Trans Cargos ägare åtalas för grovt skattebrott

Göteborgsåkeriet Trans Cargo är försatt i konkurs och ägarna står åtalade för att ha blåst staten på 14 miljoner kronor i skatter och avgifter. Minst 20 chaufförer har enligt åklagaren fått svart betalning. Lönerna har betalts ut via ett konto som tillhör en förståndshandikappad man.

En riktigt trist historia. Så summerar ekobrottsåklagare Jim Westerberg den nyligen avslutade rättegången mot huvudmännen i Trans Cargo transport & spedition.

Företaget, som omsatt över 30 miljoner kronor per år, har bedrivit en omfattande verksamhet i Göteborgsregionen. På papperet förestås bolaget av en kvinna, 44 år, men enligt en lång rad vittnen är det en jämnårig man som är ansvarig.

Under 2015 började Skatteverket och ekobrottspolisen granska affärerna. Det ledde fram till en två månader lång häktning av huvudmannen och åtal för grovt skattebrott och grovt bokföringsbrott.

Enligt åklagare Jim Westerberg har Trans Cargo fifflat med både moms och löner. Han säger:

– Trans Cargo startades för 10-15 år sedan. Efter 2006-2007 finns plötsligt inga anställda chaufförer längre. På papperet heter det att man hyr in personal från bolag som registrerats i England.

Men det är bara på papperet, betonar Westerberg. Osanna fakturor har ställts ut från brevlådeföretag som helt kontrollerats av Trans Cargos ägare. Formellt är det dock en 45-årig intellektuellt funktionshindrad man som fått stå för bolagen.

– Har utnyttjats maximalt som målvakt, utan att förstå vad det handlar om. Han har även fått låna ut sitt bankkonto. Därifrån har elva miljoner kronor slussats vidare till förarna.

Utredningen visar att 20 till 40 chaufförer har fått svart lön.

– Vissa har betalat lite skatt, andra ingen alls, säger Jim Westerberg. Chaufförerna bor i Sverige, arbetar här och är obegränsat skattskyldiga i Sverige. De har sannolikt efterräkningar att vänta.

Trans Cargo försattes i konkurs i början av december. Sammanlagt tre personer åtalades i rättegången som avslutades i fredags. För den 44-årige huvudmannen yrkade åklagaren på fängelse i närmare fyra år och näringsförbud. Kvinnan slipper undan med 1,5 år – om domstolen går på åklagarens linje.

– Det är fråga om allvarliga brott. Pengarna som undanhållits har i mångt och mycket styrts till Spanien. Till dolda konton, förklarar Jim Westerberg.

Även den funktionshindrade 45-åringen stod inför skranket. Här yrkade åklagaren på skyddstillsyn.

De tre åtalade nekar till brott. Dom beräknas falla om fyra veckor.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Transportarbetareförbundets skyddsombud

Rädsla för bråk – ett skäl till att inte bli skyddsombud

Arbetsmiljö. Rädsla för att göra sig osams med chefer och kollegor, dålig kunskap om vad uppdraget innebär, ont om tid och otrygga anställningsvillkor. Det är några av skälen till att färre arbetare inom LO-kollektivet tar uppdrag som skyddsombud på sina arbetsplatser.

Kamp mot arbetslivskriminalitet i fokus

A-krim. LO kräver hårdare tag mot arbetslivskriminalitet. Och ser kampen för en schyst, mer reglerad arbetsmarknad som en central fråga i det kommande EU-valet.

Taxibilar vid centralstationen i Göteborg.

Går du runt på att köra taxi?

Enkät. Avreglering och pandemi har för många taxichaufförer gjort det svårt att leva på inkomsten. Transportarbetaren frågade fyra förare utanför Göteborgs Centralstation hur det ser ut våren 2024. Klarar du dig på din lön som anställd chaufför?

Fokus på potthål i veckan

Trafiksäkerhet. Nationella potthålsveckan har inletts. Trafikanter uppmanas att anmäla skador i vägbanor till myndigheterna – potthål är ett växande problem i trafiken.

Nya bokningssystemet katastrof för förarna

Servicetrafik. Körtider omöjliga att klara, raster som flyttas under dagen och lunch i bilen utanför sjukhuset. Det ”flexibla” bokningssystemet har lett till stress, sjukskrivningar och planer på att byta jobb bland färdtjänstchaufförer i Östergötland.

Upphandling av färdtjänst tas om

Servicetrafik. Beslutet om tilldelning av avtal för servicetrafik i Örebro län återkallas – i sin helhet. Taxibolagens fordon måste utvärderas för att se att det gått rätt till i miljardupphandlingen.

Fängelse för kokainsmuggling

Dom. Fängelse i två år. Det blev straffet för den hamnarbetare som mot sitt nekande döms för att ha agerat insider i den stora kokainhärvan med koppling till Helsingborgs hamn.

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.

Månadens avdelning
Transports avdelning 19 i Västerås.

Facklig närvaro främst

Transport. Högt i tak och full fart – förhandlingar, möten med medlemmar, en Startpunktsutbildning och någon som är på språng ut. Det händer mycket hos avdelning 19 och det mesta handlar om aktiviteter utanför kontoret i Västerås.

Ukrainska kvinnor utbildas till lastbilsförare

Åkeri. Det är brist på mycket i krigsdrabbade Ukraina – särskilt på lastbilschaufförer. För att fylla ut tomrummet efter landets många inkallade män och hålla samhället i gång har 24 kvinnor i Kiev gått en förarutbildning för C-kort. Nu skalas utbildningen upp och fler utbildas.