Sveriges Hamnar bemöter strejkvarsel med lockout

Hamn. (NY UPPDATERING) Efter midsommarhelgen varslade Transports konkurrerande fack, Hamnarbetarförbundet (HF) om strejk vid två hamnar. Nu svarar arbetsgivarna, Sveriges Hamnar, med lockout av stuveriarbetarna i HF vid samma hamnar, i Helsingborg och Göteborg.

Transportarbetareförbundet har gått före och tecknade redan i våras ett nytt kollektivavtal med Sveriges Hamnar. Det avtalet räknas numera som det först tecknade och omfattar därmed alla svenska hamnar, som är medlemmar i arbetsgivarförbundet Sveriges Hamnar.

Fram till våren hade Hamnarbetarförbundet (HF) ett andrahandsavtal, som överensstämmer med kollektivavtalet mellan Transport och arbetsgivarparten, men det är nu uppsagt. I samband med HF:s strejkvarsel den 27 juni framförde Sveriges hamnar att Medlingsinstitutet lagt fram ett förslag om ett nytt andrahandsavtal, som följer Transports hamn- och stuveriavtal. Det accepterades av arbetsgivarna, men HF gav kalla handen.

Efter en medlemsomröstning varslade Hamnarbetarförbundet i stället om att lägga ner arbetet vid RoRo-terminalen i Göteborg och i Helsingborgs hamn. Arbetsgivarsidans motdrag blev en så kallad spegellockout. Det innebär att arbetare som är medlemmar i Hamnarbetarförbundet stängs ute från arbete, blir utan lön och är ”förbjudna att uppehålla sig på mark eller i byggnader som tillhör arbetsgivaren”.

Tiderna som gäller för lockout och strejk är:

  • Helsingborgs hamn: Från och med klockan 09.30 den 6 juli till och med midnatt den 11 juli 2023.
  • Göteborgs RoRo terminal: Från och med den 6 juli klockan 09.30 till och med midnatt den 11 juli 2023.
  • APM Terminals Göteborg:  Från 9 juli 2023 kl. 00.01 till och med midnatt den 11 juli 2023
  • SCA Logistics Holmsund:  Från 9 juli 2023 kl. 00.01 till och med midnatt den 11 juli 2023

– Syftet med åtgärderna är att försöka förmå motparten att upphöra med sina stridsåtgärder, säger förhandlingschef Johan Grauers vid Sveriges Hamnar i ett pressmeddelande. Hans inställning är:

– Hamnarbetarförbundets stridsåtgärder handlar om att tränga undan det redan existerande avtalet med Transportarbetarförbundet.

Hamnarbetarförbundets vice förbundsordförande, Erik Helgeson, har bara en knapphändig kommentar om  lockoutvarslet:

– Det var förväntat.

Transport avtalssekreterare Peter Winstén är på samma linje som hamnarbetsgivarna.

– Vi har tecknat stuveriavtal med Sveriges Hamnar till och med den sista april 2025 och därmed har vi fredsplikt. Avtalet reglerar villkoren för alla Sveriges hamnarbetare, säger han.

Uttolkat innebär det att Transports medlemmar, liksom de som inte är medlemmar i vare sig Transport eller HF,  har rätt att förhålla sig neutrala till HF:s och Sveriges Hamnars konflikt och gå till arbetet. Bryter strejk och lockout ut bedöms det dock påverka stämningen mellan medlemsgrupperna.

Bland HF:s krav i årets avtalsrörelse finns en social fond för extraanställda, så kallade blixtar, som är tänkt att finansiera rehabilitering. HF vill även ha facklig introduktion på arbetstid.

Uppdatering.  Hamnarbetarförbundet har trappat upp konflikten och varslar även om strejk vid CSA Logistics i Holmsund i Västerbotten, liksom vid SCA Logistics i Sundsvall mellan den 9 och 11 juli. Varslet innebär också blockad mot övertid, nyanställning och inhyrning av personal vid SCA Logistics Sundsvall under samma tid.

Arbetsgivaren Sveriges hamnar svarade även denna gång med en spegellockout vid hamnarna i Holmsund och Göteborg under samma period. Därmed får de strejkande inte vara på arbetsplatsen och får heller ingen lön, ifall strejken utlöses.

