Sophämtning.
– Vi har ställt krav på Reno Norden om att avfallshanteringen måste komma i gång igen och att de ska presentera en lösning, säger Katarina Johansson, enhetschef på Stockholm vatten som upphandlar sophämtningen i Stockholm.
Renhållning.
Transports förbundsordförande Tommy Wreeth är i Almedalen och har precis nåtts av uppgifter om att ett 50-tal miljöarbetare i Stockholm hotas av skadestånd, och i förlängningen sparken.
– Som fackförbund med gällande fredsplikt kan vi aldrig ställa oss bakom en olovlig stridsåtgärd, men vi kommer givetvis att företräda våra medlemmar gentemot företaget.
Stuveri.
– Det som händer i Göteborgs hamn är olyckligt. I stället för strider skulle jag önska att vi som är parter i stuveriavtalet träffades och diskuterade branschens framtid.
Peter Winstén, ombudsman i Transport, valde en diplomatisk linje när Göteborgskonflikten debatterades i Almedalen på onsdagseftermiddagen.
Konflikt.
– Vi vill jobba och vi jobbar gärna. Men inte om vi ska göra nyckelinventeringar.
Det svaret på varför Stockholms sopgubbar på Reno Norden strejkar vilt ger deras talesperson Peter Börjesson.
Protest.
150-170 sopgubbar i Stockholm har lagt ner jobbet och ett 80-tal sopbilar står stilla. I morse fick renhållarna på Reno Norden nog och vägrade köra med nyckelkontrollanter i bilarna. Kollegorna på Liselotte Lööf anslöt i en sympatiaktion.
Renhållning.
Sopgubbarna på Reno Norden är i uppror. Arbetsgivaren vill sänka lönerna med tusenlappar i höst och inhyrd personal används nu för att inventera nycklar och lås. Något som nästan ledde till vild strejk.
Gummiverkstad.
Anställda på gummiverkstäderna fick sitt avtal undertecknat i dag, torsdag. Lönehöjningarna följer resten av arbetsmarknaden och avtalet löper på tre år – och parterna kan inte säga upp det tredje året.
Taxitelefonister.
Kvalificerat ob för den som jobbar natten mot lördag är den största förändringen i avtalet för taxitelefonister, som blev klart i dag. Tidigare har det inte gett mer i plånboken att än att jobba vilket vardagsdygn som helst.
Bensin.
Ännu ett avtal slöts i dag, onsdag. Lönerna för dem som jobbar på OKQ8:s mackar höjs lika mycket som på andra bensinmackar. Avtalet är treårigt.