”Vi vann fajten om lönerna”
Lager & terminal. Rena lönesänkningar är ett växande problem i Transport. På DHL:s lager i Örebro fick fackklubben slåss stenhårt för att behålla en mångårig extrabetalning på 770 kronor i månaden.
Lager & terminal. Rena lönesänkningar är ett växande problem i Transport. På DHL:s lager i Örebro fick fackklubben slåss stenhårt för att behålla en mångårig extrabetalning på 770 kronor i månaden.
Tidningsutbärning. Tidningsbuden har fått ett nytt avtal. Vid lunchtid på tisdagen skrev Transport och motparten, Medieföretagen, på en treårig uppgörelse som ger totalt 6,5 procent mer i lön. – Buden får lika mycket som andra yrkesgrupper, inklusive låglönesatsningen som kallas knäet, säger Transports centrala ombudsman Jerker Nilsson.
Debatt. I mitten av augusti presenterade allianspartierna förslag om låglönejobb för nyanlända och unga utan gymnasieutbildning. Politiker som ska sätta löner i stället för att samverka med parterna om hur man bäst skapar vägar in på arbetsmarknaden för personer med kort utbildning.
Bevakning. Hundratals anställda i bevakningsbranschen har inte fått den löneökning som Transport förhandlade fram i våras. Orsaken är att ett antal företag hänger i luften, efter en omorganisation på arbetsgivarsidan.
Tidningsbud. Överläggningarna om tidningsbudens löner tar fart igen. En förförhandling hölls i veckan och i slutet av augusti kallas hela förhandlingsdelegationen in för fortsättningen.
Taxi. Förhandlingarna om nya taxilöner tar ny fart i början av september. Transport jobbar för ett avtal med månadslön – åtminstone för dem som kör färdtjänst och sjukresor.
Renhållning. Sedan förra veckan har Transport avdelning 5 och Biltrafikens arbetsgivarförbund försökt hitta en lösning på sopkonflikten i Stockholm, utan resultat. För att förhandla kräver Reno Norden att sopgubbarna först kommer tillbaka till jobbet.
Ledare. Sommaren blev inte som tänkt. Det ska vara nyhetstorka i juli. Lugn och ro. Inte sopkrig och regeringskris. Inte häcken full för en ensam redaktör på en i övrigt öde redaktion.
Renhållning. Sopgubbarna på Reno Norden håller fast vid att företaget gav dem sparken på torsdagseftermiddagen. Nu har killarna skickat över en kravlista till ledningen. – Uppfylls den jobbar vi gärna vidare i företaget och då lovar vi att "köra rent" till söndag kväll, säger en miljöarbetare. Reno Norden kontrade i dag med att skicka en stämningsansökan till Arbetsdomstolen.
Bakgrund. Varför är sopgubbarna i Stockholm så upprörda över en inventering av nycklar? Många har svårt att hänga med i turerna kring sopkonflikten i Stockholm. Här kommer en kort vägledning.