Anna Fröberg, Tobias Bergqvist, Marko Markovic och Reber Omar deltog på förbundets ungdomsforum på Bommersvik. Foto: Kristina Sjöberg
Close
Anna Fröberg, Tobias Bergqvist, Marko Markovic och Reber Omar deltog på förbundets ungdomsforum på Bommersvik.
Close
Transports ungdomsforum

Tre dagar med facket i fokus

Fackligt. Efter två år av restriktioner och inställda fysiska möten kunde ett 30-tal unga transportare i början av maj mötas på kursgården Bommersvik. I dagarna tre diskuteras fackliga frågor blandat med föreläsningar och paneldebatt.

Flera av årets deltagare på Ungdomsforum är redan engagerade i Transport. Och andra är på god väg in i ett fackligt engagemang. Marko Markovic, Tobias Bergqvist och Anna Fröberg är tre av dem.

 

Marko Markovic. Foto: Kristina Sjöberg
Marko Markovic. Foto: Kristina Sjöberg

Marko Markovic

arbetar på Securitas och är aktiv i avdelning 5, närmare bestämt i Solna. Han är också reservofficerare

i försvaret och kan därför bli inkallad. Marko vill engagera sig som skyddsombud. På Markos arbetsplats arbetar ungefär 100 personer och om han inte blivit just inkallad så hade han redan varit skyddsombud.

– I dag har vi inget skyddsombud på arbetsplatsen och det känns som att cheferna utnyttjar det. Därför vill jag engagera mig säger Marko Markovic.

– Jag arbetade i försvaret förut och där kunde man säga till cheferna om man tyckte något var fel, så jag har inte några problem med det. Sedan är jag mobil då jag sitter i bil och enkelt kan ta mig till medlemmarna. Det borde vara en fördel för ett skyddsombud.

 

Tobias Bergqvist. Foto: Kristina Sjöberg
Tobias Bergqvist. Foto: Kristina Sjöberg

Tobias Bergqvist

jobbar som taxichaufför och på OK i Härnösand. För honom var anledningen till att engagera sig ungefär densamma, han vill arbeta mot orättvisor.

– För att en taxichaufför ska få ihop en rimlig lön måste man jobba 12–13 timmar mer jämfört med en lastbilschaufför. Det är orättvist, säger Tobias Bergqvist.

Tobias fick kunskap om facket genom att en man som redan var aktiv i Transport frågade om han ville följa med på möte. Det lockades med pizza, så Tobias gick dit. Det var ungefär ett halvår innan pandemin bröt ut.

– Efter första mötet med Transport är jag nu ungdomsansvarig i avdelning 32, representantsledamot, sitter i sektionsstyrelsen och i den regionala ungdomskommittén. I augusti ska jag vara med på min första kongress som kongressledamot, säger Tobias Bergqvist.

 

Anna Fröberg. Foto: Kristina Sjöberg
Anna Fröberg. Foto: Kristina Sjöberg

Anna Fröberg

blev tipsad om ungdomsforum av en kollega som är huvudskyddsombud. Anna vill också bli skyddsombud. Hon jobbar på Avarn i Eskilstuna.

– Lite kul att det är så många från bevakningsbranschen här. Vi utgör mer än hälften av deltagarna. Det är extra kul att lära känna nya människor som har samma engagemang som en själv, säger Anna Fröberg.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Transport sutredare Amne Alansari kartlägger hur det ser ut på svenska rastplatser. Bilden är ett fotomontage. Foto: John Antonsson/Justina Öster

Amne Alansari

… ny utredare på Transport som jobbar med att kartlägga hur det är på svenska rastplatser.

Tommy Wreeth. Foto: Petrus Iggström

Du förtjänar respekt och uppskattning

Ordförandeord. Vi är inne i mörkare tider med kortare dagsljus och minst sagt varierande väglag. Alla ni medlemmar som arbetar och rör er ute på vägarna oavsett årstid och väglag – var rädda om er.