 

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det höjda säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både antal säkerhetsföretag och anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.

Transports förbundsråd röstade enhälligt nej till att stå utanför LO-samordningen.

Transport står utanför LO-samordningen

Avtalsrörelsen. Transport har meddelat LO att de ställer sig utanför LO-samordningen i kommande avtalsrörelse.

Teslas verkstad i Segeltorp. Foto: Lilly Hallberg

Unionen varslar om nya stridsåtgärder mot Tesla

Konflikt. Ett år har gått sedan IF Metalls medlemmar gick ut i strejk på Tesla. Nu utökar Unionen sina stridsåtgärder.

Från och med den 1 januari 2025 ska textilier sorteras och återvinnas. Foto: John Antonsson

Textilier ska sorteras och återvinnas

Miljöarbete. En skärmmössa och en krympt skjorta, ett trasigt lakan och några urblekta gardiner. Från och med 1 januari 2025 ska allt textilavfall sorteras ut separat och inte kastas i hushållssoporna.

Taxiförare får försenad lön

Taxi. Älvsby Taxi North Rides förare kommer inte att få sin lön den 25 november, det skriver Piteå-Tidningen.

Utbetalningarna från a-kassan ökar

A-kassan. Hög arbetslöshet och kris i andra branscher har gjort att utbetalningarna från Transports a-kassa ökat kraftigt. Antalet personer som får ersättning har stigit med drygt 36 procent det senaste året.

Hallå där!

Staffan Törnqvist

... tidigare skyddsombud på Avarn som har vunnit LO Stockholms pris som årets skyddsombud.

Efterlysning
Ellastbils som laddar på en parkering

Vad tycker du om omställningen?

Forskning. Känner du dig över­vakad på jobbet? Stressad av nya digitala bokningssystem eller kön till laddstolpen med elbilen? Forskare vid Göteborgs universitet söker nu kontakt med personer som påverkas av både den digitala och gröna omställningen.

Lastbil på vinterväg, Umeå. Foto: Scandphoto/Shutterstock

Så vill Trafikverket undvika förra årets snökaos på vägarna

Trafik. En ny dygnetrunt-funktion för drift och underhåll som gör att Trafikverket kan handla direkt, utan dröjsmål. Det finns med i myndighetens nya handlingsplan med åtgärder för att förebygga en upprepning av vinterkaoset på landets vägar.

Avtal 2025

”Jag längtar efter att få gå ner till heltid”

Miljö. Det hettade till kring arbetstidsförkortning och bättre arbetsmiljö när Transportarbetareförbundets miljöarbetare samlades till avtalsråd om ett nytt kollektivavtal. ”Jag kör slam- och spolbil i Norrbotten och längtar till den dag jag får gå ner till heltid", sa Thommy Öhrwall.

Från och med den 1 december måste dubbfria vinterdäck vara märkta med den särskilda symbolen alptopp/snöflinga.

Skärpta krav för vinterdäck

Trafik. Från och med den 1 december i år gäller nya, hårdare krav för godkänd klassning som vinterdäck.

Stopp för dieseldrivna taxibilar i Oslo

Klimat. Från och med den 1 november 2024 tillåts bara eldrivna taxibilar i Oslo, rapporterar nättidningen Taxiidag.se. Som jämförelse kan nämnas de kritiska rösterna om en miljözon i Stockholm, ett begränsat område i innerstan där bara el-, bränslecells- och gasfordon är tillåtna.

Avtal 2025

Uppdrag: Välja avtalskrav

Miljöarbete/tidningsbud. Högre lön och kortare arbetstid. Och märket, märket, märket. Under två novemberdagar samlades Transport för ett fjärde tillfälle för avtalsråd. Förutom avtalskrav diskuterades också möjligheter och svårigheter när förbundet valt att ställa sig utanför LO-samordningen.

Miljöarbetare dog på jobbet

Arbetsmiljö. En miljöarbetare på Renova dog under sitt arbetspass onsdagen den 20 november. Hans bortgång sörjs av kollegor och fackliga kamrater.

Avtal 2025
Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det höjda säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både antal säkerhetsföretag och anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.