Sveriges Hamnar bemöter strejkvarsel med lockout

Hamn. (NY UPPDATERING) Efter midsommarhelgen varslade Transports konkurrerande fack, Hamnarbetarförbundet (HF) om strejk vid två hamnar. Nu svarar arbetsgivarna, Sveriges Hamnar, med lockout av stuveriarbetarna i HF vid samma hamnar, i Helsingborg och Göteborg.

Transportarbetareförbundet har gått före och tecknade redan i våras ett nytt kollektivavtal med Sveriges Hamnar. Det avtalet räknas numera som det först tecknade och omfattar därmed alla svenska hamnar, som är medlemmar i arbetsgivarförbundet Sveriges Hamnar.

Fram till våren hade Hamnarbetarförbundet (HF) ett andrahandsavtal, som överensstämmer med kollektivavtalet mellan Transport och arbetsgivarparten, men det är nu uppsagt. I samband med HF:s strejkvarsel den 27 juni framförde Sveriges hamnar att Medlingsinstitutet lagt fram ett förslag om ett nytt andrahandsavtal, som följer Transports hamn- och stuveriavtal. Det accepterades av arbetsgivarna, men HF gav kalla handen.

Efter en medlemsomröstning varslade Hamnarbetarförbundet i stället om att lägga ner arbetet vid RoRo-terminalen i Göteborg och i Helsingborgs hamn. Arbetsgivarsidans motdrag blev en så kallad spegellockout. Det innebär att arbetare som är medlemmar i Hamnarbetarförbundet stängs ute från arbete, blir utan lön och är ”förbjudna att uppehålla sig på mark eller i byggnader som tillhör arbetsgivaren”.

Tiderna som gäller för lockout och strejk är:

  • Helsingborgs hamn: Från och med klockan 09.30 den 6 juli till och med midnatt den 11 juli 2023.
  • Göteborgs RoRo terminal: Från och med den 6 juli klockan 09.30 till och med midnatt den 11 juli 2023.
  • APM Terminals Göteborg:  Från 9 juli 2023 kl. 00.01 till och med midnatt den 11 juli 2023
  • SCA Logistics Holmsund:  Från 9 juli 2023 kl. 00.01 till och med midnatt den 11 juli 2023

– Syftet med åtgärderna är att försöka förmå motparten att upphöra med sina stridsåtgärder, säger förhandlingschef Johan Grauers vid Sveriges Hamnar i ett pressmeddelande. Hans inställning är:

– Hamnarbetarförbundets stridsåtgärder handlar om att tränga undan det redan existerande avtalet med Transportarbetarförbundet.

Hamnarbetarförbundets vice förbundsordförande, Erik Helgeson, har bara en knapphändig kommentar om  lockoutvarslet:

– Det var förväntat.

Transport avtalssekreterare Peter Winstén är på samma linje som hamnarbetsgivarna.

– Vi har tecknat stuveriavtal med Sveriges Hamnar till och med den sista april 2025 och därmed har vi fredsplikt. Avtalet reglerar villkoren för alla Sveriges hamnarbetare, säger han.

Uttolkat innebär det att Transports medlemmar, liksom de som inte är medlemmar i vare sig Transport eller HF,  har rätt att förhålla sig neutrala till HF:s och Sveriges Hamnars konflikt och gå till arbetet. Bryter strejk och lockout ut bedöms det dock påverka stämningen mellan medlemsgrupperna.

Bland HF:s krav i årets avtalsrörelse finns en social fond för extraanställda, så kallade blixtar, som är tänkt att finansiera rehabilitering. HF vill även ha facklig introduktion på arbetstid.

Uppdatering.  Hamnarbetarförbundet har trappat upp konflikten och varslar även om strejk vid CSA Logistics i Holmsund i Västerbotten, liksom vid SCA Logistics i Sundsvall mellan den 9 och 11 juli. Varslet innebär också blockad mot övertid, nyanställning och inhyrning av personal vid SCA Logistics Sundsvall under samma tid.

Arbetsgivaren Sveriges hamnar svarade även denna gång med en spegellockout vid hamnarna i Holmsund och Göteborg under samma period. Därmed får de strejkande inte vara på arbetsplatsen och får heller ingen lön, ifall strejken utlöses.

