Ko i djurtransport.
Close
En av de sista resenärerna.
Close

Sista resan – för alla

Hästveda den 16 juni. Klockan är halvsex på morgonen. Det är sista dagen för Peter Kolmodin. Sista tjurarna. – Åkeriet har sålt bilen. Jag fick erbjudande om att köra för en annan åkare. Men det känns som att jag är färdig med det här nu, säger han.

I april skrev om vi om djurtransportör Peter Kolmodin. Han var upprörd och ledsen efter en olycka där en arbetskamrat klämts till döds.

Kort efter reportaget stod det klart att åkeriet skulle sälja två av djurbilarna. Peter blev uppsagd. I sommar kommer han att rycka in och köra ”grisbilen” ett par veckor, men bara som vikarie.

Efter tio år som djurchaufför är det alltså dags för allra sista resan med nötboskap, konstaterar Peter Kolmodin.

Transportarbetaren åker med för att se om det går att fånga det komplexa arbetet i bild. Ett jobb som ofta innebär närkamper med 600–700 kilo tunga sumobrottare som prövar alla taktiker. Från attack till flykt. Eller stå still. Vad som än händer.

Dagens allra sista resenär väljer det sista. Tjuren står stadigt bredbent, blundar och vägrar kliva ombord. Peter och lantbrukaren kämpar sig svettiga i mer än en halvtimme innan tjuren ger upp och kliver upp för rampen.

En kvart senare är vi på väg mot slakteriet i Linköping:

– Just nu känns det lite vemodigt. Jag kommer att sakna jobbet, inte minst kontakten med djuren och bönderna. Men i grunden är jag ganska nöjd. Det är dags att gå vidare känner jag.

– Jag har kört det mesta som finns i åkeribranschen. Skogskörning är väl det enda som återstår och det vore faktiskt spännande att prova. Fast det blir nog inte så, säger Peter och tittar ut över Vätterns vattenspegel.

Han är oroad över lantbruket och matproduktionen i Sverige. Slakterierna har blivit färre och större och djuren får åka långa sträckor – i bland i onödan. Frakt- och köttpriset bestämmer vart djuren skickas, inte avståndet.

Peter Kolmodin har själv varit lantbrukare och han lider med alla som har mjölkkor. Mjölkpriset är nere på bottennivå och många tvingas lägga ner.

– Folk förstår inte konsekvenserna. Visst, vi kan importera mjölk. Men korna producerar ju kalvar också. Tjurkalvar som är basen för vår köttproduktion. I framtiden kommer det att bli brist på svenskt nötkött i butikerna.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Den stora stadsflytten
Världsunik flytt. Under två dagar, den 19 och 20 augusti, transporterades Kiruna kyrka till sin nya plats på en fem kilometer specialanpassad väg. Foto: Lars Sjölund

Unik flytt, öppet sår

Kiruna. Gruvan är anledningen till den pågående, spektakulära flytten av en stad. Och av de flesta av dess invånare, varav många nu tvingas flytta när marken rämnar.