Sopgubbe fick sparken efter inlägg på Facebook

Gränsen gick vid att jämföra sin chef med Hitler. Sopgubben fick sparken när hans Facebook-kommentarer efter ett halvår nådde företagsledningen. Transport valde att inte företräda honom.

”En ny Hitler, en komplett idiot.” Så beskrev Kim Stuptoft Dahlström sin chef i en diskussion i Facebook-gruppen Sveriges Sopgubbar. Sju månader senare blev han avskedad från jobbet på Sita i Malmö.

– Jag bryr mig inte så mycket, säger han. Jag fick sparken den 19 november och gick hem direkt. Men efter en helg hade jag fått nytt jobb, jag är vaktmästare på ett hotell.

Kim Stuptoft Dahlström konstaterar att någon i den interna sopgubbsgruppen måste ha visat konversationen för ledningen på Sita.

Med facit i handen, var det dumt att publicera de här kommentarerna?

– Både ja och nej, säger Kim Stuptoft Dahlström. Jag har ju sagt vad jag tycker direkt till chefen också.

På företaget Sita (som är i full gång att ändra företagsnamnet till koncernens namn Suez) satte Facebook-inlägget fart på den interna diskussionen om sociala medier.

– Det är svårt att sätta en skarp gräns för vad man får uttrycka där, säger regionchefen Mats Lundsgård. Man kan i olika sammanhang vara kritisk till sina arbetsledare – men det här var ett allvarligt påhopp.

– Gränsen passerades när han kallade en av våra driftsledare för en ny Hitler. Vi valde att avskeda honom av personliga skäl.

Transport har förståelse för företagets agerande. Lone Olsson, ombudsman på avdelningen i Malmö, förklarade för Kim Stuptoft Dahlström att hon varken kunde eller ville företräda honom när han blev avskedad.

– Det är avskyvärt att jämföra en chef med Hitler på det här sättet, säger hon. Och förresten visste jag att vi aldrig skulle ha fått rätt om jag hade företrätt honom och begärt att avskedet skulle tas tillbaka. Han var inte lojal mot sin arbetsgivare.

Hon har ett mycket rakt råd till den som är aktiv i sociala medier:

– Ge fan i att sprida saker om ditt jobb. Facebook är inget arbetsredskap.

I Facebook-gruppen Sveriges Sopgubbar har avskedandet satt igång en genomgång av medlemmarna i gruppen. En tidigare omröstning har slagit fast att arbetsledare och chefer inte får vara med, och nu uppmanas medlemmarna att rapportera om de ser några sådana i gruppen.

– Hos oss ska man kunna byta tankar och erfarenheter om jobbet, säger Magnus Lundberg, en av administratörerna. Men samtidigt måste var och en alltid tänka på vad man skriver, även i en sluten grupp.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Transportarbetareförbundets skyddsombud

Rädsla för bråk – ett skäl till att inte bli skyddsombud

Arbetsmiljö. Rädsla för att göra sig osams med chefer och kollegor, dålig kunskap om vad uppdraget innebär, ont om tid och otrygga anställningsvillkor. Det är några av skälen till att färre arbetare inom LO-kollektivet tar uppdrag som skyddsombud på sina arbetsplatser.

Kamp mot arbetslivskriminalitet i fokus

A-krim. LO kräver hårdare tag mot arbetslivskriminalitet. Och ser kampen för en schyst, mer reglerad arbetsmarknad som en central fråga i det kommande EU-valet.

Taxibilar vid centralstationen i Göteborg.

Går du runt på att köra taxi?

Enkät. Avreglering och pandemi har för många taxichaufförer gjort det svårt att leva på inkomsten. Transportarbetaren frågade fyra förare utanför Göteborgs Centralstation hur det ser ut våren 2024. Klarar du dig på din lön som anställd chaufför?

Fokus på potthål i veckan

Trafiksäkerhet. Nationella potthålsveckan har inletts. Trafikanter uppmanas att anmäla skador i vägbanor till myndigheterna – potthål är ett växande problem i trafiken.

Nya bokningssystemet katastrof för förarna

Servicetrafik. Körtider omöjliga att klara, raster som flyttas under dagen och lunch i bilen utanför sjukhuset. Det ”flexibla” bokningssystemet har lett till stress, sjukskrivningar och planer på att byta jobb bland färdtjänstchaufförer i Östergötland.

Upphandling av färdtjänst tas om

Servicetrafik. Beslutet om tilldelning av avtal för servicetrafik i Örebro län återkallas – i sin helhet. Taxibolagens fordon måste utvärderas för att se att det gått rätt till i miljardupphandlingen.

Fängelse för kokainsmuggling

Dom. Fängelse i två år. Det blev straffet för den hamnarbetare som mot sitt nekande döms för att ha agerat insider i den stora kokainhärvan med koppling till Helsingborgs hamn.

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.

Månadens avdelning
Transports avdelning 19 i Västerås.

Facklig närvaro främst

Transport. Högt i tak och full fart – förhandlingar, möten med medlemmar, en Startpunktsutbildning och någon som är på språng ut. Det händer mycket hos avdelning 19 och det mesta handlar om aktiviteter utanför kontoret i Västerås.

Ukrainska kvinnor utbildas till lastbilsförare

Åkeri. Det är brist på mycket i krigsdrabbade Ukraina – särskilt på lastbilschaufförer. För att fylla ut tomrummet efter landets många inkallade män och hålla samhället i gång har 24 kvinnor i Kiev gått en förarutbildning för C-kort. Nu skalas utbildningen upp och fler utbildas.