”Upphandlingarna är ett lotteri”

Det har blåst hårt kring färdtjänstbolaget Tuwa på senare tid. De har förlorat uppdrag, fem av deras underentreprenörer har gått i konkurs och företagets affärsmodell har liknats vid utpressning. Nu vill Tuwas vd Anders Wahlén och personalchef Johan Lindberg ge sin version av det hela.

Tuwa Specialtransport AB grundades i Helsingborg för ungefär tio år sedan, men i dag har bolaget i princip ingen färdtjänstverksamhet kvar i hemstaden.

– Skånepriserna hamnade under 100 kronor milen redan för fem år sedan, och det är omöjligt att anställa folk med kollektivavtalslön på de villkoren. Därför började vi söka oss utanför Skåne, säger Anders Wahlén.

I dag kör Tuwa färdtjänst i ett halvdussin svenska kommuner, både med egen personal och genom underentreprenörer. Totalt sysselsätter man omkring 200 chaufförer, varav ett 70-tal är Tuwas egna anställda.

– Vi har kollektivavtal och följer Taxiavtalet till 100 procent. Det är vi rätt ensamma om i branschen. Och vi kräver av alla våra underentreprenörer att de också gör det. Därför tycker vi att kritiken från facket är ganska orättvis, säger Johan Lindberg.

Men underentreprenörerna får inte köra med egna bilar, utan måste hyra fordon av Tuwa. En affärsmodell som kritiserats för att likna utpressning, och som sägs vara orsaken till att så många av deras underentreprenörer gått omkull. Enligt kritikerna ska affärsidén vara att vinna kontrakt genom underbud, och sedan tjäna in pengarna på överhyror från underentreprenörerna.

Anders Wahlén ger en annan förklaring till upplägget: För cirka tre år sedan började Tuwa köra i Eskilstuna. När det sedan blev ny upphandling så lade bolaget anbud på hela verksamheten, men räknade inte med att få alltihop.

– Vi la oss över 100 procent högre än de gör i Skåne. Men till vår egen förvåning fick vi i princip hela verksamheten i Sörmland – Eskilstuna, Nyköping, Flen med omnejd. Det var en jäkla chock faktiskt, säger han.

Plötsligt behövde Tuwa beställa 112 nya färdtjänstfordon.

– Det var ju en jätteinvestering, och vi hade inte folk till alla bilarna. Dessutom sticker det i ögonen på folk om man kommer dit från Skåne och tar allas jobb. Så vi erbjöd de lokala bolagen att hyra bilar av oss och fortsätta köra, säger Anders Wahlén.

Varför lägger man anbud på ett större uppdrag än man är beredd att hantera?

– Det är ett lotteri i upphandlingarna. Man kan erbjuda 40–50 bilar och få uppdrag för tio, man kan erbjuda tio och få uppdrag för två. Och det krävs en viss volym för att det ska vara lönt att etablera sig på en ort. Men plötsligt kan man få ett mycket större uppdrag än man trott.

Men varför inte låta underentreprenörerna köra med sina egna bilar?

– Vinner vi ett anbud på 100 bilar, då måste vi köpa 100 bilar. Då kan de inte stå i garaget sedan, utan de måste rulla. Vi tar in bemanningsbolag eller vi tar in underentreprenörer, men då måste de använda våra bilar. Det står dem fritt att ta det eller att tacka nej, säger Anders Wahlén.

Johan Lindberg pekar också på att den som har uppdraget, måste kunna garantera att det blir utfört.

– Skulle vi ta in en underentreprenör som kör med 50 egna bilar, och så kursar de, då står vi där med uppdraget och har inte tillräckligt många fordon. Och det kan ta månader att få tag på nya. Men har vi egna bilar kan vi ganska snabbt sätta in nya förare, säger han.

Anders Wahlén vill inte gå in på hyressummorna, men hävdar att det inte handlar om att ta ut överpriser av underentreprenörerna.

