Stockholms sopgubbar spänner musklerna

Ny upphandling av sopjobbet i Stockholm, arbetsgivare som sänker löner – och vinterns avtalsrörelse. Tre hotbilder målades upp när Stockholms sopgubbar i kväll höll stormöte.

Det bubblar i salen i Årsta folkets hus när Mats Björnberg, ordförande i Transports miljösektion i Stockholm, beskriver vad som är på gång. Omkring 50 sopgubbar är beredda att kämpa för sina villkor.

– Resten kommer med när det hettar till, säger en mötesdeltagare.

Den snabbaste avhandlade frågan handlar om fackets förhandlingar om kollektivavtalet. Mats Björnberg ger sin bild av hur Transports avtalskonferens slutade när det gäller sopgubbarna:

– De prioriterade kraven är att vi inte ska backa på arbetstiderna, det ska vara dagtid 6 till 16 som gäller. Lönerna ska försvaras. Och facket måste se till att avtalsbilaga C inte försvinner. För i så fall försvinner Stockholms sopgubbar också.

I den bilagan finns poänglönesystemet som fortfarande gäller i Stockholm, det som gör sopgubbarna till en välavlönad grupp inom LO.

Upphandling av all sophämtning i hela Stockholm är på gång. Den 1 april 2017 ska nya eller nygamla entreprenörer vara på plats i stadens ungefär tio områden. Anbud kommer att räknas fram och lämnas in under första halvan av nästa år.

Transports Stockholmsombudsman Christer Norfall beskriver ointresset som stadens bolag Stockholms Vatten visat för fackets och sopgubbarnas synpunkter när upphandlingskraven ska formuleras.

– Stockholm Vatten vill inte ha med ”kontroversiella” krav som begränsningar av den belastning gubbarna utsätts för, säger han.

I kombination med att renhållningsbolaget Ragn-Sells runt om i landet inför ett nytt lönesystem ser sopgubbarna framför sig entreprenörer som pressar sina anbud och räknar med sänkta löner.

– Det här handlar inte bara om oss, säger någon långt bak i salen. Lönedumpning och försämrade arbetstider kommer att beröra hela svenska samhället.

– Vi har stoppat lönesänkning förr, säger en annan. Och tvåskift.

Sopgubbarna som hämtar hushållssopor i Stockholm vet att de har makt, både inom facket och gentemot arbetsgivarna. Flera förslag på handling dyker upp:

– Om man skulle åka och tippa ett lass sopor utanför Stockholms Vatten … ja på eget ansvar alltså. Bara för att det är kul.

– Nu vet vi vad vi har att hantera framöver, säger ordförande Mats Björnberg. Ragn-Sells lönemodell går upp till central förhandling i nästa vecka. Och när det gäller upphandlingen är det nog svårt att ta kriget nu, vi har inte alla fakta än.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Kamp mot arbetslivskriminalitet i fokus

A-krim. LO kräver hårdare tag mot arbetslivskriminalitet. Och ser kampen för en schyst, mer reglerad arbetsmarknad som en central fråga i det kommande EU-valet.

Taxibilar vid centralstationen i Göteborg.

Går du runt på att köra taxi?

Enkät. Avreglering och pandemi har för många taxichaufförer gjort det svårt att leva på inkomsten. Transportarbetaren frågade fyra förare utanför Göteborgs Centralstation hur det ser ut våren 2024. Klarar du dig på din lön som anställd chaufför?

Fokus på potthål i veckan

Trafiksäkerhet. Nationella potthålsveckan har inletts. Trafikanter uppmanas att anmäla skador i vägbanor till myndigheterna – potthål är ett växande problem i trafiken.

Nya bokningssystemet katastrof för förarna

Servicetrafik. Körtider omöjliga att klara, raster som flyttas under dagen och lunch i bilen utanför sjukhuset. Det ”flexibla” bokningssystemet har lett till stress, sjukskrivningar och planer på att byta jobb bland färdtjänstchaufförer i Östergötland.

Upphandling av färdtjänst tas om

Servicetrafik. Beslutet om tilldelning av avtal för servicetrafik i Örebro län återkallas – i sin helhet. Taxibolagens fordon måste utvärderas för att se att det gått rätt till i miljardupphandlingen.

Fängelse för kokainsmuggling

Dom. Fängelse i två år. Det blev straffet för den hamnarbetare som mot sitt nekande döms för att ha agerat insider i den stora kokainhärvan med koppling till Helsingborgs hamn.

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.

Månadens avdelning
Transports avdelning 19 i Västerås.

Facklig närvaro främst

Transport. Högt i tak och full fart – förhandlingar, möten med medlemmar, en Startpunktsutbildning och någon som är på språng ut. Det händer mycket hos avdelning 19 och det mesta handlar om aktiviteter utanför kontoret i Västerås.

Ukrainska kvinnor utbildas till lastbilsförare

Åkeri. Det är brist på mycket i krigsdrabbade Ukraina – särskilt på lastbilschaufförer. För att fylla ut tomrummet efter landets många inkallade män och hålla samhället i gång har 24 kvinnor i Kiev gått en förarutbildning för C-kort. Nu skalas utbildningen upp och fler utbildas.

På säker väg. Eleverna på Södra Vikens program går på skolan som nyligen utsetts till Sveriges bästa transportskola.

Unga om transportbranschen: Helt rätt

Utbildning. När över 1 000 transportelever svarade på hur de ser på branschen och framtiden blev det toppbetyg. Och nästan nio av tio tycker att utbildningen ger rätt kunskap.