Nästa steg: beställaransvar

Klampningen har startat. Fack och företag i åkeribranschen väntar på resultat. Och hoppas på ytterligare åtgärder. Det fick Pia Nilsson (S) besked om i dag. – Det finns en bred enighet bland partierna också, säger hon. Jag räknar med att vi får igenom fler förändringar i riksdagen.

Taxiförare hedrar Hasse

Om en vecka tystnar taxichaufförer runt om i landet. De håller en tyst minut för Hasse Eklund, chauffören som dog efter många långa arbetspass.

Sextrakasserier även i transportbranschen

Tio av hundra arbetarkvinnor utsätts för sexuella trakasserier av dem de möter på jobbet. De som trakasserar dem är kunder, gäster, patienter, brukare eller deras anhöriga. I transportbranschen berättar två av hundra om sextrakasserier från chefen eller arbetskamrater – och lika många om trakasserier från andra än kollegorna.

Åkaren avsäger sig ansvaret

Hasse Eklunds arbetstider strider helt klart mot arbetstidslagen. Vilket ansvar har Hagsätra taxi för det? Åkaren, Sören Andersson, skyller allt på Hasse. Han hotar också med polisanmälan.

Kurirs vd slår ifrån sig

I två veckor har Transportarbetaren försökt få en intervju med ansvariga på Taxi Kurir. Företaget vägrar ställa upp och begär i stället frågorna skriftligt. Svar utlovas via mejl. När de väl kommer väljer Taxi Kurirs vd, Magnus Klintbäck, att inte beröra Hasses schema med tolv arbetspass i rad och brott mot arbetstidslagen.

Arbetsmiljöverket: ”Anmäl brott mot arbetstidslagen”

– Att arbetstidsreglerna följs är arbetsgivarens ansvar. Inte den anställdes. Det säger tillsynsdirektör Roger Simu, som också uppmanar taxichaufförer att anmäla brott mot arbetstidslagen till Arbetsmiljöverket.

”Ingen fråga för oss politiker”

Hur ser landstingets politiker på att Taxi Kurirs åkare systematiskt bryter mot arbetstidslagen när barn, gamla och sjuka skjutsas? – Det är så klart olyckligt, säger Nanna Wikholm, socialdemokrat och andre vice ordförande i trafiknämnden i Stockholms läns landsting.

”Min man arbetade ihjäl sig”

Den 27 december fick Hasse Eklund hjärtstopp och dog hemma i garaget. Han körde färdtjänst för Taxi Kurir i Stockholm. Nu undrar hans änka, Hanna, om det är lagligt att månad efter månad arbeta tolv dagar i sträck, med bara två dagar ledigt. Och hur kan förare köra gamla och sjuka på ackord, utan försäkringsskydd?

Sista sucken på Säve

I höstas trängdes bilarna på parkeringen och tusentals resenärer köade till incheckningen. Nu har taxfreebutiken gått i konkurs. Den spöklika tystnaden bryts bara av ett enmotorigt sportflygplan som knattrar fram över landningsbanan. Banan som blev Säves öde. Fast bland markpersonalen gror tvivlet.

Felbyggda kurvor leder till olyckor

– Om Sveriges vägnät betraktas som en fast arbetsplats bör Arbetsmiljöverket stänga stora delar för yrkestrafik. Vägexperten Johan Granlund vet hur bättre kurvor skulle kunna minska antalet svårt skadade med 500 per år.

Företag får fortsätta trots ekonomisk kris

Ett företag på obestånd fortsätter att anlitas för att hjälpa arbetslösa arbetare att hitta nytt jobb. Miljontals kronor har förskingrats på företaget som nu är under rekonstruktion.

Fler tjejer tar över ratten

Allt fler kvinnor tar klivet in i förarhytten. Av de nya yrkeschaufförer som anställs i dag är tolv procent kvinnor. Detta ska jämföras med fem procent i hela yrkeskåren. – Jag kan absolut rekommendera jobbet till unga tjejer som funderar på vad de ska göra, säger Jenny Andersson, lastbilschaufför i Ulricehamn.

Transport driver få tvister

Med endast ett överlämnat ärende till LO-TCO Rättsskydd förra året, avviker Transport kraftigt från andra fackförbund. En självständig förhandlingsförmåga och ett par svidande förluster i Arbetsdomstolen är några av förklaringarna, enligt förbundets jurist Marcel Carlstedt.

Så ska mångfalden mångfaldigas

Organisering och facklig information på fler språk än svenska. Det är två sätt för Transport att bli bättre på mångfald.

Transportare leder jobbet för säkrare västar i hela EU

Fortfarande ställs inga bindande krav på västarna som ska rädda liv. Facket och arbetsgivarna är överens om vad som ska gälla. Men båda parter vittnar om kvacksalvare som säljer undermåliga västar – och bevakningsföretag som köper dem till sina ordningsvakter och väktare.