– Vi gör allt för att eliminera kostnaderna för dem. Här får de splitter nya bilar där allt ingår i priset – service, skatt, försäkring, slitage på bilarna och så vidare. Och eftersom det är billigare per fordon att köpa 100 bilar än att köpa en bil, så blir det billigare för underentreprenören att hyra en bil av oss än att ta lån och köpa en egen.

Tuwa har också anklagats för att lägga underbud i upphandlingarna. I våras vann de nästan all färdtjänst på Gotland, när de begärde 10:49 kronor per kilometer för personbilar och 12:98 för specialanpassade färdtjänstfordon.

Detta väckte stark kritik bland lokala konkurrentbolag, som överklagade upphandlingen till förvaltningsrätten.

– Men vi vann upphandlingen på fem öre, och då hade konkurrenterna gasbilar som är dyrare än vanliga dieselbilar. Så man kan knappast kalla det underbud, säger Anders Wahlén.

Men varför har så många av Tuwas underentreprenörer gått i konkurs? Den senaste i Nyköping för bara några veckor sedan?

– De skötte inte uppdraget, vilket innebar att vi inte skötte uppdraget gentemot beställaren. Det var huvudsakligen brister i nyintroduktionen av nya förare, men även misskötsel av fordonen. Därför sade vi upp avtalet, vilket ledde till att de försatte sig i konkurs. Den klausulen har vi, både när det gäller bemanningsbolag och underentreprenörer, att vi kan bryta avtalet med kort varsel om uppdraget missköts, säger Johan Lindberg.

Men åtminstone fyra andra av Tuwas underentreprenörer har gått omkull de senaste åren. Enligt Anders Wahlén och Johan Lindberg, kan alla de konkurserna härledas till att Tuwa miste sitt avtal i Gävleborg för två år sedan. En ogiltig uppsägning, enligt Tuwa, som har stämt beställaren X-Trafik för avtalsbrott. Tvisten är ännu inte avgjord (se artikel här intill).

Men även det omstridda uppdraget på Gotland sades upp för ett par månader sedan, innan Tuwa ens hunnit börja köra på ön. Beställaren Samres ansåg att bolaget inte presenterat någon hållbar uppstartsplan.

– Där gjorde vi misstaget att inte köpa bilar själva, utan skrev avtal med ett annat bolag som skulle tillhandahålla bilarna. Och sedan gjorde de inte det, hävdar Anders Wahlén.

När det gäller Gotland tänker han inte överklaga uppsägningen.

– Vi skulle kunna ställa upp med egna bilar och köra, men vi släpper det. Jag blev bokstavligen mordhotad när jag körde där med tre bilar för några år sedan, och då använde jag ändå lokala förare. Det är inte lätt att komma till Gotland som fastlänning.

Om vi tittar på färdtjänstbranschen som helhet – vad är problemet? Alla dessa konkurser, uppsagda kontrakt, överklagade upphandlingar…

– Överetableringen. Och att beställarna tar vilka anbud som helst, hur orimligt låga de än är. Det är ju jättesjuka människor som vi kör, och i en sådan verksamhet tycker jag inte att lägsta pris ska styra, säger Anders Wahlén.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

HF driver tvist till Europadomstolen

Arbetsrätt. I våras förlorade Transports konkurrentfack Hamnarbetarförbundet en tvist i Arbetsdomstolen. I domen bekräftas att Transports avtal, som är det först tecknade, är det som alltid har företräde. Nu tar HF frågan vidare till Europadomstolen. Det oroar Transport.

Cabotagefusk blir dyrare

Åkeri. Nyligen friades DHL i hovrätten i en tvist om beställaransvar. Knäckfrågan handlade om hur cabotagetransporter ska definieras. I dag presenterade regeringen flera förslag på lagskärpningar. Bland annat högre böter.

Terminalarbetare död i arbetsplatsolycka

Arbetsolycka. En kvinna i 60-årsåldern omkom på måndagen efter en klämolycka vid Aditro Logistics terminal utanför Borås. "Det är djupt tragiskt. Alla våra tankar går till vår medlems familj", säger Björn Lindgren, regionalt skyddsombud på Transport.

