Taxiträff i Söderhamn i slutet av februari. Fack, trafikföretag, politiker och tjänstemän från regionen samlades för att diskutera taxibranschen och offentliga upphandlingar. Foto: Lilly Hallberg
Close
Taxiträff i Söderhamn i slutet av februari. Fack, trafikföretag, politiker och tjänstemän från regionen samlades för att diskutera taxibranschen och offentliga upphandlingar.
Close
Servicetrafik

Striden för anständiga villkor

Taxi. När lägsta bud blir helt avgörande vid offentliga upphandlingar blir konsekvenserna ofta stora – för färdtjänstförare, för barn och sjuka beroende av transport, för trafikföretag. Och ytterst för alla skattebetalare.

Taxiföretag som inte tecknar kollektivavtal och snävare körtider med Region Gävleborgs nya bokningssystem. Det har varit en kombination som det senaste året gjort arbetet än mer pressat för många av dem som kör samhällsbetald servicetrafik; skolskjutsar, sjukresor och färdtjänst. Flera har lämnat ett yrke de haft sedan länge och egentligen trivs med.

Det nya systemet för bokning av anropsstyrd trafik infördes i maj 2024. Det gjorde situationen akut, närmast kaosartad. Sedan dess har förare, fack och åkare mötts flera gånger för att diskutera nödvändiga förändringar. Det finns ett gemensamt intresse, kanske förvånansvärt ofta. Olika aktörer har också lyft frågan politiskt.

– Vad jag hört från förare har det blivit bättre när det gäller bokningssystemet, det har trimmats in, säger Niclas Sandström, ombudsman på Transports Gävleavdelning.

När det gäller utlovad kontroll av den upphandlade verksamheten återstår en hel del frågor dock, enligt facket.

Transports avdelning 11 Norduppland/Gästrikland och avdelning 18 Hälsingland har gemensamt arrangerat två branschträffar. Vid den första, i Bollnäs i slutet av augusti, bjöds förare och åkare in för att diskutera frågor som rör taxibranschen och upphandlad trafik.

Fortsatt diskussion. Transports avdelningar 11 och 18 initierade en branschträff för taxi i höstas. Vid träffen i februari i år presenterades bland annat en enkät om hur färdtjänstförare ser på sina arbetsvillkor. Foto: Lilly Hallberg
Fortsatt diskussion. Transports avdelningar 11 och 18 initierade en branschträff för taxi i höstas. Vid träffen i februari i år presenterades bland annat en enkät om hur färdtjänstförare ser på sina arbetsvillkor. Foto: Lilly Hallberg

Taxiträff

Söderhamn, ett halvår senare, en lördag i slutet av februari: Ett femtiotal personer har kommit till taxiträffen som de båda Transportavdelningarna arrangerar. Med är också företrädare för Taxiförbundet, regionpolitiker och tjänstemän från X-trafik, regionens kollektivtrafikmyndighet. Riktad till X-trafik tar ombudsman Sandström upp ett vanligt problem i sammanhanget, att facket kommer in alltför sent i processen och sällan används som resurs då det exempelvis gäller kollektivavtal:

– Vi har sträckt ut handen, vi hjälper gärna till. Men ingen har ringt och frågat oss.

Lars Mikaelsson, Transportarbetareförbundets vice ordförande, presenterade senare hur facket jobbar med frågor som rör offentliga upphandlingar.

Ny taxienkät

Fast först redogjorde Hälsingeavdelningens sekreterare Johnny Wiklund för den nya taxienkät som gjorts i regionen. Det är en undersökning av hur chaufförerna som kör samhällsbetald trafik upplever arbetet. 81 förare har svarat på den aktuella enkäten, en uppföljning från en liknande som gjordes i början av förra året.

– Det är jättebra att så många svarat, alla ska ha en stor eloge för att de funderat och klurat när de fyllt i. Snittiden för att slutföra enkäten är drygt 23 minuter, säger Johnny Wiklund, som också är regionalt skyddsombud i avdelning 18.

– Men trots att det skett förbättringar kvarstår tidspressen på grund av snäva körtider. Ganska många tycker inte heller att det är så stor skillnad jämfört med tidigare.

Lättare planera

I frisvaren som chaufförerna lämnat framkommer att många uppskattar att körningarna nu går att se i förväg, något som gör det lättare att planera dagen och ta raster. En del förare nämner också att kontakten med trafikledningen blivit bättre efter sommaren och att svarstiderna på telefon blivit kortare. Likaså har navigationshjälpen förbättrats och särskilt vid skolor har de fått tydligare adressangivelser.

Men några förare upplever fortfarande att körtiderna generellt är för snäva och orsakar stress. Andra tar upp missnöje med lön och arbetsvillkor, särskilt under kvällar och helger.

När det gäller de nya tekniska systemen går upplevelserna isär – vissa tycker att de faktiskt underlättar arbetet, andra märker inte av någon större skillnad.

Enkätsvar

Så här svarade chaufförerna på fyra av de totalt sexton frågorna i taxienkät 2:

Får du rätt lön enligt kollektivavtalet?

Ja (55 %), Nej (9 %), Vet inte (17 %)

Känner du till de arbetsrättsliga villkor som ställs på arbetsgivaren i upphandlingen?

