Nytt löneavtal klart för reklamutdelarna
Landets omkring 3 000 reklamutdelare har fått ett nytt avtal. Uppgörelsen, som träffades mellan Transport och Almega, är treårig och ger löneökningar på samma nivå som andra yrkesgrupper fått.
Landets omkring 3 000 reklamutdelare har fått ett nytt avtal. Uppgörelsen, som träffades mellan Transport och Almega, är treårig och ger löneökningar på samma nivå som andra yrkesgrupper fått.
36 särskilda rum, som ordningsvakter kan föra omhändertagna till, finns nu på plats i Stockholms tunnelbana, uppger trygghetschef Jeanette Hedegüs på Storstockholms Lokaltrafik.
Taxiförarna är en av yrkesgrupperna i Transport som ännu inte fått nytt löneavtal. Förhandlingar planeras till augusti. Förarnas villkor är under all kritik, betonar förbundsordförande Lars Lindgren: – Frågan är om vi över huvud taget ska förnya taxiföraravtalet i höst. Utan avtal har facket ingen fredsplikt.
EU-kommissionen gör nu ett tredje försök att avreglera de europeiska hamnarna och införa fri konkurrens för stuveritjänster. De två tidigare hamndirektiven mötte kraftiga protester över hela Europa.
Kranbilsföraren Claes-Göran Ahlqvist från Uddevalla är jublande glad. Efter tidigare avslag och jakt på nya läkarintyg har Försäkringskassan äntligen beviljat honom livränta för en svår arbetsskada i handleden.
Det står nu klart att Transportledet går i graven. Verksamheten styckas upp och delar av den tas över av andra DHL-åkerier. Omkring 75 procent av de 220 uppsagda förarna har fått anställning i de nya bolagen. I Transport reagerar man över att förarna handplockas. Personer som uppfattas som obekväma gallras bort.
Storstockholms Lokaltrafik, SL, drog i bromsen. Företaget överklagade kravet på fler speciella rum, dit tunnelbanans ordningsvakter kan föra omhändertagna personer. Nu går Förvaltningsrätten på Arbetsmiljöverkets linje, men ger SL en ny tidsfrist. Den 10 mars 2014 ska fler rum vara på plats, annars får SL böta tre miljoner kronor.
Den 1 juli ändras utstationeringslagen. De nya reglerna borde vara intressanta, inte minst för åkeribranschen. Utländska företag som skickar arbetstagare till Sverige i mer än fem dagar blir skyldiga att anmäla detta till Arbetsmiljöverket. Men det är fortfarande oklart vad som gäller när utländska chaufförer kör cabotage i Sverige.
Bärgarnas löner höjs med sammanlagt 1 827 kronor. Det står klart efter att Transport tecknat ett treårigt avtal med arbetsgivarparten MAF. Det motsvarar en höjning med 7,1 procent.
Bättre kommunikationer för gruvnäringen och fler mötesseparerade vägar. Det är några av de åtgärder som Trafikverket vill prioritera fram till 2025.
För tolfte året i rad har Motormännens Riksförbund listat Sveriges bästa rastplatser. Högst poäng av alla fick ”Senoren” i Blekinge.
Omkring 45 000 bilister smet förra året från betalningen sedan man tankat på bemannade bensinstationer. Värdet av det stulna bränslet uppgår till närmare 37 miljoner kronor. – Smitningarna ökar, trots att antalet öppna bemannade stationer minskar. Tyvärr tar rättsinstanserna lätt på våra anmälningar. Bara fem procent utreds, säger Robert Dimmlich, vd på Svensk Bensinhandel.
Planerna på att lägga ut SAS marktjänster på en annan aktör har väckt mer oro än vad som först kommit fram. Många känner sig utsatta och kravet på mer information är stort, menar Erik Bohlin, från lastarnas klubb på Arlanda.
TYA, Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd, har frågat 2000 åkeriföretag om deras behov av att anställa. Bara sju procent sa att de kommer att göra sig av med anställda. 23 procent tror i stället att de kommer anställa personal under perioden maj till oktober 2013.
I framtiden kan den som bryter mot kör- och vilotidsbestämmelser eller cabotageregler slippa straff. I stället kan föraren eller företaget beläggas med en avgift. Det föreslår en statlig utredning som presenteras i dag.