Unik flytt, öppet sår

Kiruna. Gruvan är anledningen till den pågående, spektakulära flytten av en stad. Och av de flesta av dess invånare, varav många nu tvingas flytta när marken rämnar.

Världsunik flytt. Under två dagar, den 19 och 20 augusti, transporterades Kiruna kyrka till sin nya plats på en fem kilometer specialanpassad väg. Foto: Lars Sjölund
Lars Sjölund vid ”Gula raden” där hans farföräldrar en gång bott, på en annan plats – huslängan är nu flyttad till ny plats. Foto: Lilly Hallberg
Slukhålet blir allt djupare. Gruvbolaget vidgade sprickzonen i slutet av augusti, vilket betyder att ytterligare 6 000 personer måste flytta på grund av påverkan från gruvan. Foto: Lars Sjölund

Allt färre båtar för Vänerns hamnsjåare

Sedan breddningen av Trollhätte kanal och slussbygget i början av 1910-talet har stora fraktfartyg kunnat ta sig långt in i landet. Som till Karlstad. Trots att inlandshamnarna i Vänern har använts flitigt under de senaste hundra åren, har stora delar av godset till och från Karlstad styrts över till bil och tåg. Som den snart pensionerade driftchefen Mats Hallerstedt uttrycker det: – Båtar har det blivit mindre och mindre av.

Kritik mot bevakningsavtalet

Många väktare har uttryckt stark besvikelse med det nya bevakningsavtalet. ”Inte ens lön enligt LO-märket”, och ”facket viker ner sig ännu en gång”, är bara ett par exempel på läsarkommentarer på transportarbetaren.se. Men Matts Haglund, organisationssekreterare på Transport, vill peka på de framsteg som ändå finns i avtalet.

Riksdagsdebatt om förbättrad transportbransch

Villkoren i åkeri- och taxibranschen måste förbättras, och för det krävs åtgärder. Det tycker trafikutskottet som har lämnat fyra förslag till riksdagen. I mitten av nästa vecka, den 16 maj, ska förslagen upp till debatt.

Konflikten avblåst – bevakningsavtalet är klart

Vid halv fem i dag, onsdag, enades Transport och Almega om ett nytt kollektivavtal för de bevakningsanställda. Det innebär att den pågående blockaden avslutas omedelbart och att strejken uteblir. Uteblir gör även hurra-ropen. – Jag är missnöjd, och starkt kritisk till hur hela avtalsrörelsen har utvecklats, säger Lars Lindgren, ordförande i Transport.

Stephen Cotton – ny ledare för globalt transportfack

– Trenden är att arbetsgivare över hela världen, av konkurrensskäl, försämrar arbetsvillkoren och arbetsmiljön för chaufförerna. Det kan vi aldrig acceptera. Det säger David Cockroft, generalsekreterare för Internationella Transportarbetarefederationen, ITF. Efter 20 år i ledningen för världens alla transportare lämnar han nu över stafettpinnen till Stephen Cotton.

Hamnarna har dåligt samarbete med räddningstjänsten

31 av landets hamnar, som lossar gods med kran, deltog i Transports enkät. Frågorna tog upp livräddning av personer från fartyg och hamnkran, samarbete med räddningstjänsten, fallskyddsutrustning, samt arbets- och personkorgar.

Vem räddar dig ur hamnkranen?

Hur gör man om en hamnarbetare drabbas av stroke 50–60 meter upp i hamnkranen? I dag har ingen av Sveriges hamnar någon riktig beredskap för att rädda svårt sjuka eller skadade arbetare från så hög höjd. Det visar en enkät gjord av Transports regionala skyddsombud.

Nytt medlarmöte på tisdagen

Bevakningskonflikten har pågått i snart två veckor och den varslade strejken rycker allt närmare. Direkt efter Kristi himmelsfärdshelgen löser den ut, om parterna inte kan komma överens innan. Efter lunch i dag, tisdag, väntar ett nytt möte med medlarna.

Finland skärper beställaransvaret

Våra nordiska grannländer stramar upp reglerna kring tillfälliga inrikestransporter, så kallat cabotage. I Danmark krävs nu att föraren har med sig dokumentation i bilen. Finland går ännu längre och stärker sitt redan tydliga beställaransvar. – Om det fuskas i Finland så ryker beställaren, konstaterar Magnus Falk på Transport.

Transport kritiskt till nytt försäkringsavtal

En ny försäkringsuppgörelse ska ge mer i plånboken för föräldralediga LO-medlemmar. Men samtidigt får arbetsgivarna tillbaka miljardbelopp från det gemensamma försäkringsbolaget Afa. – Det är ett alldeles för högt pris att betala för föräldraförsäkringen, säger Transports ordförande Lars Lindgren.

De drar DSV inför rätta

Åkeriet NTT från Norrköping tänker gå till domstol med speditörsjätten DSV. Åkeriet anser sig ha minst åtta miljoner kronor att fordra, och hävdar dessutom att DSV Road gjort sig skyldiga till avtalsbrott. – Jag har en ganska klar uppfattning om att NTT har ordentligt på fötterna i det här, säger åkeriets advokat.

Nio åkerier straffade med de nya sanktionsavgifterna

Av de 176 företagskontroller Transportstyrelsen hittills hunnit genomföra, har omkring 25 stycken lett till beslut med sanktionsavgifter. De flesta har dock överklagats, och bara nio ärenden har än så länge vunnit laga kraft.

Ökänt ”milpengsåkeri” utreds av Transportstyrelsen

En lastbilschaufför i Sydsverige har gått till Kronofogden med en lönefordran mot MPG Transport i Marieholm, och polisanmält åkeriet för olaglig milpengsersättning. Polisen har överlämnat milpengsärendet till Transportstyrelsen, och MPG riskerar upp till 200 000 kronor i straffavgift.

Färre kontroller, hårdare straff

Drygt två år har gått sedan Transportstyrelsen tog över företagskontrollen av kör- och vilotider. Fler åkerier skulle granskas, och sanktionerna skärpas. I själva verket har åkerikontrollerna blivit klart färre – men straffavgifterna för kör- och vilotidsbrott har mångdubblats.