Ok att facken kollar företag

Kommuner som använder Vita jobb-modellen bryter inte mot konkurrensreglerna. Malmö får grönt ljus för att använda fackliga ombudsmän när kommunen ska försäkra sig om att företag som levererar tjänster har schysta villkor för sina anställda.

– Jag är väldigt glad, säger Andreas Schönström (S), kommunalråd i Malmö som just tagit emot beslutet från Konkurrensverket. Nu kan vi fortsätta kräva schysta villkor även när färdtjänsten ska upphandlas senare i år.

Så här fungerar Malmös modell av Vita jobb:

När kommunen ska upphandla en tjänst kräver den att företag som lägger anbud ska leva upp till vissa krav som finns i det kollektivtal som gäller för uppdraget.  För att kontrollera att det företag som vunnit en upphandling lever upp till kraven anlitar Malmö kommun företrädare för det fackförbund som har slutit just det kollektivavtalet. En facklig ombudsman blir i praktiken ett slags oavlönad konsult till kommunen.

Och just den delen av modellen har anmälts till Konkurrensverket.

I sitt beslut konstaterar myndigheten att Malmö inte bryter mot upphandlingsreglerna när kommunen anlitar någon från facket för att kolla att företagen sköter sig. Ärendet avskrivs helt enkelt.

– Förhoppningsvis har vi trampat upp en trygg stig för andra kommuner och landsting som vill ställa hårdare krav när de upphandlar tjänster, säger Andreas Schönström. Vi kan fortsätta som vi har börjat, och årets upphandling av färdtjänsten blir den verkliga prövningen av modellen.

Hittills har Malmö använt Vita jobb-modellen vid byggen och därmed samarbetat med Byggnads. Men i år, när det är dags för färdtjänsten, kommer även Transport i Malmö att medverka.

Meningen är att fackets kontrollant ska bidra med sin expertkunskap inom avtalen, men inte agera fackligt utifrån information som de får under kontrollerna.

– De arbetar under en omfattande sekretess, säger Andreas Schönström. De får inte ens berätta för någon på sitt fackförbund om företagen.

– Vi har erbjudit Svenskt Näringsliv att delta i kontrollerna, fortsätter han. Men arbetsgivarna har tackat nej.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Taxibilar vid centralstationen i Göteborg.

Går du runt på att köra taxi?

Enkät. Avreglering och pandemi har för många taxichaufförer gjort det svårt att leva på inkomsten. Transportarbetaren frågade fyra förare utanför Göteborgs Centralstation hur det ser ut våren 2024. Klarar du dig på din lön som anställd chaufför?

Fokus på potthål i veckan

Trafiksäkerhet. Nationella potthålsveckan har inletts. Trafikanter uppmanas att anmäla skador i vägbanor till myndigheterna – potthål är ett växande problem i trafiken.

Nya bokningssystemet katastrof för förarna

Servicetrafik. Körtider omöjliga att klara, raster som flyttas under dagen och lunch i bilen utanför sjukhuset. Det ”flexibla” bokningssystemet har lett till stress, sjukskrivningar och planer på att byta jobb bland färdtjänstchaufförer i Östergötland.

Upphandling av färdtjänst tas om

Servicetrafik. Beslutet om tilldelning av avtal för servicetrafik i Örebro län återkallas – i sin helhet. Taxibolagens fordon måste utvärderas för att se att det gått rätt till i miljardupphandlingen.

Fängelse för kokainsmuggling

Dom. Fängelse i två år. Det blev straffet för den hamnarbetare som mot sitt nekande döms för att ha agerat insider i den stora kokainhärvan med koppling till Helsingborgs hamn.

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.

Månadens avdelning
Transports avdelning 19 i Västerås.

Facklig närvaro främst

Transport. Högt i tak och full fart – förhandlingar, möten med medlemmar, en Startpunktsutbildning och någon som är på språng ut. Det händer mycket hos avdelning 19 och det mesta handlar om aktiviteter utanför kontoret i Västerås.

Ukrainska kvinnor utbildas till lastbilsförare

Åkeri. Det är brist på mycket i krigsdrabbade Ukraina – särskilt på lastbilschaufförer. För att fylla ut tomrummet efter landets många inkallade män och hålla samhället i gång har 24 kvinnor i Kiev gått en förarutbildning för C-kort. Nu skalas utbildningen upp och fler utbildas.

På säker väg. Eleverna på Södra Vikens program går på skolan som nyligen utsetts till Sveriges bästa transportskola.

Unga om transportbranschen: Helt rätt

Utbildning. När över 1 000 transportelever svarade på hur de ser på branschen och framtiden blev det toppbetyg. Och nästan nio av tio tycker att utbildningen ger rätt kunskap.

Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtal

Taxi. Samtrans-chaufförer som enbart kör samhällsbetalda resor har rätt till månadslön på mellan 26073 och 27004 kronor enligt kollektivavtalet. Men så är det inte för majoriteten av de Transportarbetaren talat med.