Han har spelat i punk- och metalband. Nu är Einar och några kompisar i uppstarten av ett nytt band.
Close
Han har spelat i punk- och metalband. Nu är Einar och några kompisar i uppstarten av ett nytt band.
Close

Riff, risker och rättvisa

Mötet. Från kängpunk och dödsmetall till skyddsombud på KGA logistiks dryckesterminal i Örebro – Einar Magnusson har gått från manglande i replokaler till att kämpa för en bättre arbetsmiljö.

Einar Magnusson började spela gitarr i den kommunala musikskolan i Örebro. Då tog det inte lång tid innan hans pappa köpte honom en elgitarr.

1990-talets Örebro var Sveriges centrum för punk och hårdare musik. Där växte Einar upp, mitt bland replokaler och scener fulla av band att se upp till.

– Jag var med i kanten i början men fastnade direkt. Jag tror att jag var tolv år när jag började lyssna på punk på allvar.

I tonåren startade Einar och hans kompisar band, mest på kul.

– Sedan blev det kängpunk och lite råare grejer. Jag gled över mot metal, men har alltid haft fötterna kvar i punken.

10–15 band

Einar gissar att han varit med och startat någonstans mellan tio och femton band.

– Det är lätt hänt, man repar lite med kompisar och sedan blir det ett nytt band.

I dag spelar han inte lika mycket som förr. När metalbandet All Hell lade ner blev det först ett tioårigt uppehåll.

– Nu är jag med i ett nytt projekt med gamla vänner. Vi testar något nytt – mer åt doom-hållet. Det är kul att skapa igen.

Einar jobbar 6–15. Kollegan Kristoffer har fortfarande en timme kvar i trucken innan han får gå hem. Foto: John Antonsson
Einar jobbar 6–15. Kollegan Kristoffer har fortfarande en timme kvar i trucken innan han får gå hem. Foto: John Antonsson

En grubblare

Einar beskriver sig själv som något av en grubblare. Och då hjälper musiken honom att stänga av en del av tankarna som dyker upp.

– Musiken blir ett sätt att få utlopp för det inre mörkret och få bearbeta känslor och tankar. Det är också ett sätt att stänga av den inre dialogen och bara underhållas av någonting annat.

Det var egentligen inte meningen att Einar skulle hamna på terminal eller lager. Han utbildade sig till kock på gymnasiet och hann med några olika kök. Till slut hamnade han i en personalmatsal, och därifrån fick han kontakter som tog honom till det första lagerjobbet.

– Jag trivdes faktiskt. Det var skönt att byta miljö och få röra sig mer.

Arbetslös i nästan ett år

Snart hamnade han på ett jobb med elåtervinning. Men 2009 kom finanskrisen, och han blev av med jobbet och kastades ut i en stendöd arbetsmarknad.

– Ja, det var jättesvårt att få jobb då. Jag var arbetslös i nästan ett år. Vissa månader sökte jag upp mot hundra jobb över hela Sverige – utan att få ett enda svar.

Samma år, 2011, fick Einar en praktikplats på Kulturhuset i Örebro, och det var då han fick upp ögonen för filmredigering och filmproduktion. Det passade bra ihop med det intresse han haft för filmer och tv-serier sedan barnsben.

Filmutbildning i USA

Han gjorde en vild chansning och sökte sig till en filmutbildning i Santa Barbara, USA. Där blev han kvar länge och försökte få jobb i Kaliforniens filmindustri.

Men det var svårt att hitta något – och omöjligt att försörja sig, eftersom arbetstillståndet bara gällde för specifika arbetsuppgifter kopplade till hans utbildning.

– Jag fick lära mig mycket. Jag lärde mig att klara mig själv i en ny miljö och fick vänner från hela världen. Även om jag inte jobbar i filmbranschen professionellt så använder jag kunskaperna hela tiden. Jag filmar konserter, hjälper kompisar att filma och redigera videor.

Einar Magnusson är Transports skyddsombud på KGA logistik AB. Foto: John Antonsson
Einar Magnusson är Transports skyddsombud på KGA logistik AB. Foto: John Antonsson

Flyttade hem igen

I slutet av vistelsen, efter ungefär fyra år, bodde han hemma hos en kompis. Utan jobb och med sinande kassa bestämde han sig för att flytta hem – och började än en gång jobba på lager.

Där fick han testa att jobba på några arbetsplatser han inte riktigt trivdes på. En av dem hade ett pick by voice-system – en robotröst som hela tiden talade i hans öra och berättade vad han skulle göra.

– Vi fick inte ha med telefon på lagret. Så när man skulle fråga vad klockan var frågade man i mikrofonen. Jag hade den där rösten med mig hela tiden. Jag kunde halvsova på bussen på väg hem och fråga rakt ut vad klockan var. Folk måste ha trott att jag var galen.

