Arlanda, flygplan, regngrå ruta
Nattsvart i flyg och taxi

Så hårt slår krisen

Flyg. Resandet har störtdykt. Flyg och taxi är i kris. Permitteringar, varsel och uppsägningar följer i coronans spår. Men några ljusglimtar finns – och en strimma hopp.

Hur har pandemin slagit mot jobben, ekonomin och vardagen bland arbetarna i flyg-Sverige? Detta skrivs under första hälften av maj, då det statliga bolaget Swedavia rapporterar att resandet minskat med 98 procent. Jämförelsen görs mellan april 2019 och årets aprilmånad.

För att få en klarare bild av läget talade vi med en rad fackliga ombud och Transports ombudsmän, landet runt. Materian är rörlig och bilden ganska dyster, ur anställningssynpunkt. Andra ser en vinst för miljön.

Några undantag finns men tydligt är att många yrkesgrupper, och ett stort antal transportare, drabbas hårt av krisen inom flyget.

Så här berättar klubbordföranden, fackliga ombud, skyddsombud och Transports ombudsmän:

 

Arlanda, lastare
I dagsläget är det oklart vad SAS jättevarsel kommer att innebära fär de 600 kollektivarna vid SGH på Arlanda. Foto: Justina Öster

LANDET RUNT

Lastarna på marktjänstbolaget SAS Ground handling (SGH) är korttidspermitterade (arbetsfria) 60 procent och jobbar 40 procent. Med bidrag från staten får de totalt 92 procent av utgående lön.

Lastarna drog en lättnadens suck efter flygpaket och förhandlingar. Sen kom SAS varsel om uppsägning av totalt 1 900 anställda. Vad det innebär för de omkring 600 kollektivarna vid SGH på Arlanda, cirka 100 på Landvetter och 11 på rampen vid Malmö airport är i dagsläget oklart. Huvudskyddsombudet Hans Ahlberg har inget besked att ge.

Läget är känsligt, förhandlingar pågår med arbetsgivaren, förklarar flygombudsman Petri Perälä. Han talar om ett pärlband av möten som rör SGH:s lastare och arbetare inom flygfrakt, på de tre flygplatserna.

– Inget är klart än.

Kan du säga något om förhandlingarna?

– Det är en väldigt trist situation vi hamnat i, men som alltid försöker vi göra det så bra som möjligt för våra medlemmar.

Vad är så bra som möjligt?

– Att tillvarata medlemmarnas intressen i en tuff situation.

Tror du fler permitteringar eller varsel kommer?

– Jag vill inte gissa någonting. Men jag har fått lite positiva signaler och känner en försiktig optimism. Det har jag inte gjort förut. Ryanair har gått ut med att man vill börja flyga mellan sina baser i Europa igen den första juli. Och fler flygbolag är på gång och vill starta igen.

– Att man börjat lätta lite på restriktionerna i olika länder är positivt. En bra början. Men sen kan det förstås svänga tillbaka igen, garderar sig Petri Perälä.

Förutsättningen för att flygningarna ska starta är att restriktionerna luckras upp och att resenärerna bär munskydd, håller avstånd med mera, skriver Ryanair i ett pressmeddelande.

 

Flygombudsman Johan Einarsson ger en något ljusare bild när det gäller flygtekniker, flygmekaniker och plåtslagare i landet:

– Det är lite blandat för de här yrkesgrupperna, beroende på var man jobbar i landet. Vissa företag har klarat sig bättre, en del sämre. Vissa har inte ens behövt korttidspermittera.

Vad SAS varsel kan innebära för tekniker, mekaniker och plåtslagare vet Johan Einarsson inte.

– Vi fortsätter att ha täta dialogmöten med SAS ledning om läget, men några officiella förhandlingar är inte bokade än.

Vad tror du, om du törs sia?

– Jag har inte hört något om fler varsel eller permitteringar. Och det är bara varsel än så länge. Jag tror inte att fler kommer och hoppas att flygindustrin kan komma i gång igen, så fort som möjligt.

Finns det någon tidsgräns när varslen kan övergå i uppsägningar?

– Jag vet inte, svarar Johan Einarsson.

 

ARLANDA

Lastare

Lastarna vid marktjänstbolaget Aviator kortidspermitterades först på 60 procent. När de statliga reglerna ändrades trappade företaget den 1 maj upp permitteringarna till 80 procent. Kvar blir en arbetstid på 20 procent. Medarbetarna får samtidigt gå ner i lön, från 92,5 procent till 88 procent av utgående lön.

Elias Jobran
Elias Jobran, klubbordförande på Aviator, Arlanda. Foto: Justina Öster

30 heltidsanställda lastare varslades på Arlanda och har nu lämnat arbetsplatsen.

I mitten av maj är läget oförändrat. Några signaler om nya förhandlingar har inte kommit och Elias Jobran ska jobba sitt första pass på två månader. Efter 20 år som lastare är han luttrad av flygets upp- och nedgångar.

