Illustration: Helena Halvarsson
Close
Illustration: Helena Halvarsson
Close

Sugen på förändring?

Snabbkollen. Dags att gå vidare? Byta yrke eller bara bredda kompetensen? Det behöver inte vara för sent bara för att du varit yrkesverksam länge. För den som inte vill sitta still i båten finns det flera vägar att gå. Kanske börja jobba fackligt? Eller skola om dig och börja på nytt?

1. Fortbilda dig inom branschen!

För den som är yrkesverksam inom Transports områden finns det flera kortare utbildningar att gå – på betald arbetstid. Tya, samarbetsorganet mellan arbetsgivar- och arbetstagarorganisationer i transportsektorn, erbjuder en rad utbildningar. Några exempel är depåteknikerutbildning, kurser i bärgningsteknik och e-kurser i ergonomi. Kurserna söker du via din arbetsgivare, och du har med något undantag alltid rätt att gå dem på betald arbetstid.

Tya är aktuellt för dig som jobbar inom åkeri, däck, flyg, hamn och stuveri, miljö, petroleum, taxi, terminal och lager. För väktare gäller Bya (bevakningsbranschens yrkes- och arbetsmiljönämnd) och för tidningsbud gäller Tan (tidningsdistributörernas arbetsmiljönämnd).

Läs mer på: tya.se, bya.se och taninfo.se.

 

2. Gå en facklig kurs!

Gå sedan en till. Transport har två kurser i fackliga grundkunskaper som vem som helst får gå, både medlemmar och blivande medlemmar: Startpunkten ger dig grundläggande kunskaper om hur facket är uppbyggt och hur det fungerar. Avtalspunkten ger dig en bra inblick i vad ett kollektivavtal är.

Det finns också en veckolång kurs i facklig grundkunskap som heter Vi i Transport. Den riktar sig främst till förtroendevalda men ibland kan även den som inte har något fackligt uppdrag få vara med.

 

3. Jobba fackligt!

Har du klarat av punkt två kanske du är redo att gå vidare med ett fackligt förtroendeuppdrag? Att börja som skyddsombud är ofta inkörsporten till ett större fackligt arbete.

Med ett förtroendeuppdrag har du enligt lag rätt att gå de fackliga utbildningar som behövs för att kunna sköta uppdraget. Du har också rätt att utföra ditt uppdrag på arbetstid. Det är du och din arbetsgivare som kommer överens om vad som är rimligt.

När du har erfarenhet som skyddsombud har du, om arbetskamraterna väljer dig, möjlighet att bli huvudskyddsombud. Du får även där ta av din arbetstid i den omfattning som krävs för att kunna sköta uppdraget. Du behåller hela tiden din anställning och kan återvända till den. Med den här erfarenheten har du sedan goda chanser att få andra uppdrag inom facket.

 

4. Skola om dig!

Att byta bana när man redan jobbat i flera år är inte alltid det lättaste, men det behöver inte heller vara omöjligt. Dåliga betyg? Skriv högskoleprovet! Du anmäler dig på hogskoleprov.nu.

Du behöver inte nödvändigtvis ta ledigt på heltid för att studera. Det finns fristående kurser på halvfart och kvartsfart, många av dem kan du dessutom läsa på distans.

På utbildningsinfo.se kan du söka mer än 30 000 utbildningar för vuxna inom högskola, folkhögskola och yrkeshögskola.

 

5. Ekonomin då?

Du har rätt till studiemedel (lån plus bidrag) upp till 56 års ålder, men antalet veckor du kan få pengar minskar när du fyllt 47. Hur mycket det kan bli i plånboken beror på en rad olika faktorer. Har du barn kan du få tilläggsbidrag. Har du fyllt 25 och haft en viss lägsta inkomst innan du börjar plugga kan du ansöka om tilläggslån. Läs mer på csn.se.

Om studierna för med sig extra omkostnader, som till exempel dubbelt boende eller pendlingskostnader, kan du få ett merkostnadslån. Eller så tar du bara bidragsdelen och jobbar ihop resten.

Stipendium kan också vara ett sätt att dryga ut studieekonomin. Det finns en uppsjö olika fonder och stiftelser att ösa ur. Kolla stipendielistan.se.

 

6. Uppsagd kan få omställningsstöd

Blir du av med jobbet, förutsatt att du haft en tillsvidareanställning och din arbetsplats har kollektivavtal, kan du ibland få ekonomiskt stöd för att gå en specifik utbildning.

Har du fyllt 40 år kan du dessutom ha rätt till ett avgångsbidrag.

Beloppet ligger på mellan 32 250 kronor och 47 100 kronor, beroende på hur gammal du är och hur länge du har varit anställd.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

John van Dinther och Nasar Khan, Taxiunionen

Vi måste försvara den svenska modellen – även i apparnas skuggekonomi

Debatt. Sverige har länge varit ett föregångsland i att kombinera innovation med trygghet. Men i den appbaserade taxibranschen gäller inte längre den svenska modellen. Förare saknar grundläggande rättigheter, medan plattformsföretag som Uber och Bolt kontrollerar arbetsvillkor utan att ta något ansvar. Med stöd i EU:s nya plattformsdirektiv har Sverige nu en unik möjlighet att återställa rättvisan på arbetsmarknaden.

