Transport gör andra kalkyler än industrins fack

Industrifacken gick ut först, som vanligt. Trots att samordningen mellan LO-facken har spruckit inför vinterns avtalsrörelse får andra förbund börja med att förhålla sig till lönekraven från industrisidan. – Vi pratar hellre kronor än procent, är den första kommentaren från Transports Lars Lindgren.

Facken inom industrin meddelade i veckan att kravet är 2,8 procent och ett avtal som löper i ett år. En garanti för varje individ om minst 450 kronor i lönehöjning finns också med.

Arbetsgivarna i industrin reagerade omedelbart med att kravet är alldeles för högt och att företagens konkurrenskraft gentemot övriga världen skulle försämras. Tidningen Arbetet har berättat mer i detalj om förfäktningarna i industrisektorn.

Lars Lindgren, ordförande i Transport, berättar att förbundet kommer att leverera sina lönekrav till arbetsgivarna på en konferens den 16 och 17 november. Han konstaterar att utgångspunkten då är en annan än den som facken inom industrin bygger sina krav på.

– De har gjort en kalkyl på vad industrin kan bära, och jag har ingen anledning att tvivla på deras slutsatser som hamnar på att kräva 2,8 procent i löneökningar.

– Men jag tittar mer på vad våra medlemmar får i plånboken för att kunna leva ett bra liv. Och jag pratar hellre om kronor för att inte öka på löneskillnaderna ännu mer – en procentökning ger ju de högavlönade mycket mer än dem som tillhör en låglönegrupp.

Lars Lindgren vågar sig ändå på en översättning av industrins krav till kronor för transportare.

– Då hamnar vi någonstans mellan 700 och 800 kronor i månaden, säger han. Men vi har inte bestämt slutgiltigt var vi ska lägga oss.

Ett inspel som Transport planerar är att någon typ av kompensation för andra gruppers löneglidning – när de får lönehöjningar utöver det löpande centrala avtalet – ska skrivas in i förbundets uppgörelse med de centrala arbetsgivarna.

– Våra medlemsgrupper ska inte fortsätta att halka efter dem som jobbar i industrin, säger Lars Lindgren.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Upphandling av färdtjänst tas om

Servicetrafik. Beslutet om tilldelning av avtal för servicetrafik i Örebro län återkallas – i sin helhet. Taxibolagens fordon måste utvärderas för att se att det gått rätt till i miljardupphandlingen.

Fängelse för kokainsmuggling

Dom. Fängelse i två år. Det blev straffet för den hamnarbetare som mot sitt nekande döms för att ha agerat insider i den stora kokainhärvan med koppling till Helsingborgs hamn.

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.

Månadens avdelning
Transports avdelning 19 i Västerås.

Facklig närvaro främst

Transport. Högt i tak och full fart – förhandlingar, möten med medlemmar, en Startpunktsutbildning och någon som är på språng ut. Det händer mycket hos avdelning 19 och det mesta handlar om aktiviteter utanför kontoret i Västerås.

Ukrainska kvinnor utbildas till lastbilsförare

Åkeri. Det är brist på mycket i krigsdrabbade Ukraina – särskilt på lastbilschaufförer. För att fylla ut tomrummet efter landets många inkallade män och hålla samhället i gång har 24 kvinnor i Kiev gått en förarutbildning för C-kort. Nu skalas utbildningen upp och fler utbildas.

På säker väg. Eleverna på Södra Vikens program går på skolan som nyligen utsetts till Sveriges bästa transportskola.

Unga om transportbranschen: Helt rätt

Utbildning. När över 1 000 transportelever svarade på hur de ser på branschen och framtiden blev det toppbetyg. Och nästan nio av tio tycker att utbildningen ger rätt kunskap.

Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtal

Taxi. Samtrans-chaufförer som enbart kör samhällsbetalda resor har rätt till månadslön på mellan 26073 och 27004 kronor enligt kollektivavtalet. Men så är det inte för majoriteten av de Transportarbetaren talat med.

”Risk att sjuka människor hamnar i kläm”

Sjukförsäkring. – Vi vet ju att sjukförsäkringen inte fungerade tidigare, många hamnade i kläm just för att de inte var färdigrehabiliterade. Att då återgå till det systemet verkar rätt huvudlöst. Så kommenterar Transport försäkringsombudsman Pia Edvall utredningen som föreslår skärpta regler för sjukskrivna.

Strängare regler vid sjukskrivning föreslår utredning

Sjukförsäkring. (UPPDATERAD) Skärp reglerna i sjukförsäkringen och återgå till strängare bedömningar för att få sjukpenning längre än ett halvår, föreslår en statlig utredning. En farlig tillbakagång till ”de rättsosäkra och otrygga system som gällde innan 2021”, kommenterar LO-ordförande Susanna Gideonsson.

Högertrafik

Påsk först med fartbegränsning

Trafik. Påsken är en av de stora trafikhelgerna. Och också en av de första helger med hastighetsbegränsning utanför tätorter, infört för att minska olyckorna. Transportarbetaren tittade i backspegeln för att se vad som gällde tillåten fart tidigare – en av våra mest lästa artiklar på webben de senaste åren.