Den stora stadsflytten
Världsunik flytt. Under två dagar, den 19 och 20 augusti, transporterades Kiruna kyrka till sin nya plats på en fem kilometer specialanpassad väg. Foto: Lars Sjölund

Unik flytt, öppet sår

Kiruna. Gruvan är anledningen till den pågående, spektakulära flytten av en stad. Och av de flesta av dess invånare, varav många nu tvingas flytta när marken rämnar.

Fråga facket
Utlandstransporter

Hur fungerar rast och vila vid utlandstransporter?

Transport. Pontus undrar över kör- och vilotider för utlandstransporter. Börje vill veta om han fick rätt ersättning då han jobbade extra i midsomras. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Vägsträckan
De gamla gruvlavarna står ännu kvar och utgör landmärken i Kiruna, mitt emot stadens nya centrum. Foto: Lilly Hallberg

Från kust till fjäll

E10 Luleå–Kiruna. Vacker, vild – och farlig. Landets nordligaste Europaväg lockar folk från fjärran med naturupplevelser. Men är också en viktig transportled, ibland skrämmande smal och olycksdrabbad.

Upphandlad taxitrafik
Färdtjänst och vanlig taxi kör åt olika håll. Foto: Lilly Hallberg

Ett avtal, två yrken?

Servicetrafik. Vanlig taxi och färdtjänst – jobbet skiljer sig mycket åt, förarna går på samma kollektivavtal. För offentligt upphandlad trafik finns särskilda utmaningar. För facket är kontroll grundläggande.

Kultur
Redo för skrämselhicka i tv-soffan? Transportarbetarens John Antonsson tipsar om filmer och tv-serier att titta på när mörkret lagt sig. Foto: Shutterstock

Höstens skräck: Färjor, blues och robotflickvänner

Streamingtips. Halloween står för dörren. De senaste åren har streamingtjänsterna pumpat ut blod och skräck i ett rasande tempo. Här är filmerna och serierna för dig som tycker att verklighetens jävlighet inte riktigt räcker.

Farlig arbetsmiljö
vagga på sopbil Prezero Foto Justina Öster

Arbetsgivaren är skyldig att agera vid riskfylld backning

Miljö. Det finns inga specifika regler när det gäller backning med sopbilar eller andra tunga fordon. Däremot är arbetsgivaren skyldig att bedriva ett systematiskt arbetsmiljöarbete och vidta åtgärder om det finns risker vid backning.

Arkivbild. Sopbil på gata i Stockholm med två sopgubbar och en gående.

”Ingen respekt för backande tunga fordon”

Miljö/Åkeri. Folk har tappat respekten. De bryr sig inte längre om blinkande lampor och pipande ljud när sopbilar och andra tunga fordon backar. Dags för lite upplysning à la SVT:s Anslagstavlan för att förhindra fler olyckor och dödsfall.

Ambulans i Helsingborg. Foto: Shutterstock

Dödsfall på grund av backande sopbil – igen

Miljö. I april i år hände det som inte får hända. Igen. En miljöarbetare som backade med sopbilen råkade köra över en äldre kvinna i Råå, utanför Helsingborg. Hon avled senare.

Fråga facket
Adam undrar över lägstalönen för bilvårdspersonal. Illustration Martin Heap

Vad är lägstalön inom bilvård?

Transport. Adam vill veta vad bilvårdspersonal ska tjäna. Och Fanny vill veta hur länge man ska vara ledig mellan arbetspassen. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Sophämtning
Andreas Stålhandske försöker rycka på axlarna när han hamnar i dispyter med arga bilister som inte kommer fram. ”Jag kan inte komma med helikopter, svarar jag”.

Stressade bilister gör jobbet otryggt

Miljöarbetare. Privatbilister och cyklister som passerar närgånget i hög hastighet är farliga inslag under arbetsdagen för Andreas Stålhandske på Renova i Göteborg. Och det gäller att vara vaksam när man tömmer sopkärlen. Kollegan Thomas Johansson stack sig på en kanyl och fick vänta tre månader innan resultatet från hivtestet kom.