Ny roll för telefonister när allt fler bokar taxi själva

Tekniken har förändrat arbetet i taxiväxeln i grunden. Men än så länge verkar inte appar och annan ny teknik har lett till färre jobb för telefonister.

Från komradio, papper och penna till dator och avancerade tekniska trafikledningssystem. Den utvecklingen har arbetet på taxiväxlarna gått igenom under de senaste decennierna. En ännu nyare förändring handlar om hur kunderna bokar sin taxi. På bara några år har appar tagit över som ett av de vanligaste sätten.

– Lejonparten bokar via app, jag skulle säga att det är över 50 procent. Och det ökar hela tiden, säger Anders Carlsson, vd på Cabonline, ett företag i Fågelviksgruppen.

Detta trots att taxiappar bara har några få år på nacken, Fågelviksgruppen lanserade sin i början av 2012. Utvecklingen ser likadan ut hos andra bolag med egna bokningsappar. Hos Taxi Stockholm, som lanserade sin app 2010, går bara 60 procent av bokningarna i dag genom växeln.

grin Peterson är ombudsman med ansvar för taxitelefonister på Transports avdelning i Göteborg. Hon var själv telefonist, på både färdtjänsten och Taxi Göteborg, i 19 år innan hon började arbeta fackligt på heltid.

– Den nya tekniken ger en bättre arbetsmiljö. Under hela den tid som jag var telefonist kom det ny teknik. Jobbet förändras, men många gånger till det bättre.

En farhåga när allt fler bokar själva, utan att ringa en telefonist, är att jobben blir färre på beställningscentralerna. Men någon sådan utveckling har Karin Peterson än så länge inte sett.

– Det är klart att apparna påverkar, men de minimerar ofta arbetet vid topparna under dagen. Vi har inte märkt någon neddragning i tjänster bland de befintliga växlarna.

Ole Oftedal, vd på Fågelviksgruppen, tror inte att taxitelefonist är ett utdöende yrke.

– Det är klart att om det blir mer och mer app och datorer så blir det färre som ringer in till telefonisterna. Men det är ju fortfarande så att en beställningscentral också hanterar kontakten med åkarna och förarna. Så man kan inte lägga ner beställningscentralen bara för att det finns appar.

Däremot beskriver Ole Oftedal hur arbetet för personalen på taxiväxlarna förändras.

– Kraven ökar. Tidigare svarade man bara i telefon, nu jobbar beställningscentralen aktivt med att få ut mer bilar i systemet, ta hand om kundklagomål fortare och ge service till förare.

Under de senaste åren har Fågelviksgruppen köpt upp flera bolag på olika orter i Sverige. Det senaste förvärvet var Taxi direkt i Uppsala. I takt med att bolaget tar över på fler orter centraliserar det också beställningscentralerna. I både Borås och Jönköping har lokala telefonister de senaste åren blivit av med jobben, som nu sköts från Taxi kurirs växel i Göteborg. Dessutom håller man på att flytta koncernens norska taxiväxel till Stockholm.

– Vi ser över kostnaderna och effektiviteten. I taxi är det en peak på morgonen och kvällen. Under den tiden måste vi ha tillräckligt med personal, samtidigt som det inte behövs lika många mitt på dagen. För oss är det en fördel om vi kan hantera flera städer från samma växel.

Centraliseringen möts ofta av kritiken att telefonisterna inte längre har den lokalkännedom som behövs.

– Det är klart att vi måste kunna kräva att beställningscentralerna har lokalkunskap om man flyttar från en stad. Men det finns också teknik som gör att du kan se hur det ser ut i Oslo just nu, även när du sitter i Sverige. Så kraven ökar också på att personalen som arbetar i beställningscentralen ska kunna använda den tekniken.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Johan Lindholm

Johan Lindholm är ny ordförande för LO

LO-kongress. Byggnads ordförande Johan Lindholm är LO-ordförande. Han valdes av enig kongress efter det att valbrednigens kandidat drog tillbaka sin kandidatur dagen innan LO-kongressen startade.

Mer extremväder i form av översvämningar, värmeböljor, stormar och jordskred är att vänta i klimatkrisens spår. Förberedelser pågår på olika håll i samhället, men hur rustar sig landets åkerier?

Planerar åkerierna för extremväder?

Åkeri. Snökaos med lastbilar som fastnar i långa motorvägsköer, köldsmockor och värmeböljor, översvämningar, jordskred och stormar. Mer extremväder är att vänta på grund av klimatkrisen. Hur rustar sig transportföretagen för att möta hårdare väder?

”Jag tycker om ge service och har stor respekt för äldre och funktionshindrade personer”, säger Serpil Tumer.