LAS

”Utbildning i nya LAS inte en rättighet”

LAS. Rätt till betald utbildning var den stora gåvan till arbetstagarna när parterna presenterade sitt förslag om förändrat anställningsskydd. Men i regeringens utredares förslag har det bantats ned till en post i statens budget.

Farlig trötthet utbrett problem

Åkeri. Europas yrkesförare kör ofta trötta. En tredjedel av lastbilsförarna har någon gång under det senaste året somnat vid ratten. Det visar en stor studie av den Europeiska Transportfacket, som kopplar ihop tröttheten med dåliga arbetsvillkor.

Transport stämmer Euromaster

Lön. Flera gummiarbetare har inte fått den övertidsersättning de har rätt till, anser facket. Som nu stämmer däckkedjan Euromaster i Arbetsdomstolen.

las

”Totalt missat tryggheten på jobbet”

Arbetsrätt. Bättre omställningsstöd. Till priset av förlorad trygghet på jobbet. Kritiken från flera LO-förbund var stark efter att regeringen lagt fram vad man kallar ”den största reformen på svensk arbetsmarknad i modern tid.”

I Gamleby har Nilsbuss hyrt in sig i en gammal fabrikslokal. Bilarna får stå ute. Chaufförerna har fått ett litet fönsterlöst krypin som lunch- och fikarum. Foto: Jan Lindkvist

”Nilsbuss lurar både förarna och länstrafiken”

Färdtjänst. Problemen fortsätter för färdtjänstförarna på Nilsbuss. Företaget tillämpar ett eget flextidssystem som gör att arbetstider och raster ändras godtyckligt. – Vi blir blåsta på massor av timmar varje månad. Vi har också allvarliga brister på fordonen, säger uppretade förare i Gamleby, Västervik och Emmaboda.

Utställning värd en omväg

Arbetare. ”När arbetsdagen är över känner jag mig stolt och trött. När jag vet att jag har orkat göra det jag ska, för det är en bedrift. Sex timmars arbetsdag vore kanon för oss som arbetar på lager.”

Hallå där!

Svante Backfält

… elev vid Nobelgymnasiet i Karlstad och bäst i Sverige på Transportföretagens yrkesprov.

Vägtransportfokus 2021

Klimatomställning i centrum

Åkeri. Omställningen från fossila till förnyelsebara bränslen gick som en röd tråd genom Elmia Vägtransportfokus.

Vägtransportfokus 2021

Sökes: 50 000 lastbilschaufförer

Åkeri. Behovet av yrkesförare är skriande. Hur ska kompetensen säkras och hur ska samarbetet se ut? Det var frågan för dagen när fack, skolelever, politiker, lärare och branschorganisationer möttes på Elmia.

Vägtransportfokus 2021

”Inget regelverk bättre än dess kontrollsystem”

Åkeri. Transports ordförande Tommy Wreeth betonade vikten av skarp och precis kontroll när mobilitetspakets regler införs – annars blir det verkningslöst. Och enigheten var stor i panelen när vägen till sundare konkurrens diskuterades.

Vägtransportfokus 2021

Samling på Elmia i dagarna två

Åkeri. Vi har följt digitala Vägtransportfokus på Elmia i Jönköping – branschens viktigaste aktörer har under två dagar bytt erfarenheter och och diskuterat framtid. Transport har medverkat på flera seminarier.

Fredagskö Svinesund. Foto: Lilly Hallberg

Olagliga transporter lika vanligt som 2015

Åkeri. Henrik Sternbergs nya cabotagestudie visar att olagliga inrikestransporter sannolikt fortsätter i ungefär samma omfattning som tidigare. Om de nya skärpta reglerna i det så kallade mobilitetspaket drivs igenom kommer det inte längre vara lönsamt för lågprisåkerier i öst att köra cabotage i Skandinavien.