Ordningsvakt Carolina Nolasco vid tåg.
Close
Carolina Nolasco brukar använda stegmätaren i mobilen för att ha koll på hur mycket hon knatar på jobbet. "Jag gillar inte att stå still", säger hon.
Close

Så långt går de – varje dag

Vi lät tolv transportare räkna varje steg under en arbetsvecka. Alla fick varsin stegmätare, som användes i sammanlagt fem arbetsdagar. Här är resultatet.

Testpersonerna fick svara på följande frågor:

1. Var det vanliga dagar på jobbet där du gick så mycket som du brukar?

2. Blev det mer eller mindre än du hade trott?

3. Kommer du att gå mer eller mindre nu?

Maths Nilsson, Malmö
Tidningsbud med gångdistrikt
Steg per dag:

8 988
1. Ja, vissa dagar hade jag postreturer att lämna tillbaka och då blev det lite mer steg, omkring tusen till.

2. Jag vet inte. Kanske hade jag tänkt mig att det skulle bli lite mer. Jag har bara trappor och går upp och ner. Jag kan tänka mig att väktare som patrullerar kommer upp i fler steg. Det ska bli intressant att se!

3. Jag har inte så många timmar på mig, det pendlar mellan två och tre timmar per dag. Mitt distrikt skiftar från dag till dag. De som jobbar heltid kommer kanske upp i mer. Men jag rör mig ju hela tiden.

Lotta Ölveby, Östersund
Färdtjänstplanerare
Steg per dag:

1 073 (minst steg)
1. Ja, helt normala för mig. Första dagen tog jag en liten promenad på lunchen, det är det som syns på stegresultatet. Det försöker jag göra om det är bra väder.

2. Det kanske blev lite mindre än jag hade trott. Man tycker att man går, man går till skrivaren och man faxar och det är in på kontor och bort till kaffemaskinen … man tycker att man kanske rör sig lite mer än vad stegmätaren visar. Nu märker man ju hur lite man rör sig.

3. Det jag kan göra rent jobbmässigt är egentligen bara att ta en promenad på luncherna men vi har bara en halvtimmes lunch.

Martin Johansson, Göteborg
Tankbilschaufför
Steg per dag:

6 150
1. Vi har fått en ny planerare och det var lite lugnare. Jag har inte haft mer än två lossningar per dag och oftast bara en eller två stationer per last.

2. Det blev nog lite mindre. Hur mycket man rör sig är helt beroende på vem som planerar. Är det en dålig planerare så ligger man nog runt en 7 000, 8 000 steg om dagen. Medan den andra ligger någonstans runt 5 000.

3. Det blir nog detsamma för man går ändå lite mer än man behöver. Eftersom man måste stå och övervaka lossningen hela tiden så rör man sig lite fram och tillbaka för att få tiden att gå.

Jakob Thordin, Göteborg
Ramparbetare på Landvetters flygplats
Steg per dag:

10 253
1. Ja. Passen varierar mellan fyra och tretton eller fjorton timmar. Dag tre var fyra timmar, övriga dagar låg mellan sju och åtta timmar.

2. Jag vet inte, jag tänker inte på hur mycket jag går. Jag blev nog förvånad över hur många steg det ändå blev.

3. Nä, det har varit helt normalt arbetstempo, jag ändrar inget.

Amet Kantur, Jönköping
Terminalarbetare
Steg per dag:

16 396 (flest steg)
1. Ja.

2. Ja, vi har mätt någon gång tidigare så vi har vetat ungefär hur många steg vi tar. Det var allt från 10 000 till 18 000, 19 000. Någon fick 21 000 steg på en dag. Vi jobbar utan truck och det förklarar alla stegen. Man har en kundvagn och ska plocka allt från en order upp till arton ordrar.

3. Nej, man jobbar på som vanligt.

Roger Pettersson, Stockholm
Distributionsförare
Steg per dag:

9 236
1. Ja.

2. Jag vet faktiskt inte. Jag vet ju att man går mycket, det blir ju en sju, åtta kilometer på arbetstid. Det känns nog rimligt.

3. Jag kan inte göra så mycket åt det. Vi har ju det jobb vi har, vi ska leverera gods till kunder. Det enda jag ska tänka på är att ha bra skor.

Monchichi Jansson, Säffle
Sopgubbe som bland annat kör hushållsavfall
Steg per dag:

9 886
1. Ja, förutom dag fem när jag gick 18 000 steg. Då körde vi en bil med två turer. Jag gick bakom hela dan och tittade på stegräknaren. Jag gick nio kilometer. På arbetstid! Det tycker jag var väldigt bra.

2. Det var mest kul att veta hur långt man går. Om man tar varje tur för sig så går man ju nästan en tre, fyra kilometer, kanske fem, när man jobbar. Och det var mer än jag trodde.

3. Nä. Jag skrev på Facebook efter de 18 000 stegen ”vardagsmotion, nu har jag gått nio kilometer på arbetstid”. Det är ändå väldigt bra. Det är inget stillasittande jobb även om en del tror att man bara åker i sin lastbil.

Carolina Nolasco, Stockholm
Ordningsvakt i tunnelbanan
Steg per dag:

8 607
1. Det har varit ovanligt lugnt. Vi har fått ett något annorlunda schema med fasta stationer där vi står lite mer rakt upp och ner.

2. Jag tycker det blev väldigt lite. En normal arbetsdag brukar jag hamna på minst 10 000–11 000 steg. Förr när jag jobbade nätter och fick springa en del efter busar kunde det bli uppemot fyra mil per pass.

