Solceller ska driva sopbilar

Sopbilarna i Skövde kan i framtiden drivas med hjälp av solljus. Forskare och avfallsbolag samarbetar och planerar att täcka hela sopbilar med ”solcellstapet” för att drastiskt öka räckvidden.

Klimathotet het fråga på nordisk kongress

I går, torsdag, samlades Nordens transportarbetare till kongress i Malmö. På dagordningen fanns klimathotet och transportbranschens ansvar för den globala uppvärmningen. Kongressens drygt 170 deltagare fick frågan: "Är klimathotet en facklig fråga?"

Unikt samlastningsprojekt i Malmö

I dag kör många lastbilar med gods halvfulla. Genom att samordna privata och kommunala flöden vill Malmö stad få ner antalet tunga fordon i city. Nu är finansieringen klar och inom ett år påbörjas pilotprojektet.

Farliga släp på svenska vägar

De tunga släpvagnarna är undermåliga. Bromsarna fungerar ofta inte på grund av eftersatt underhåll. 6 av 10 av de tunga släpen, underkändes förra året. Det visar nya siffror från Bilprovningen.

EU-kritiker vill stärka arbetstagarna

”Tycker du att Socialdemokraterna blivit för högervridna? Då ska du rösta på vänstersossen Marita Ulvskog”, råder Dagens Nyheters skribent villrådiga EU-väljare. Fler röda röster är det enda som kan stärka arbetstagarnas rättigheter inom unionen, hävdar Ulvskog efter sina första fem år i EU-parlamentet.

”Farliga tendenser i transportdebatten”

Moderata EU-parlamentarikern Christofer Fjellner ser farliga tendenser till främlingsfientlighet och inskränkningar av EU:s fundament. Den fria rörligheten. – Jag tycker inte om tonläget i den svenska transportdebatten just nu. Det låter snarast som att vi ska hindra utländska chaufförer från att köra i Sverige.

Jonas Sjöstedt (V) skulle rösta nej igen

Vänsterpartiets ledare, Jonas Sjöstedt, ger EU bottenbetyg. – Löntagarna behandlas som varor bland andra varor och när arbetarnas rättigheter ställs mot företagens vinner alltid bolagen, anser han.

”Vi påverkas av EU – vad vi än tycker”

– Vi kallades bakåtsträvare och protektionister när vi sa nej till medlemskap i EU och valutaunionen. Men alla våra farhågor har besannats. Sin slutsats till trots uppmanar Transports ordförande Lars Lindgren alla medlemmar att rösta. Och försöka baxa EU-skutan i mer löntagarvänlig riktning.

Så funkar det – vägvisare i EU:s korridorer

Går du vilse bland EU:s institutioner? Här kommer en liten vägledning. Som medborgare i unionen har du inget demokratiskt inflytande över EU-kommissionen. Däremot har du möjlighet att rösta in ”dina” politiker i EU-parlamentet.

Politikerna i EU påverkar din svenska vardag

I länder som Rumänien och Spanien hade människor stora förhoppningar kring EU. Fast hur blev det med jobb, löner och välfärd? Och vad säger svenska politiker om unionen och dess framtid? Vi har ställt frågan till tre EU-parlamentariker.

Transports remissvar

Här kan du läsa hela Transports remissvar till utredningen "Fossilfri fordonstrafik"

Grön trafik kräver stora förändringar

För att komma till rätta med miljöproblemen och ställa om till en fossilfri fordonstrafik krävs stora förändringar. En transportnäring som i dag präglas av kaos, kortsiktighet och alltför låga priser, kan inte sänka utsläppen så mycket som det krävs. Åkerinäringen bör åläggas ett klimatansvar. Det menar Transport i sitt remissvar till den statliga utredningen ”Fossilfrihet på väg”.

Sjukreseförare ersätts av inhyrd personal

Ett tiotal färdtjänst- och sjukresechaufförer har sagts upp på MDB Transport i Jordbro. Åkeriet ska istället anlita ett bemanningsbolag för körningarna. – Hur ska ett inhyrningsföretag få lönsamhet i verksamheten om åkeriet inte får det? Arbetsgivaren säger ju att lönekostnaderna är för höga, säger en anställd.

Unga peppade unga till facklig kamp

– Man blir lite lugn. Det känns som att det funkar. Orden är terminalarbetaren Paulina Kindahls efter ett seminarium om hur amerikanska snabbmatsarbetare organiserade sig. I helgen strålade hon samman med över 70 unga på Transports Ungdomsforum i Åkersberga.