Stora saker på gång i Gävle hamn

Varför står en trebent monstermaskin och tuggar i sig havsbotten utanför Gävle hamn? Farleden ska bli bredare och djupare och kunna ta emot riktiga bjässar till fartyg. Det ökar hamnens kapacitet och konkurrenskraft, samtidigt som säkerheten blir bättre.

Det rister och skakar i däcket när Nordic Giant, ett av världens största mudderverk, sätter sin jätteskopa i havsbotten och skyfflar upp ännu en näve sprängsten på sisådär tio kubikmeter.

– Den står stumt mot botten på tre pelare, det fjädrar inte som en vanlig grävmaskin på land. Så hela anläggningen slits hårt, det måste repareras kontinuerligt, säger David Stenman, geotekniker från Sjöfartsverket.

Det är Sjöfartsverket som beställt projektet: Farleden in till Gävle hamn ska breddas och fördjupas för att ge plats åt större fartyg. Totalt ska fyra miljoner kubikmeter bottenmassor skyfflas bort.

Som jämförelse kan nämnas, att Globen i Stockholm har en volym på 605 000 kubikmeter. Muddermassorna skulle alltså kunna fylla Globen nästan sju gånger om.

Här ute i Holmuddsrännan, där Nordic Giant arbetar, består botten främst av morän och kalksten, som måste sprängas innan den kan grävas upp. Massorna lastas i så kallade splitpråmar, som tippar dem ute på djupare vatten.

Längre in mot hamnen är det sand- och lerbotten, som ska tas upp av ett sugmudderverk nu i september. Sandbottnens översta halvmeter– cirka 500 000 kubik – bestod av förorenat material som redan sugits upp och pumpats in till land. Där har det blandats med cement och lagts bakom vågbrytarna, och ska bli grund för nya kajer och markytor i takt med hamnens expansion.

Uppdraget har gått till Boskalis Sweden AB, ett dotterbolag till holländska Royal Boskalis Westminster, som kallar sig världens största muddringsföretag.

Nordic Giants besättning består huvudsakligen av specialister från Holland och Finland, och maskinen har kapacitet att ta upp 10 000 kubikmeter per dygn.

Muddringen inleddes i oktober i fjol, och efter vinteruppehåll återupptogs arbetet i april.

– Om vi har tur och vintern inte kommer för tidigt så finns det hopp om att allt blir klart i år. Annars blir det vinteruppehåll och så slutförs projektet
till våren, säger Sjöfartsverkets projektledare Eric Kevan.

Mudderverket är alltså inte anpassat för att arbeta i minusgrader och is. En annan faktor man måste ta hänsyn till, är att delar av Holmuddsrännan ligger nära bebyggd mark.

– Det gör att vi inte kan jobba där på nätterna, utan måste flytta längre ut nattetid. Det innebär naturligtvis en del merkostnader att flytta ett stort mudderverk fram och tillbaka, men det är klart att folk måste få sova på nätterna, säger Eric Kevan.

I övrigt har man inte stött på några komplikationer.

– Det svåra med det här projektet är detsamma som vid all muddring – du arbetar i vatten, så du ser inte vad du jobbar med förrän det kommer upp i skopan. Det finns morän här som är som att gräva i betong, säger David Stenman.

Det är också noggrant reglerat hur mycket man får grumla vattnet.

– Men det har gått bra hittills, det har inte varit några problem att hålla oss inom gränsvärdena, säger Eric Kevan.

Kostnaden delas mellan staten och Gävle kommun. Notan kommer att stanna runt 300 miljoner kronor, men det är väl spenderade pengar, tycker Eric Kevan.

– Om nu politikerna menar allvar med sitt prat om att sprida transportslagen, så måste man uppdatera hamnarna. Sjöfarten har behandlats styvmoderligt i Sverige, det är hög tid att man börjar vakna lite nu.

För Sjöfartsverket är det främst säkerheten som motiverar muddringen, enligt Eric Kevan.

– Den befintliga rännan är gjord på 1960-talet. Klart att en sådan farled inte kan möta kraven från dagens sjöfart. Det är som om dagens biltrafik mellan Gävle och Stockholm skulle gå på den väg som fanns där 1964, säger han.

För Gävle hamn är muddringen betydelsefull även därför att den ökar kapaciteten. I dag får hamnen ta emot fartyg med maximalt 30 meters bredd och 10,5 meters djupgående, men även båtar som ligger inom de gränserna kan stoppas från insegling vid mörker, dimma eller hård vind.

– Det betyder att under vissa omständigheter kan fartyg av en viss storlek inte komma in, utan de måste vänta. Det är naturligtvis dåligt ur konkurrenssynpunkt, säger Gävle hamns vd Fredrik Svanbom.

När muddringen är klar kommer hamnen ha kapacitet att ta emot fartyg med 42 meters bredd och 12,2 meters djupgående.

– Det gäller främst containerfartyg och oljebåtar. Det är även där vi ser behovet öka mest, säger Fredrik Svanbom.

Kommer den ökade kapaciteten att innebära fler hamnarbetarjobb?

– Inte med automatik, men godsvolymerna kommer att öka vilket jag tror kommer att öka personalbehovet.

Fredrik Svanbom har inlett en förstudie om behovet av en ny containerterminal.

– Det dröjer nog året ut innan det blir något beslut i frågan. Men vi tror det kommer att behövas en ny terminal inom några år, säger han.

Samtidigt vill det norska bolaget Skangass bygga en terminal för flytande naturgas i hamnen, vilket skulle innebära omkring tio nya tjänster.

– Skangass har optionsavtal på marken, och har lämnat in en ansökan hos länsstyrelsen. Någon gång 2015 kan gasterminalen vara på plats om allt går vägen, säger Fredrik Svanbom.

Nyligen investerade Gävle hamn över 50 miljoner kronor i nya magasin, och de senaste två åren har antalet fast anställda ökat med ungefär 20 personer.

– Vi har haft en positiv utveckling, trots lågkonjunkturen. Och nu med muddringen och allt annat som är på gång, så ser vi väldigt ljust på framtiden, säger Fredrik Svanbom.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Den stora stadsflytten
Världsunik flytt. Under två dagar, den 19 och 20 augusti, transporterades Kiruna kyrka till sin nya plats på en fem kilometer specialanpassad väg. Foto: Lars Sjölund

Unik flytt, öppet sår

Kiruna. Gruvan är anledningen till den pågående, spektakulära flytten av en stad. Och av de flesta av dess invånare, varav många nu tvingas flytta när marken rämnar.