Tidningsbud på väg igen. Elin Larsson är tillbaka hos gamla arbetsgivaren och levererar åter på Småländska Höglandet.
Close
Tidningsbud på väg igen. Elin Larsson är tillbaka hos gamla arbetsgivaren och levererar åter på Småländska Höglandet.
Close
Månadens medlem

Tillbaka som bud på Höglandet

Tidningsbud. Efter en kort sväng på annat jobb är Elin Larsson tillbaka som tidningsbud. Rutten är ny, bäst är friheten. Ingen natt är den andra lik.

Snäll och ambitiös. Så brukar omgivningen beskriva Elin Larsson. Hon ringer för att hon blir några minuter sen till mötet med Transportarbetaren, i Nässjö.

– På jobbet säger de att jag är hjälpsam. Har jag missat att dela ut en tidning en lördag, eller när jag kommer på det, vill jag direkt åka tillbaka … Om det till exempel står saker framför och skymmer brevlådorna kan det ibland bli fel, säger Elin själv.

Men så länge arbetet flyter på och utdelningen blir rätt så är arbetet självständigt.

– Det är skönt att kunna bestämma tempot själv. Ingen hänger över ens axel.

Elin Larsson kom in på yrket lite av en slump. Efter att ha studerat på folkhögskola var hon arbetslös under en period. Samtidigt hade hon blivit sambo och ville bidra mer till försörjningen. Elin talade med sin syster, som flera år tidigare kört ut tidningar i trakten. Kanske vore det något?

– Så jag ringde till tidningsföretaget och fick komma på intervju. Där fick jag frågan när jag kunde börja, berättar Elin.

Elin Larsson på kafé i Nässjö. Själv bor hon med man och barn på landet, en bit söder om staden.
Elin Larsson på kafé i Nässjö. Själv bor hon med man och barn på landet, en bit söder om staden. Foto: Lilly Hallberg

Hon började dagen efter. Det var den 22 februari 2008 och Elin hade precis tagit körkort.

Allt flöt på bra och hon trivdes, bildade familj och blev mamma.

Men tolv år senare, samma datum – den 22 februari – 2020 sa Elin Larsson upp sig. Hon hade bestämt sig för att byta yrkesbana på grund av de omfattande nedskärningar som väntades inom tidningskoncernen. Under en period förra året arbetade hon på snusfabriken i Sävsjö.

– Men jag kom tillbaka till mitt gamla jobb, och har fått räkna in mina tidigare tolv år i anställningstiden, säger Elin Larsson i dag.

Det andra arbetet fungerade inte så bra. Dels på grund av allergiska besvär, dels på grund av arbetstiderna: 23–06. Att börja tre timmar tidigare än Elin var van vid gjorde att hon blev oerhört trött.

Nu ringer larmet vid tjugo i ett på natten.

Hennes nattliga arbetsrunda på drygt tio mil går över Småländska Höglandet.

– Jag jobbar mellan två och sju. Att somna när jag kommer hem är inga problem, jag har en app med lugn musik som jag brukar lyssna på, säger Elin.

När Elin är ledig virkar hon gärna. Och odlar hemma i trädgården. Förkultiveringen är i full gång. Säsongen startar något senare än på andra håll i landets södra hälft. Småländska Höglandet har ett klimat liknande det i södra Norrlands inland.

– Vi har växtzon 5, efter den kommer fjällen, förklarar Elin, som är med i både en lokal och en nationell trädgårdsförening.

– Vi hoppas kunna använda det vi odlar så att vi blir självförsörjande under sommaren.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Jobbarkompisar – Moa Petersdotter och hennes hund Moa. Foto: Pernilla Ahlsén

Ett oslagbart jobb för en ”hundnörd”

Bevakning. – Om man har ett stort hundintresse är väktaryrket oslagbart. Det säger Moa Petersdotter som alltid har med sig sin hund på jobbet. Jura är nämligen väktarhund.

Transportarbetarens logga

Bud – en hotad yrkeskår?

Tidningsbud. En av Transportarbetareförbundets kärngrupper, tidningsdistributörerna, har blivit allt mindre. Tidningsdöd och minskad utgivningstakt har slagit hårt. Nyligen aviserade Tidningen Ångermanland att det nästa år bara blir utdelning tre dagar i veckan.