Dryckeslager

2022 hade han haft ytterligare en rad lagerjobb och sökte sig till KGA logistik AB, den arbetsplats han har än i dag. Där hanteras olika drycker – mest alkohol – som skickas till och från restauranger och Systembolag.

– Mitt fackliga engagemang började när jag kom hit. På tidigare arbetsplatser har jag jobbat under ganska tuffa villkor. Chefer som inte lyssnat, dålig kommunikation och en arbetsmiljö som inte varit särskilt bra.

När han kom till KGA märkte han snabbt en skillnad mot tidigare arbetsplatser.

– Här lyssnade man på folk. Man fick vara med och påverka, och det fanns en öppenhet som jag inte var van vid. Det gjorde att jag ville engagera mig – försöka bidra till att hålla kvar det som är bra och att göra det lite bättre.

Skyddsombud

Einar blev skyddsombud i början av 2023. En av de första frågor han började driva var sorteringen av tompallar.

– När jag började här stod det enorma staplar – trettio, ibland fyrtio pallar högt – mitt i gångarna. Det var rasrisk och såg inte bra ut alls. Så det var det första jag började driva, att vi skulle få bättre rutiner där. Det tog lite tid. Nu är det mycket bättre ordning.

Vad tycker du är det bästa med att vara skyddsombud?

– Att kunna påverka arbetsmiljön konkret. Det känns bra när man ser att saker faktiskt blir bättre – att något man lyft leder till förändring.

Han har som skyddsombud ett rum nära fikarummet, dit kollegor kan komma och dryfta frågor om arbetsmiljön. Men om någon vill något kommer de i regel inte dit.

– Är det frågor så brukar de oftast hugga tag i mig när jag går på golvet.

Einar jobbar på avdelningen som tar hand om tomfat. Foto: John Antonsson
Einar jobbar på avdelningen som tar hand om tomfat. Foto: John Antonsson

Luftrenare

Inne i terminalen finns en nedsänkning där lastbilar kan komma in för lastning och lossning. ”Slussen” är nära ytorna där terminalarbetarna jobbar. Einar pekar mot taket och visar de rektangulära luftrenarna i plåt som hänger ner från taket.

– Det var en av de första sakerna vi tog tag i tillsammans med ledningen. Där vi står kommer det in en hel del damm från lastbilarna som kör genom byggnaden. Lastbilarna kör förbi och virvlar upp mycket damm som hamnar hos oss.

Det påverkar er arbetsmiljö?

– Ja, både vi och kollegorna på avdelningen bredvid. Folk sa att de fick ta tops för att få bort dammet från näsan. Och kunderna märkte det också, för dammet lade sig på pallar och fat. Så vi såg över var problemet var som störst och kom fram till att sätta luftrenare precis där de kunde göra störst skillnad.

Och det gjorde ni tillsammans med ledningen?

– Ja, det var ett gemensamt initiativ. Jag lyfte frågan, men vi löste det i samverkan. Ledningen var lyhörd, och det uppskattade jag.

Kreativitet viktig

Gutturalt skrik i hård musik och samarbete med arbetsgivare för bättre arbetsmiljö kan låta som helt olika världar.

– De samspelar på det sättet att man får känna sig kreativ, det är det som är det viktiga, tror jag. Man får hålla i gång kreativiteten och utvecklas.

– Som skyddsombud, eftersom vi har så bra samverkan här, handlar det om problemlösning – att hitta förbättringar och tänka utvecklande. Vi vill ju det bästa för arbetsplatsen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Fascinationen för militärprylar har Thomas Lindström haft sedan barnsben och samlat har han gjort i många år. Foto: Bertil Janson

Militärprylar är Thomas passion

Mötet. Från D-dagens stränder till en egen militärlastbil. Slambilsförarens specialintresse har fört honom långt.

Insänt logga

GDPR skyddar inte de anställda

Insändare. Det finns otaliga tekniska system med förmåga att hålla koll på de anställda som övervakar vad de gör eller inte gör under sin arbetstid. I våra branscher använder man sig ofta av kameror, gps och skannrar som registrerar vad de anställda gör.

Ulrich kör malmtransporter – belönas för säkerhetsarbete

Arbetsmiljö. Ulrich Höntzsch jobbar med att köra 90-tons ekipage för Kaunis Iron logistik. Han är också skyddsombud och nu prisas han med ett stipendium på 15 000 kronor från Prevent.

Hallå där!
Transport sutredare Amne Alansari kartlägger hur det ser ut på svenska rastplatser. Bilden är ett fotomontage. Foto: John Antonsson/Justina Öster

Amne Alansari

… ny utredare på Transport som jobbar med att kartlägga hur det är på svenska rastplatser.

