Mitt i maktens korridorer
Flera svenska politiker har makt över EU:s transportpolitik. Möt Marita Ulvskog (S), Lars Adaktusson (KD) och Peter Lundgren från ett parti som många inte vill ta i med tång.
Flera svenska politiker har makt över EU:s transportpolitik. Möt Marita Ulvskog (S), Lars Adaktusson (KD) och Peter Lundgren från ett parti som många inte vill ta i med tång.
I Sverige har vi vant oss vid tre politiska nivåer – kommun, landsting, riksdag. Med EU har vi fått en fjärde. Det behöver vi ta in eftersom unionens lagstiftning i så hög grad styr oss. Särskilt personer som jobbar på vägen.
Företag struntar i lagar och regler. Löner dumpas. Anställda utnyttjas och far illa i kölvattnet av EU:s öppna gränser. Gör politikerna något i Bryssel och Strasbourg – eller?
I dag presenterar Upphandlingsmyndigheten en guide för hur myndigheter ska kunna ställa krav på schysta villkor för förare när de köper in persontransporter. – Det här borde få bort de värsta avarterna bland arbetsgivarna, säger Matts Haglund på Transport.
Från och med 1 november stramar Försäkringskassan upp tillämpningen av reglerna för att få sjukpenning. Sjuka som inte har godkända läkarintyg kan bli utan pengar, under tiden som kassan utreder i fall de ska få ersättning eller inte.
Efter segdragna förhandlingar tecknade Transport och Biltrafikens arbetsgivareförbund i dag, torsdag, ett nytt avtal för taxiförarna. Uppgörelsen är ettårig och ger 2,2 procent i höjning på alla lönekomponenter, inklusive garantilönen för chaufförer som kör på rakt ackord.
Har du bytt till vinterdäck? Om inte kan det vara hög tid. Vi har samlat de bästa tipsen från både däckarbetaren och forskaren.
I Nacka pluggar närmare 30 personer till taxichaufför samtidigt som de trimmar sin svenska. Komvux står för utbildningen till en bransch med löner så pressade att chaufförer jobbar 60 timmar i veckan.
Återvinningsindustrierna är en bransch som försöker hålla rent framför egen dörr. Den har en uppförandekod som är ovanligt omfattande och uppmanar arbetsgivarna att bejaka facklig verksamhet.
Anläggningen ser ut som ett skrotupplag, men visar sig vara en riktig guldgruva. Halten av den ädla metallen är många gånger högre här än när guldmalm knackas fram från det mest lovande urberget i Sverige. Välkommen till vardagen i återvinningsindustrin.
Skyddsombud hindras i sitt uppdrag. De får sämre schema och mindre lönehöjning. Och de utsätts för hot eller våld – från chefer, arbetskamrater och utomstående. Transports skyddsombud är bland de som är värst utsatta enligt en rapport som LO presenterar i dag.
I somras dog en 79-årig kvinna under en sopbil. Platsen var det lilla samhället Väderstad. För ett och ett halvt år sedan omkom en miljöarbetare i Vallentuna sedan han åkt bakpå en backande sopbil och ramlat av.
I Växjö har skyddsombudet Denny Lovelind kartlagt 400 hämtställen där sopbilsförarna måste backa. – Minst 300 av dem behöver åtgärdas. Ragn-Sells står bakom mig till 100 procent, säger han.
Sedan 1994 har 22 personer dött i olyckor med sopbilar. Många av dem hamnade under bilen när förare tvingades backa för att komma åt kärl eller säckar. I Göteborg och Växjö samarbetar miljöföretag och skyddsombud för att få bort farliga hämtställen.
En lagändring behövs för att få slut på lönedumpningen inom färdtjänsten. En lag som regeringen ska fortsätta kämpa för trots att SD kan fälla förslaget i riksdagen. Det var civilminister Ardalan Shekarabis budskap när han träffade taxichaufförer på Arlanda tidigt i morse.