Ja (37 %), Nej (44 %), Inga svar lämnade (19 %)

Hur ofta kommer du för sent till kunderna på grund av körtiderna?

Aldrig (5), Någon gång i veckan (33 %), Någon gång varje arbetspass (23 %), Flera gånger varje arbetspass (20 %)

Jag känner mig stressad på grund av körtiderna?

Alltid (11 %), Ofta (27 %), Ibland (34 %), Aldrig (9 %)

Konkret mål

Hållbarhetsnämnden, som alltså är politiskt ansvarig för de offentliga upphandlingarna, har satt upp ett konkret politiskt mål att korta telefonköerna till beställningscentralen.

Vilka krav som ska ställas på dem som lämnar anbud vid nästa upphandling, som startar 2026, är i dagsläget inte klart.

Det kan dessutom komma att påverkas av nya EU-direktiv som nu förhandlas. Partier till vänster driver på för mer obligatoriska skrivningar, mindre frivillighet, särskilt när det gäller sociala och arbetsrättsliga krav.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Transport sutredare Amne Alansari kartlägger hur det ser ut på svenska rastplatser. Bilden är ett fotomontage. Foto: John Antonsson/Justina Öster

Amne Alansari

… ny utredare på Transport som jobbar med att kartlägga hur det är på svenska rastplatser.

Transportarbetarens logga

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Den stora stadsflytten
Världsunik flytt. Under två dagar, den 19 och 20 augusti, transporterades Kiruna kyrka till sin nya plats på en fem kilometer specialanpassad väg. Foto: Lars Sjölund

Unik flytt, öppet sår

Kiruna. Gruvan är anledningen till den pågående, spektakulära flytten av en stad. Och av de flesta av dess invånare, varav många nu tvingas flytta när marken rämnar.

Fråga facket
Utlandstransporter

Hur fungerar rast och vila vid utlandstransporter?

Transport. Pontus undrar över kör- och vilotider för utlandstransporter. Börje vill veta om han fick rätt ersättning då han jobbade extra i midsomras. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Vägsträckan
De gamla gruvlavarna står ännu kvar och utgör landmärken i Kiruna, mitt emot stadens nya centrum. Foto: Lilly Hallberg

Från kust till fjäll

E10 Luleå–Kiruna. Vacker, vild – och farlig. Landets nordligaste Europaväg lockar folk från fjärran med naturupplevelser. Men är också en viktig transportled, ibland skrämmande smal och olycksdrabbad.

Upphandlad taxitrafik
Färdtjänst och vanlig taxi kör åt olika håll. Foto: Lilly Hallberg

Ett avtal, två yrken?

Servicetrafik. Vanlig taxi och färdtjänst – jobbet skiljer sig mycket åt, förarna går på samma kollektivavtal. För offentligt upphandlad trafik finns särskilda utmaningar. För facket är kontroll grundläggande.

Kultur
Redo för skrämselhicka i tv-soffan? Transportarbetarens John Antonsson tipsar om filmer och tv-serier att titta på när mörkret lagt sig. Foto: Shutterstock

Höstens skräck: Färjor, blues och robotflickvänner

Streamingtips. Halloween står för dörren. De senaste åren har streamingtjänsterna pumpat ut blod och skräck i ett rasande tempo. Här är filmerna och serierna för dig som tycker att verklighetens jävlighet inte riktigt räcker.

Farlig arbetsmiljö
vagga på sopbil Prezero Foto Justina Öster

Arbetsgivaren är skyldig att agera vid riskfylld backning

Miljö. Det finns inga specifika regler när det gäller backning med sopbilar eller andra tunga fordon. Däremot är arbetsgivaren skyldig att bedriva ett systematiskt arbetsmiljöarbete och vidta åtgärder om det finns risker vid backning.

Arkivbild. Sopbil på gata i Stockholm med två sopgubbar och en gående.

”Ingen respekt för backande tunga fordon”

Miljö/Åkeri. Folk har tappat respekten. De bryr sig inte längre om blinkande lampor och pipande ljud när sopbilar och andra tunga fordon backar. Dags för lite upplysning à la SVT:s Anslagstavlan för att förhindra fler olyckor och dödsfall.

Ambulans i Helsingborg. Foto: Shutterstock

Dödsfall på grund av backande sopbil – igen

Miljö. I april i år hände det som inte får hända. Igen. En miljöarbetare som backade med sopbilen råkade köra över en äldre kvinna i Råå, utanför Helsingborg. Hon avled senare.

Fråga facket
Adam undrar över lägstalönen för bilvårdspersonal. Illustration Martin Heap

Vad är lägstalön inom bilvård?

Transport. Adam vill veta vad bilvårdspersonal ska tjäna. Och Fanny vill veta hur länge man ska vara ledig mellan arbetspassen. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Sophämtning
Andreas Stålhandske försöker rycka på axlarna när han hamnar i dispyter med arga bilister som inte kommer fram. ”Jag kan inte komma med helikopter, svarar jag”.

Stressade bilister gör jobbet otryggt

Miljöarbetare. Privatbilister och cyklister som passerar närgånget i hög hastighet är farliga inslag under arbetsdagen för Andreas Stålhandske på Renova i Göteborg. Och det gäller att vara vaksam när man tömmer sopkärlen. Kollegan Thomas Johansson stack sig på en kanyl och fick vänta tre månader innan resultatet från hivtestet kom.