3. När man sitter i bil och fastnar i rusningstrafik så sitter man ju bara still. Men när man har fottjänst kan man försöka röra på sig på perrongen och gå igenom tågen. Jag får ont i fötterna när jag bara står still. Dessutom är det roligt att röra på sig. Något som är otroligt bra är att vi har fått ett roterande schema, så jag har både fot- och biltjänst.

Anders Jacobsson, Umeå
Taxichaufför som också kör färdtjänstresor
Steg per dag:

2 044
1. Ja det var ganska normalt, mellan 150 och 200 steg per timme. Och så blir det lite stegande när jag tvättar bilen manuellt. Skulle vara intressant att mäta stegen på kvällstid också, typ en fredag eller lördag.

2. Jag hade ingen som helst aning, men det känns inte så mycket. Jag tycker jag rör mig runt bilen rätt mycket.

3. I jobbet tror jag inte att jag kommer att förändra det. Man är i bilen när man behöver vara i bilen. Men nu när jag vet om det så kanske jag skulle anstränga mig för att ta någon promenad på hundra meter och tillbaks.

Lena Madsen, Halmstaad
Jobbar på bensinmack
Steg per dag:

5 720
1. Ja. Förutom dag fem, då var det kaos. Pumparna fungerade inte och jag var ensam. Jag hann inte sätta upp skyltar så jag fick säga till alla. Då fick jag springa från kassan till dörren hela tiden.

2. Egentligen går man väl mer än man tänkt. Redan innan jag öppnade macken reagerade jag på att jag var uppe i 1 000 steg för att man hämtar en massa grejer. Man tänker att man är ute på lagret en gång och sen till kassan, men i verkligheten var det inte så.

3. Att röra mig ännu mer hade ju varit bra. Man är rätt låst vid kassan. Ibland när vi är fler som jobbar samtidigt är man ute och håller på, vi gör allt.

Jens Eriksson, Luleå
Gummiverkstadsarbetare
Steg per dag:

13 254
1. Under den här säsongen med däckbyten är det helt normala dagar.

2. Det blev lite mindre än jag hade tänkt. Jag gissade på 75 000 innan jag drog igång. Förra året gick jag nog mer, nu är det två nya här som får göra slavuppgifterna i stället för mig. Jag har fått mer fingöra. Men jag rantar väl på en 12 000, 14 000 steg om dan.

3. Jag kan inte påverka under arbetstiden. Då är man glad om man får sitta.

Magnus Hellström
Gävle. Underhållsarbetare i hamnen.
Steg per dag:

7 164
1. Ungefär. Dag tre lastade jag ur ett tåg och då blev det fler steg.

2. Jag vet inte vad som är normalt, men har hört att man ska gå omkring 10 000 om dan. Jag har mätt många fler dagar och ibland hamnade jag på 2 000 steg, men då har jag kanske suttit i möten på förmiddan.

3. Nja. Visst, ibland tar man bilen inne på området och nog skulle man kunna gå i stället.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Kamp mot arbetslivskriminalitet i fokus

A-krim. LO kräver hårdare tag mot arbetslivskriminalitet. Och ser kampen för en schyst, mer reglerad arbetsmarknad som en central fråga i det kommande EU-valet.

Taxibilar vid centralstationen i Göteborg.

Går du runt på att köra taxi?

Enkät. Avreglering och pandemi har för många taxichaufförer gjort det svårt att leva på inkomsten. Transportarbetaren frågade fyra förare utanför Göteborgs Centralstation hur det ser ut våren 2024. Klarar du dig på din lön som anställd chaufför?

Fokus på potthål i veckan

Trafiksäkerhet. Nationella potthålsveckan har inletts. Trafikanter uppmanas att anmäla skador i vägbanor till myndigheterna – potthål är ett växande problem i trafiken.

Nya bokningssystemet katastrof för förarna

Servicetrafik. Körtider omöjliga att klara, raster som flyttas under dagen och lunch i bilen utanför sjukhuset. Det ”flexibla” bokningssystemet har lett till stress, sjukskrivningar och planer på att byta jobb bland färdtjänstchaufförer i Östergötland.

Upphandling av färdtjänst tas om

Servicetrafik. Beslutet om tilldelning av avtal för servicetrafik i Örebro län återkallas – i sin helhet. Taxibolagens fordon måste utvärderas för att se att det gått rätt till i miljardupphandlingen.

Fängelse för kokainsmuggling

Dom. Fängelse i två år. Det blev straffet för den hamnarbetare som mot sitt nekande döms för att ha agerat insider i den stora kokainhärvan med koppling till Helsingborgs hamn.

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.

Månadens avdelning
Transports avdelning 19 i Västerås.

Facklig närvaro främst

Transport. Högt i tak och full fart – förhandlingar, möten med medlemmar, en Startpunktsutbildning och någon som är på språng ut. Det händer mycket hos avdelning 19 och det mesta handlar om aktiviteter utanför kontoret i Västerås.

Ukrainska kvinnor utbildas till lastbilsförare

Åkeri. Det är brist på mycket i krigsdrabbade Ukraina – särskilt på lastbilschaufförer. För att fylla ut tomrummet efter landets många inkallade män och hålla samhället i gång har 24 kvinnor i Kiev gått en förarutbildning för C-kort. Nu skalas utbildningen upp och fler utbildas.

På säker väg. Eleverna på Södra Vikens program går på skolan som nyligen utsetts till Sveriges bästa transportskola.

Unga om transportbranschen: Helt rätt

Utbildning. När över 1 000 transportelever svarade på hur de ser på branschen och framtiden blev det toppbetyg. Och nästan nio av tio tycker att utbildningen ger rätt kunskap.