Debatten fortsätter om SAS extrabonusar och beslutet att nominera flygbolagets vd, Rickard Gustafson, till Årets chef i resebranschen. I dag publicerar SVT Debatt ett långt kritiskt inlägg från Transports ordförande, Lars Lindgren. Han skriver att bonusarna är en otrolig provokation och avlutar med att världens transportarbetare också har en tävling. Där utser man näringslivets sämsta företag. SAS är en given nominering, tycker Lindgren.
Ordföranden Pernilla Tindvall var med och drog i gång det fackliga arbetet på Tranpenad förra våren och har nu hunnit bli lite varmare i kläderna. Klubben såg till att de anställda fick lön, som de borde ha haft, i efterskott.
På bemanningsföretag som tecknat kollektivavtal med facket ska uthyrda arbetare ha en lön som motsvarar den genomsnittliga förtjänsten hos en jämförbar arbetsgrupp hos kundföretaget. Därför fastställs en genomsnittlig lön eller så kallad GFL, ett genomsnittligt förtjänstläge, för den uthyrde.
Felaktiga löneutbetalningar upptäcktes och 26 uthyrda arbetare fick ut nästan en miljon kronor i efterskott. Det är ett av resultaten sedan bemanningsanställda själva drog i gång fackklubbar på uthyrningsföretagen Logent och Tranpenad i Göteborg.
En anställning där man jobbar så mycket att man bryter mot vägarbetstidslagen. För en lön som ligger långt under kollektivavtalets nivå. Ett sådant jobb låtsades åkeriägaren ”Nina” erbjuda via Arbetsförmedlingen – och fick till svar att det inte var några problem. Tvärtom skulle arbetssökande kunna straffas med indragen a-kassa, om de inte tog jobbet.
Mångsysslaren Marino Peluso är välkänd bland de skånska Transportavdelningarna för olagliga anställningsvillkor, fiffel med traktamenten och mygel med arbetsgivaravgifter. Ändå får han annonsera efter folk hos Arbetsförmedlingen, AF, vilket lastbilschauffören ”Niklas” fick skäl att beklaga.
Arbetsförmedlingen ställer villigt upp när oseriösa transportföretag vill ha chaufförer till underpris. Det visar ett test som en åkare i Sydsverige gjorde. Och det är inte bara åkeribranschen som präglas av storskalig lönedumpning, skattefiffel och ”falska” egenföretagare. Samma fenomen finns inom bygg- och skogsnäringen. Det avslöjar journalisterna Thomas Lundh och Anna-Lena Norberg i reportageboken ”De nya trälarna”.
"Vi vill över huvud taget inte ha bonusar till ledande befattningshavare i statliga bolag." Det svaret gav finansmarknadsminister Peter Norman (M) när de hårt kritiserade SAS-bonusarna togs upp i riksdagen.
Transport inleder snart förhandlingarna om ett nytt avtal för den största medlemsgruppen, åkeriförare och terminalare. En granskning som Transportarbetaren gjort visar att medlemmarna fått kraftigt höjda reallöner på senare år. Från 1995 fram till i dag har inflationen varit 23 procent i Sverige. Samtidigt har chaufförskåren ökat sin lön med 83 procent!
Ska Sverige komma till rätta med den höga arbetslösheten krävs en hårdare reglering av bemanningsbranschen, inte lägre ungdomslöner. Så reagerar några av Transports yngre medlemmar på debatten som uppstått efter att jobbpakten sprack.
Den tänkta jobbpakten har havererat. Arbetsgivarorganisation Svenskt Näringsliv säger nej till en överenskommelse. Orsaken är att arbetsgivarna inte accepterar LO:s grundkrav, att arbetsrätten ska lämnas orörd i sex år. Transport har som enda LO-förbund sagt nej till pakten ända från start.
Förra året dog tio yrkesförare i arbetsolyckor i Sverige. Det är nästan en fördubbling mot året innan. Samtidigt minskar antalet dödsolyckor i varenda bransch utom yrkestrafiken.
– Vi har fakta på att de var där och gjorde vad de skulle. Det säger Annika Canaki på Trafikverket om Peab, som är huvudentreprenör för vägunderhållet på Tranarpsbron.
Miljöpartiet går nu ut med att lastbilar är inblandade i var femte dödsolycka på vägarna. Med det som argument måste lastbilstrafiken minska, anser partiet. Kravet bottnar i ett räknefel. Det medger riksdagsman Stina Bergström (mp), som ändå håller fast vid att mer gods måste flyttas över på järnväg.
I går träffade SAS-ledningen de anställdas fackförbund för att diskutera de kritiserade extra chefsbonusar som flygbolaget betalat ut mitt under brinnande kris. Transports flygombudsman Kenneth Grampe var med på mötet. Han är djupt besviken på SAS.