Unik flytt, öppet sår

Kiruna. Gruvan är anledningen till den pågående, spektakulära flytten av en stad. Och av de flesta av dess invånare, varav många nu tvingas flytta när marken rämnar.

Världsunik flytt. Under två dagar, den 19 och 20 augusti, transporterades Kiruna kyrka till sin nya plats på en fem kilometer specialanpassad väg. Foto: Lars Sjölund
Lars Sjölund vid ”Gula raden” där hans farföräldrar en gång bott, på en annan plats – huslängan är nu flyttad till ny plats. Foto: Lilly Hallberg
Slukhålet blir allt djupare. Gruvbolaget vidgade sprickzonen i slutet av augusti, vilket betyder att ytterligare 6 000 personer måste flytta på grund av påverkan från gruvan. Foto: Lars Sjölund

”Vår artikel är relevant och viktig”

Transportarbetarens artikel med rubriken "Rasist bakom danska chaufförsaktionen" har väckt irritation bland chaufförer och åkare som stödjer protesten. Publiceringen har också lett till rena personangrepp på den reporter som skrev texten, framför allt på Facebook.

Danska Facebooksidan stängd

Den danska Facebookgruppen som stöttar chaufförsupproret stängdes i natt. En ny grupp har startats. Och svenska chaufförer rasar mot att Transportarbetaren berättade att en känd dansk rasist låg bakom den första sidan.

Sara får själv avgöra om nattkunderna är farliga

Under en timme på E6:an passerar du en handfull mackar som har öppet hela natten. Bakom disken på var och en av dem står en ensam anställd som själv avgör om kunderna är så farliga att de inte borde släppas in. Trots att ett av tre rån mot mackar sker på natten.

Rasist bakom danska chaufförsaktionen

Här stannar Sverige! får stöd från en rad länder. Där startas Facebookgrupper som uppmanar chaufförer att följa den svenska protesten och stanna sina bilar. Den danska drivs av en känd rasist som har motarbetat facket.

Lavallagen kan ändras

Kollektivavtalens ställning ska stärkas så att arbetare från andra EU-länder ska få bättre skydd här. Regeringen ger nya direktiv till utstationeringskommittén, som redan är igång att se över reglerna för arbetstagare från andra EU-länder som tillfälligt jobbar i Sverige.

Riksdagen sätter ner foten om lastbilar och taxi

I går, onsdag, tog riksdagen tre beslut som ska bringa mer ordning och reda i transportsektorn. Det handlar om sanktionsavgifter för cabotagebrott, klampning av fordon och tydliga maxpriser för taxiresor.

Unga LO:are tränas i makt

Den som har kunskap och får med sig kollegorna kan förändra. Med den insikten kommer Etem Gegic att fortsätta strida som skyddsombud. Och ta upp kampen för schysta villkor på vägarna.

Friheten det bästa med ensamjobbet

Anki kör varv efter varv för att hålla buset borta från folktomma firmor och butiker. Rosita kryssar genom natten med bilen full av tidningar. Per har just lastat av ännu ett kök från flaket. Alla tre har de en sak gemensamt. Gemensamt med många andra transportarbetare. De jobbar ensamma.

Transport vill begränsa ensamarbetet

Inget ensamarbete på nätterna. Fackets hårda krav krockar med ägarnas önskan om lönsamhet. Arbetsmiljöverket är inte alltid ett stöd när det gäller säkerhet på mackarna.

Här bevarar ordningsvakterna lugnet på stan

I en framtid där allt fler vill ha allt mer trygghet kan ordningsvakter ta över uppgifter från polisen. De kan täcka upp där polisens resurser inte räcker till. I Landskrona är framtiden redan här.

”Väktare borde ta över polisens uppgifter”

Framtidens väktare behöver både klara mer teknik och vara bra på att se helheten. Och kanske är väktarna de nya poliserna. – Om bevakningsbranschen hänger med i den här utvecklingen kommer det att finnas en massa jobb i framtiden. Annars blir det svårare, säger branschens ordförande Björn Eriksson.

Svenska kollektivavtal – eller?

Krönika. Jag har den senaste tiden fått flera frågor om Transports hållning till Sverigedemokraterna. Speciellt sedan nummer tio 2014 av Transportarbetaren publicerades. I det numret fanns en enkät på sista sidan där en av de tillfrågade fällde nedsättande omdömen om medborgare som valt att lägga sin röst på just Sverigedemokraterna.

Därför får inte aktiva Sverigedemokrater vara med i Transport

Krönika. Jag har den senaste tiden fått flera frågor om Transports hållning till Sverigedemokraterna. Speciellt sedan nummer tio 2014 av Transportarbetaren publicerades. I det numret fanns en enkät på sista sidan där en av de tillfrågade fällde nedsättande omdömen om medborgare som valt att lägga sin röst på just Sverigedemokraterna.

”Jag är en sån människa som tror på ödet”, säger Alf Lindgren. ”Jag är övertygad om att allas tid är utmätt och att det inte finns något ont med döden.

Alf får Hudiksborna att lätta sitt hjärta

Månadens medlem. Ett brokigt förflutet och många törnar av livet har gjort taxichauffören Alf Lindgren till rena rama psykologen bakom ratten. Vi åkte till Hudiksvall för att höra om död, elände och livets allvar.

Sverige stannar – och Danmark, Norge, Holland …

Danmark var först att starta en aktion som liknar det svenska chaufförsupproret. Stöd kommer nu från land efter land. Och på de svenska vägarna tänker, i skrivande stund, 23 284 chaufförer stanna sina bilar i dag. Enligt sina egna uppgifter på Facebook.