Kultur
I ateljén, med målningen Dirty boots vars titel är hämtad från en Sonic youth-låt. Foto: Lilly Hallberg

Mörk samtid målad i stora drag

Konst. Lika levande yta men mer konkret djup. Björn Eriksson Molins måleri har blivit tydligare som kommentarer till samhällsutvecklingen. Värmlandsavdelningens ordförande ställer ut i Karlstad i november.

Fascinationen för militärprylar har Thomas Lindström haft sedan barnsben och samlat har han gjort i många år. Foto: Bertil Janson

Militärprylar är Thomas passion

Mötet. Från D-dagens stränder till en egen militärlastbil. Slambilsförarens specialintresse har fört honom långt.

Månadens medlem
Bildtext: Martin Nyberg samlar sopor på jobbet och skräp på fritiden.

Martin tar kampen mot skräpet

Renhållare. Martin Nybergs Opel vectra med släpvagn är belamrad med soppåsar, handskar, krattor, sopborstar, griptång och båtshake. På dagarna hämtar han sopor, på fritiden plockar han skräp.

Hallå där!
Tobias Persson och Monica Liljedahl jobbar på Zalandolagret i Brunna, där Postnord tog över driften den 1 oktober. Foto: Lilly Hallberg

Tobias Persson och Monica Liljedahl

…huvudskyddsombud respektive skyddsombud för Transport på Zalandos anläggning i Brunna, där Postnord TPL nyligen tog över driften efter Ceva.

Månadens medlem
”Det är svårt för oss att få till stora förändringar”, säger Michael Stjärnfeldt som suttit med i Transports förhandlingsdelegation för flyg­avtalet sedan 2005. Foto: John Antonsson

Michael är veteran i avtalsdelegationen för flyget

Flyg. Efter snart 20 år i Transports flygavtalsdelegation har Michael Stjärnfeldt sett hur förhandlingar och villkor förändrats. I dag är allt mer uppstyrt – på gott och ont.

Kids trick or treat on Halloween night. Child at decorated house door with autumn leaf wreath and pumpkin lantern. Little boy in witch and skeleton costume and hat with candy bucket. Fall decoration.

4 tycker till – om halloween

Enkät. Fredagen den 31 oktober är det dags att ställa frågan: ”Bus eller godis?” Firar du halloween och i så fall hur?

Vilgot inne på klassisk mark för arbetarrörelsen, hos Arenagruppen vid Norra Bantorget i Stockholm.

Vilgot räknar för vänstern

Mötet. På universitetet upptäckte Vilgot Österlund siffrorna, bytte utbildningsväg och är i dag statistiker hos radikala tankesmedjan Arena idé. Men hans första fack var Transport.

Hallå där!

Frida Fuentes

…som tidigare jobbat som ordningsvakt i tunnelbanan i Stockholm, men nu är skyddsombud på heltid vid Avarn security.

Månadens medlem
Helena Åström tipsar yngre kollegor: ”Var dig själv och bjud på dig själv!”

Helena har jobbat 40 år som flygvärdinna

Kabinpersonal. Helena Åström tänkte bli lärare. Nu har hon rest ihop 40 år som charterflygvärdinna och gillar att vara på väg. Höjdpunkten? En jordenruntresa.

Förhandlingar i gång för flygavtalen

Flyg. Förhandlingarna om nya avtal för flygets markpersonal har dragit i gång. Nu ska Transport och Svenska Flygbranschen försöka komma överens om nya löner.

Månadens medlem
Bildtext: ”Det ska finnas utrymme att tvätta, sköta om bilen och göra säkerhetskontroller. Och man ska våga göra sin röst hörd”, säger Elin Malmström som är skyddsombud och tycker att hon blir lyssnad på, på sin nuvarande arbetsplats.

Sitta still är inget för Elin

I farten. Elin Malmström är sopgubben som gillar allt som brummar, högt. Sopgubbe? Ja, man säger ju inte taxichaufförska, tycker hon som kör sop-limo.

Johan Moberg framför sin DAF som han har kört sedan november 2024. Foto: Pierre Hennigor Cavalli

När vägen förändrar livet

Mötet. För 26 år sedan blev lastbilschauffören Johan Moberg förlamad från bröstet och nedåt i en motorcykelolycka. Trots det kan han, mot alla odds, fortfarande arbeta kvar. – Jag älskar det här yrket. Jag tror att det är det som har räddat mig, säger han.

Hallå där!

Bror Hellman

…som är väktare och tillbringade tre månader i Transportavdelning 5:s dammiga källare.

Månadens medlem
I år satt säkerhetskontrollanten Therése Svenningsson för första gången, och som enda kvinnan, med i Transports förhandlingsdelegation för bevakningsavtalet.

Kärlek, flyg och väskor

Bakom skannern. Therése Svenningsson har 22 års erfarenhet av att kontrollera andras bagage. I år satt hon för första gången med i förhandlingsdelegationen för bevakningsavtalet.