Fredrik Söderqvists doktorsavhandling handlar om maktbalansen på arbetsmarknaden och arbetsplatsen i moderna arbetsmarknader.

Reducera inte de anställda till biorobotar

Appar som chefer och realtidsövervakning. Digitalisering och datastyrt ledarskap är här och kommer att stanna. Men hur det används beror till stor del på hur arbetsgivare och fack samverkar, det är en slutsats som går att dra från LO-ekonomen Fredrik Söderqvists doktorsavhandling.

Mattias Samuelsson, utredare LO. Foto: LO

Regeringen tar bort utbildning om arbetsmarknad från gymnasiet

Debatt. I den grundläggande kursen för samhällskunskap i gymnasieskolan står det i dag att eleverna bland annat ska lära sig om arbetsrätt, arbetsmiljö och arbetsmarknadens parter och deras roller. Men det kommer de inte att göra längre när de nya ämnesplanerna börjar gälla 1 juli 2025.

Den stora stadsflytten
Världsunik flytt. Under två dagar, den 19 och 20 augusti, transporterades Kiruna kyrka till sin nya plats på en fem kilometer specialanpassad väg. Foto: Lars Sjölund

Unik flytt, öppet sår

Kiruna. Gruvan är anledningen till den pågående, spektakulära flytten av en stad. Och av de flesta av dess invånare, varav många nu tvingas flytta när marken rämnar.

Fråga facket
Utlandstransporter

Hur fungerar rast och vila vid utlandstransporter?

Transport. Pontus undrar över kör- och vilotider för utlandstransporter. Börje vill veta om han fick rätt ersättning då han jobbade extra i midsomras. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Vägsträckan
De gamla gruvlavarna står ännu kvar och utgör landmärken i Kiruna, mitt emot stadens nya centrum. Foto: Lilly Hallberg

Från kust till fjäll

E10 Luleå–Kiruna. Vacker, vild – och farlig. Landets nordligaste Europaväg lockar folk från fjärran med naturupplevelser. Men är också en viktig transportled, ibland skrämmande smal och olycksdrabbad.

Upphandlad taxitrafik
Färdtjänst och vanlig taxi kör åt olika håll. Foto: Lilly Hallberg

Ett avtal, två yrken?

Servicetrafik. Vanlig taxi och färdtjänst – jobbet skiljer sig mycket åt, förarna går på samma kollektivavtal. För offentligt upphandlad trafik finns särskilda utmaningar. För facket är kontroll grundläggande.

Kultur
Redo för skrämselhicka i tv-soffan? Transportarbetarens John Antonsson tipsar om filmer och tv-serier att titta på när mörkret lagt sig. Foto: Shutterstock

Höstens skräck: Färjor, blues och robotflickvänner

Streamingtips. Halloween står för dörren. De senaste åren har streamingtjänsterna pumpat ut blod och skräck i ett rasande tempo. Här är filmerna och serierna för dig som tycker att verklighetens jävlighet inte riktigt räcker.

Farlig arbetsmiljö
vagga på sopbil Prezero Foto Justina Öster

Arbetsgivaren är skyldig att agera vid riskfylld backning

Miljö. Det finns inga specifika regler när det gäller backning med sopbilar eller andra tunga fordon. Däremot är arbetsgivaren skyldig att bedriva ett systematiskt arbetsmiljöarbete och vidta åtgärder om det finns risker vid backning.

Arkivbild. Sopbil på gata i Stockholm med två sopgubbar och en gående.

”Ingen respekt för backande tunga fordon”

Miljö/Åkeri. Folk har tappat respekten. De bryr sig inte längre om blinkande lampor och pipande ljud när sopbilar och andra tunga fordon backar. Dags för lite upplysning à la SVT:s Anslagstavlan för att förhindra fler olyckor och dödsfall.

Ambulans i Helsingborg. Foto: Shutterstock

Dödsfall på grund av backande sopbil – igen

Miljö. I april i år hände det som inte får hända. Igen. En miljöarbetare som backade med sopbilen råkade köra över en äldre kvinna i Råå, utanför Helsingborg. Hon avled senare.

Fråga facket
Adam undrar över lägstalönen för bilvårdspersonal. Illustration Martin Heap

Vad är lägstalön inom bilvård?

Transport. Adam vill veta vad bilvårdspersonal ska tjäna. Och Fanny vill veta hur länge man ska vara ledig mellan arbetspassen. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Sophämtning
Andreas Stålhandske försöker rycka på axlarna när han hamnar i dispyter med arga bilister som inte kommer fram. ”Jag kan inte komma med helikopter, svarar jag”.

Stressade bilister gör jobbet otryggt

Miljöarbetare. Privatbilister och cyklister som passerar närgånget i hög hastighet är farliga inslag under arbetsdagen för Andreas Stålhandske på Renova i Göteborg. Och det gäller att vara vaksam när man tömmer sopkärlen. Kollegan Thomas Johansson stack sig på en kanyl och fick vänta tre månader innan resultatet från hivtestet kom.