Serpil skolade om sig till omsorgschaufför

Taxi. Serpil Tumer har jobbat som frisör, städerska, undersköterska, barnskötare och på dagverksamhet för funktionshindrade barn. Arbetsförmedlingen tipsade om en utbildning och nu har hon både taxiförarlegitimation och jobb – inom serviceresor.

Kabinpersonal på Norwegian, AAP Aviation och Eurowings har startat klubbar inom Transport.

Kabinpersonal har startat tre nya klubbar

Flyg. Tre nya klubbar har bildats sedan ett antal kabinanställda, flygvärdinnor och flygvärdar, lämnade fackförbundet Unionen och gick över till Transportarbetareförbundet. De nya medlemmarna jobbar vid flygbolagen AAP Aviation, Eurowings och Norwegian.

Teslas verkstad i Segeltorp. Foto: Lilly Hallberg

Tesla-konflikten utökas

Konflikt. Den andra maj varslade Unionen om en sympatiblockad mot Tesla. Knappt två veckor efter det meddelade Seko att de utökar brevbärar-blockaden mot företaget.

Emil Bärtas fick vänta i veckor på ett friande blodprov – under tiden var han avstängd från jobbet utan lön.

Veckors väntan på friande blodprov

Åkeri. Lastbilschauffören Emil Bärtas stoppades av polis som misstänkte drograttfylla. Trots att urinprovet var negativt fick han tillbaka körkortet först tre veckor senare och kunde återgå till jobbet. Både Emil och facket är i dag kritiska till processen.

Sedlar

Miljoner till taxichaufförer efter lönekoll

Taxi. Drygt 2 miljoner kronor i lönetillägg för en rad taximedlemmar i Transport och nästan 1,3 miljoner i skadestånd till förbundet. Det blev resultatet när facket kollade upp lönerna och förhandlade med arbetsgivarna på tre olika taxibolag i landet.

Lars Mikaelsson är Transports förbundssekreterare sedan 2017. Foto: Pernilla Ahlsén

LO-kongress i fyra dagar

LO-kongress. Under pingsthelgen ska 350 kongressombud från hela landet och från alla medlemsförbund inom LO fatta beslut om 280 motioner och välja ny ledning inom LO. Transport är representerade med 15 kongressombud och har skrivit ett tiotal motioner till kongressen.

”Skyddsombuden ska utses av fackförbunden”

Arbetsmiljö. Svenskt Näringsliv kritiserar Arbetsmiljöverkets rapport om skyddsombud. Men Transports arbetsmiljöombudsman Martin Miljeteig är nöjd med att myndigheten, som han säger, ”skött sitt uppdrag” och slagit fast att arbetsmiljölagen gäller och att skyddsombud ska utses av facket.

Pim van Dorpel, HRF. Foto: Fredrik Sandin Carlson

Kocken Pim van Dorpel föreslås leda LO

Facket. Valberedningen är klar med sitt förslag till ny ledning för LO. Pim van Dorpel föreslås bli ordförande. Han är i dag HRF:s vice ordförande.

Transportarbetareförbundets skyddsombud

Rädsla för bråk – ett skäl till att inte bli skyddsombud

Arbetsmiljö. Rädsla för att göra sig osams med chefer och kollegor, dålig kunskap om vad uppdraget innebär, ont om tid och otrygga anställningsvillkor. Det är några av skälen till att färre arbetare inom LO-kollektivet tar uppdrag som skyddsombud på sina arbetsplatser.

Kamp mot arbetslivskriminalitet i fokus

A-krim. LO kräver hårdare tag mot arbetslivskriminalitet. Och ser kampen för en schyst, mer reglerad arbetsmarknad som en central fråga i det kommande EU-valet.

Taxibilar vid centralstationen i Göteborg.

Går du runt på att köra taxi?

Enkät. Avreglering och pandemi har för många taxichaufförer gjort det svårt att leva på inkomsten. Transportarbetaren frågade fyra förare utanför Göteborgs Centralstation hur det ser ut våren 2024. Klarar du dig på din lön som anställd chaufför?

Fokus på potthål i veckan

Trafiksäkerhet. Nationella potthålsveckan har inletts. Trafikanter uppmanas att anmäla skador i vägbanor till myndigheterna – potthål är ett växande problem i trafiken.

Nya bokningssystemet katastrof för förarna

Servicetrafik. Körtider omöjliga att klara, raster som flyttas under dagen och lunch i bilen utanför sjukhuset. Det ”flexibla” bokningssystemet har lett till stress, sjukskrivningar och planer på att byta jobb bland färdtjänstchaufförer i Östergötland.