– Det kommer alltid såna här perioder inom flyget. Före covid-19 var det Sterling Airlines som gick omkull. Flygbranschen är som den är. Företag går omkull och någon annan tar över.

Några anar en försiktig ljusning inom flyget, men Elias Jobran är pessimistisk.

– Jag tror det kommer ta tid innan folk känner sig bekväma, både med ekonomin och coronan. Resandet kommer att öka sakta, folk glömmer successivt. Vid 2022 någonstans är det möjligt att vi är hyfsat i gång igen, säger han.

 

Flygplatskontrollanter

På bevakningsbolaget Avarn Security har 132 flygplatskontrollanter, som arbetar i säkerhetskontrollerna, varslats om uppsägning. Övriga omkring 600 kontrollanter har permitterats på 60 procent och arbetar alltså 40 procent med statlig permitteringslön.

Nedskärningen gäller från mitten av april.

I dagsläget finns ingen ny information.

 

Flygcatering

Jan Selin
Jan Selin, cateringlastare och huvudskyddsombud på Gate gourmet, Arlanda. Foto: Privat

Huvudskyddsombudet Jan Selin jobbar på cateringföretaget Gate gourmet, kör ut matvagnar till planen och tömmer dem på avfall. Företaget har ett 80-tal anställda och permitteringsgraden har ökat från 60 till 80 procent.

– Vi gick från 255 flighter per dag till 8. Väldigt märkligt. Om den här situationen fortsätter i juni, juli tror vi det blir uppsägningar. Jag är yrkeschaufför och vet att det finns arbete. Jag tror fler är räddare för viruset än att förlora jobbet.

Jan Selin har två barn med astma, som stannar hemma från dagis och skola. Frun väntar barn i juli. Hon är också permitterad, så inkomstbortfallet är kännbart. Med företagets godkännande har han tagit semester för att jobba extra på annat håll.

– Det är tur att arbetsgivaren förstår och inte sätter krokben för det.

Jan Selin tycker att olika budskap från WHO, de svenska och amerikanska folkhälsomyndigheterna skapar oro. Själv använder han munskydd.

Skyddsombuden slog tidigt larm om planen från Kina och Italien. De fick ”skrika högt” och starten var trög. Men när företaget väl skaffade skyddsutrustning som munskydd, visir, engångsoverall, handskar och skoskydd var de av god kvalitet, berättar Jan Selin.

– Det enda som inte var bra var att det först var frivilligt att använda skydden.

Arbetsmiljöverket kom på inspektion och gjorde nedslag när det gällde riskbedömningar av smittan. Efter det har Gate gourmet vidtagit åtgärder, berättar Jan Selin och skyddsombudet Thomas Belvén. Men på grund av permittering har de inte kunnat följa upp skyddsarbetet. Jan Selin uppmanar andra bolag och skyddsombud:

– Gör riskbedömningar av smittan, genast och kontinuerligt!

 

Tekniker, mekaniker, plåtslagare och flygelektriker

Martin Andersson, klubbordförande och flygplåtslagare på Patria Helicopters, Arlanda. Foto: Privat
Martin Andersson, klubbordförande och flygplåtslagare på Patria Helicopters, Arlanda. Foto: Privat

Patria Helicopters är en ljusglimt för tekniker, mekaniker, plåtslagare och flygelektriker i verkstan.

– Jag brukar lite skämtsamt säga att vi och Securitasvakterna på Arlanda är de enda som har något att göra. Vi jobbar på som vanligt, säger klubbordförande Martin Andersson.

Företaget verkar nästan enbart inom polisiär och militär verksamhet. Det senare rör främst verksamheten på flygplatserna i Linköping, Ronneby och Luleå, berättar han.

– På Arlanda är polisflyget en av våra stora kunder och nu får vi även polisiära kunder från andra länder i Europa. Privata kunder har vi också. Jobben strömmar in från hela världen. Det känns otroligt, man känner sig lite…

– Det känns bra, vi har igen att vi jobbar med den här typen av verksamhet, säger Martin Andersson.

 

Marie-Louise Rindå, flygtekniker och huvudskyddsombud på SAS, Arlanda. Foto: Justina Öster
Marie-Louise Rindå, flygtekniker och huvudskyddsombud på SAS, Arlanda. Foto: Justina Öster

Flygteknikern och huvudskyddsombudet Marie-Louise Rindå säger att situationen ”verkligen inte är bra” på SAS. Hon är permitterad på 60 procent och ska jobba två dagar kommande vecka.

