Unik flytt, öppet sår

Kiruna. Gruvan är anledningen till den pågående, spektakulära flytten av en stad. Och av de flesta av dess invånare, varav många nu tvingas flytta när marken rämnar.

Världsunik flytt. Under två dagar, den 19 och 20 augusti, transporterades Kiruna kyrka till sin nya plats på en fem kilometer specialanpassad väg. Foto: Lars Sjölund
Lars Sjölund vid ”Gula raden” där hans farföräldrar en gång bott, på en annan plats – huslängan är nu flyttad till ny plats. Foto: Lilly Hallberg
Slukhålet blir allt djupare. Gruvbolaget vidgade sprickzonen i slutet av augusti, vilket betyder att ytterligare 6 000 personer måste flytta på grund av påverkan från gruvan. Foto: Lars Sjölund

Åkerierna vill ha hårdare tag mot cabotagefiffel

Den föreslagna straffavgiften för olaglig cabotagetrafik måste tredubblas. Det anser branschorganisationen Sveriges Åkeriföretag, SÅ. En statlig utredning vill ha en sanktionsavgift på 20 000 kronor. SÅ menar att Norges nivå, 50 000–60 000 kronor, är mer realistisk.

Jakten på framtidens sopor

Allt fler kommuner hämtar sorterade sopor vid kundernas bostäder. Färgglada plastpåsar som sorteras av en robot eller hemmasortering i olika kärl – är det framtidens melodi för sophämtning?

Kris i Nävertops taxi

Taxiproblemen i Nyköpings fortsätter. I går, onsdag, hölls ett krismöte på Nävertorps taxi, färdtjänstbolaget Tuwas underleverantör. Företaget hade inte betalat ut chaufförernas löner och stämningen på mötet var upprörd.

Hamnarbetare blockerar fartyg i Söderhamn

Klockan 16 i dag, onsdag, inledde hamnarbetarna i Söderhamn en blockad mot det bekvämlighetsflaggade bulkfartyget Voge Fantasy. Båtens ägare vägrar teckna kollektivavtal för de 22 besättningsmännen, som i huvudsak kommer från Filippinerna.

En värld av våld och kränkningar

Som åttaåring blev Lars Karlsson omhändertagen och placerad i särskola och fosterhem. Han minns fortfarande fosterpappans slag. Och skrapljudet när läraren tog ner kopparröret från skåpet. Röret som användes som batong när eleverna skulle uppfostras. Lars berättelse är som hämtad från 1800-talet. I verkligheten börjar historien 1984. På våren.

Stor ölsmuggelhärva i Malmö hamn

När arbetsgivaren i december fick reda på att hamnarbetare illegalt handlade med öl inne på hamnområdet hyrde de in ett bevakningsbolag som under flera månader smygfilmade ölköparna. Nu riskerar sex personer att bli av med jobbet och många fler har blivit varnade. Troligtvis är minst ett 20-tal stuveriarbetare inblandade i den smuggelhärva som just nu håller på att nystas upp.

Backa inte från kravet på kollektivavtal

Debatt. Den 24 februari tog LO:s styrelse ett historiskt beslut att inte längre ställa absolut krav på kollektivavtal vid framtida offentliga upphandlingar. Den enda som reserverade sig mot beslutet var Svenska Transportarbetareförbundets ordförande Lars Lindgren.

Bilkameror kräver tillstånd

Framåtriktade kameror i bilar blir allt vanligare i Sverige. Men utan särskilt tillstånd kan användandet vara olagligt. Ändå har länsstyrelsen i Stockholm och Skåne hittills inte fått in en enda ansökan om tillstånd för kameraövervakning i privatbilar.

Mc-förare vill fortsätta köra fort

Motorcyklister har svårt att acceptera hastighetsgränserna. Det visar en enkätundersökning bland mc-förare. Detta trots att forskningen säger att bättre hastighetsefterlevnad är det som har störst positiv effekt på trafiksäkerheten.

Nya siffror för dieselstölder

Förra året anmäldes nästan 10 000 dieselstölder. Det visar Polisens trafiksäkerhetsgrupps senast rapport.

Långa lastbilar viktig fråga för Europakommissionen

Svensk forskning visar att tyngre och längre lastbilsekipage ger stora miljövinster. Nu uppmärksammar EU-parlamentarikerna Marita Ulvskog (S) och Åsa Westlund (S) kommissionen på forskningsresultaten för att skapa en positivare inställning till långa lastbilar.

Så ska bajset stoppas

Nedskräpning och chaufförer som bajsar i skogen för att de inte har råd att betala för toalettbesök är ett stort problem på flera håll i landet. Nu bygger Jönköpings kommun en ny parkeringsplats för att försöka få bukt med problemet.

Långa lastbilar får fortsätta rulla

I dag beslutade europaparlamentets transportutskott att, även i fortsättningen, tillåta 25,5 meters lastbilsekipage på svenska vägar. De långa lastbilarna är undantagna från de EU-regler som gäller i övriga Europa.