 

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Ung miljöarbetare kör sopbil.

Kompetens- och utbildningsanställning i max två år

Utbildningsanställning. Med kompetens- och utbildningsanställning hoppas Transport och Sobona få fler anställda till branschen. I max två år kan utbildningen pågå.

Helsingborgs containerhamn

Hamnarbetare dömd för kokainsmuggling

Hovrättsdom. Tingsrättens dom för kokainsmuggling i Helsingborgs hamn har fastställts av hovrätten. Straffet för den man som dömdes till åtta år i fängelse skärps till nio år. Hamnarbetaren och den andra mannen döms till vardera två år.

Genrebild tidningsbud

Fortsatta neddragningar för tidningsbud

Tidningsbud. De svarta fläckarna där tidningen har blivit allt fler under årets första halvår. På många håll i landet har det lett till uppsägningar.

Rattfylla bakom allt fler indragna körkort

Trafiksäkerhet. Nära 20 000 körkort återkallades det första halvåret. Medan trafikbrotten som orsak minskar fortsätter återkallelser på grund av rattfylleri och drograttfylleri att öka.

Sopbil fast i slukhål

Arbetsolycka. Plötsligt rasade vägen – föraren hann inte reagera och sopbilen körde ned och fastnade i slukhålet i ett bostadsområde i Jönköping. Ingen ska ha skadats fysiskt i olyckan.

Många dödsolyckor bland lastbilschaufförer sker i trafiken. Foto: Jeppe Gustafsson/Shutterstock

M: Sverige riskerar missa säkerhetsmål

Trafikpolitik. Målet att halvera antalet dödsolyckor i vägtrafiken ser ut att misslyckas. Riksförbundet M, tidigare Motormännen, larmar nu om att takten för att öka säkerheten är för långsam och att farliga vägavsnitt lämnas utan åtgärd.

Semester fortfarande klassfråga

Rapport. Skillnaderna är stora mellan arbetare och tjänstemän när det gäller möjlighet till semesterresor, fritidsaktiviteter och nöjen. Och klyftan har ökat över tid, visar LO:s kartläggning.

Den första svenska bussen körde i Stockholm i juli 1899. Den testades senare under året på linjen Tegnérgatan-Roslagstull.

Första svenska bussen blev ett bullrande fiasko

Årsdagar. Nu är det 125 år sen Sverige fick den allra första motordrivna bussen. Det blev ett superfiasko som hördes flera kvarter. Daimlers nya heta modell fick öknamnet ”bullerbussen”.

Helsingborgs containerhamn

Hamnarbetare dömd för kokainsmuggling

Hovrättsdom. Tingsrättens dom för kokainsmuggling i Helsingborgs hamn har fastställts av hovrätten. Straffet för den man som dömdes till åtta år i fängelse skärps till nio år. Hamnarbetaren och den andra mannen döms till vardera två år.

Genrebild tidningsbud

Fortsatta neddragningar för tidningsbud

Tidningsbud. De svarta fläckarna där tidningen har blivit allt fler under årets första halvår. På många håll i landet har det lett till uppsägningar.

Transport stämmer bussföretag

Arbetsrätt. Ett bussföretag sa upp en chaufför utan att förhandla med facket. Nu stäms bolaget för brott mot medbestämmandelagen.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Färdskrivare slopas för miljöfordon upp till 7,5 ton

Trafik. Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.

Kvinnlig student framför bild på lastbil, Transport avdelning 5:s stipendiat

Linda knep ett av stipendierna

Pris. ”En glad och positiv kamrat, som vill att alla ska lyckas & må bra, med sin aura sprider hon lycka.” Med den motiveringen, från klasskamraterna på fordons- och transportprogrammet i Vallentuna, knep Linda Berneklint ett av årets stipendier.

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Knallrosa Matbudsväska med Foodoras loggga på träbänk i Stockholms innerstad.

Livsmedel körs med sämre lönevillkor

Åkeri. Coop Gotland är nästa företag på tur att börja köra ut mat med Foodora, i stället för traditionella åkerier. – Deras villkor är inte nära det som transportavtalet ger, säger Mats H Andersson, ombudsman på Transport.