Transportarbetarens logga

Tidningsbud och miljöarbetare lyfte sina krav

Avtal. Pengar, pengar, pengar. Och mer jämlik fördelning i samhället. Inför kanske tuffaste och krångligaste avtalsrörelsen någonsin samlades förtroendevalda i Transports sista, stora avtalsråd inför nästa års förhandlingar.

Hallå där!

Micke Andersson

… som konstruerat en automatisk utrullare för soptunnorna och skapat en verklig snackis i Västmanland.

Månadens klubb
”Vi vill vara med och påverka.” Meddy Linond (ordförande), Johan Afvander (ledamot) och Marie-Louise Rindå (ledamot) i klubben. Anders Nilsson (sekreterare) har jobbat natt och saknas på bilden.

Scheman tände gnistan att nystarta flygklubb

Arlanda. – Står man bara längst bak och klagar händer inget. Så resonerade Meddy, Marie-Louise, Johan och Anders och väckte sin klubb ur törnrosasömnen. En ”massa petande” i deras arbetsscheman tände gnistan.

Månadens medlem
”Jura är inte jätteförtjust i andra människor, men dem hon känner har svårt att förstå att hon ens kan upplevas som skräckinjagande”, säger Moa om Jura.

Ett oslagbart jobb för en ”hundnörd”

Bevakning. – Om man har ett stort hundintresse är väktaryrket oslagbart. Det säger Moa Petersdotter som alltid har med sig sin hund på jobbet. Jura är nämligen väktarhund.

Hallå där!

Åsa Alvetjärn

…snart 50 år och journalist, som ska ombilda sig till lastbilschaufför. Hur kommer det sig?

Macken är full av klappar

Bensinstation. Det blir bara mer och mer paket. Knappt tre veckor före julafton liknar mackens lager mest ett gammeldags postkontor. Men ökningen märks året runt. På OKQ8 i Kolsva i Västmanland råder ändå något som liknar julefrid.

Månadens avdelning
Det här är gänget på avdelningskontoret i Skövde: Jerry Walthéreson, Marko Juvonen, Ulf Nordenberg och Jarmo Nevala. Foto: John Antonsson

Nu satsar de lite extra på taxibranschen

Skövde-Borås. Transport avdelning 17 satsar på att växa och att få flera förtroendevalda på arbetsplatserna. Nu med en särskild satsning på taxibranschen.

Månadens medlem
Uppskattad medarbetare och maratonlöpare. Möt skyddsvakten Kaveh Tiba. Foto: Pernilla Ahlsén

”Mitt mål är att springa 100 maratonlopp”

Prisad. Kaveh Tiba arbetar som skyddsvakt på Arlanda och utsågs till ”Årets kollega inom säkerhetsbranschen” på den stora branschmässan Skydd 2022. Transportarbetaren har träffat en medlem som uppskattas av medarbetarna – och har som mål att springa fem maratonlopp om året.

Hallå där!

Thomas Belvén

… sopgubbe som körde hushållssopor i Vallentuna när snöovädret slog till i veckan.

Hallå där!
David Ericsson, årets Ivar Lo-pristagare 2023. Foto: Patrik Pettersson

David Ericsson

…lastbilschaufför, författare och krönikör i Transportarbetaren, som tilldelas fackföreningsrörelsens Ivar Lo-pris 2023 på 125 000 kronor.

Hallå där!

Daniel Hilmér

… tidningsbud och avtalsrådsveteran från Trollhättan.

Månadens klubb
Patrik Sundström, huvudskyddsombud och ordförande, och Örjan Jansson, kassör i klubben, vill se framåt. Men utan att tiga om de tidigare stora arbetsmiljöproblemen vid Södertälje hamn. Foto: Lilly Hallberg

Lika villkor för alla en hjärtefråga

Södertälje hamn. Strävan efter rättvisa och jämlikhet är grunden. För facket i Södertälje hamn har det varit flera tuffa år med svåra arbetsmiljöproblem. Stämningen har dock blivit bättre, enligt klubben – men mycket arbete återstår.

Hallå där!

Sven Sawatzki

…från avdelning 17 Skövde-Borås som har jobbat på ett helt nytt sätt inför avtalsrådet.

Lars Mikaelsson är Transports förbundssekreterare sedan 2017. Foto: Pernilla Ahlsén

Transports hållning mot SD står fast

8 frågor. Efter valet är SD landets näst största parti och ingår i blocket som ska styra Sverige. Hur påverkar det Transports hållning gentemot partiet? Transports förbundssekreterare Lars Mikaelsson ger svar.