi. Förhandlingarna om ett nytt avtal för taxichaufförerna har kört fast. – Vi är överens med arbetsgivarna om att taxibranschen har stora problem. Men vi står långt från varandra i synen på lönerna. Risken är stor att vi tvingas varsla för att förarna ska få samma lönelyft som andra fått i avtalsrörelsen, säger Transports ordförande Tommy Wreeth.

Bemanningskonflikten avblåst

Avtal 2020. Det blir ingen konflikt mellan LO och bemanningsföretagen. Oenigheten gällde avräkningen för den förbättrade avtalspension. I går antog båda parterna ett medlarbud. Facket ser resultatet som en seger.