– Jag är nämndeman i Uppsala tingsrätt också och det har varit många mål. Nämndemän 70 plus får inte gå dit, fysiskt, så jag har fått förfrågningar om fler. Hittills har jag inte varit så deppad, men efter nästa vecka börjar det bli mer tomt i almanackan, vi får se…

 

Flygmekaniker och plåtslagare

Tommy Jansson, klubbordförande, flygmekaniker och plåtslagare på ST Engineering Arlanda. Foto: Privat
Tommy Jansson, klubbordförande, flygmekaniker och plåtslagare på ST Engineering Arlanda. Foto: Privat

På ST Engineering aerospace solutions arbetar flygmekaniker och plåtslagare. Sex provanställda har sagts upp. De flesta är permitterade på 60 procent, men några på 40 och 20 procent, förklarar klubbordförande Tommy Jansson.

– Kring den 20 mars fick alla anställda gå hem med full betalning på grund av smittrisken.

Full lön betalades ut för två veckor i mars, men sänktes till permitteringsnivå för två veckor i april. Trots företagets löfte om två fullt betalda veckor till, beskriver Tommy Jansson.

– Ledningen backade. Jag kan förstå det rent ekonomisk, men det kändes lite snopet.

Tommy Jansson funderar nu kring semesterersättningen. Ska den baseras på ordinarie lönen eller permitteringslönen?

– De flesta är nöjda med permitteringen. Vi vill jobba, men det finns rätt lite att göra nu.

 

Flygtankare

Erik Hjertberg, klubbordförande för flygtankarna på Stockholm Fuelling services, Arlanda. Foto: Privat
Erik Hjertberg, klubbordförande för flygtankarna på Stockholm Fuelling services, Arlanda. Foto: Privat

Företaget Stockholm Fuelling services hanterar flygtankning. Där har 35 personer permitterats på 60 procent och 15 anställda på 40 procent. Ett 20-tal unga timanställda har sagts upp.

– Före coronan hade vi cirka 400 flighter om dagen. Nu är vi nere på 35–40. Folk trivs och stannar så medelåldern är hög. Det är synd att vi tappat de unga. En frisk fläkt, tycker klubbordförande Erik Hjertberg.

En ökad permittering på 80 procent var uppe till diskussion, men idén föll. Tills vidare.

– Det är inte helt omöjligt att det kommer varsel. Det beror på när flyget kommer i gång. Vi vill ju att folk ska börja resa igen, så att det släpper. Jag har själv tittat lite. Det går att boka till Grekland från 15 juni.

Flygmarknaden har varit överetablerad så det är inte fel om några bolag försvinner, resonerar Erik Hjertberg. Stämningen är bra bland kollegorna. Alla är väldigt nöjda med permitteringslösningen.

– Vi känner att vi har ett stöd från staten och faktiskt får ett andrum. Mer fritid är inget problem. Det är rätt årstid. Alla gubbarna har sina projekt, själv bygger jag ut altanen hemma.

 

LANDVETTER GÖTEBORG

Flygplatskontrollanter och skyddsvakter

– Före coronan gick det 65–70 plan per dag från Landvetter. Nu är det nere i 1–4. En fullständig katastrof, utbrister ombudsman Peter Åkesson på Transports Göteborgsavdelning.

Securitas på Landvetter har korttidspermitteras flygplatskontrollanterna på 40 och 60 procent, berättar han. Samtidigt berömmer Åkesson bolagets åtgärd att omplacera kontrollanter och skyddsvakter till andra tjänster inom bevakning i Göteborg över sommaren.

– Vi är väldigt imponerade över att de lyckats överföra mer än hälften av de anställda till sommarvikariat under juni, juli och augusti. När annan personal har ledigt.

Vikariaten är som väktare, p-vakter och tjänstgöring inom kollektivtrafiken Västtrafik.

Hur många säkerhetsanställda det rör sig om totalt på flygplatsen är sekretessbelagt eftersom flygplatsen klassas som skyddsobjekt. Landvetter är i alla fall Securitas största skyddsobjekt i Göteborg, förklarar Peter Åkesson.

– Det finns signaler om att flygtrafiken kommer att öka igen, men det är omöjligt att sia om framtiden, säger han.

 

Lastare

Patrick Forslund, Transports fackliga ombud på Aviator, Landvetter. Foto: Privat
Patrick Forslund, Transports fackliga ombud på Aviator, Landvetter. Foto: Privat

Marktjänstbolaget Aviator har tappat 97 procent av sin verksamhet. Företaget varslade 35 personer av totalt 46 anställda på rampen, berättar Transports fackliga ombud Patrick Forslund.

– Vi som är kvar är permitterade på 80 procent. De flesta har redan gått, men några få är kvar. Det är hemskt för dem. Det finns inget att göra, men vi har i alla fall postflyg kvar.

På grund av det och smittorisken släpps de varslade hem när en månad återstår av anställningen, berättar Patrick Forslund.

– De vill ju bara komma i väg och hitta nya jobb.

Varselsiffrorna kom som en chock. Det gällde att försöka rädda så många medlemmar som möjligt. Men nu har Patrick Forslund och kollegorna framtidstro.

– Vi tror att vi ska överleva. Det är lite blandat förstås men jag hoppas att vi ska komma i gång igen, sent i höst.

Han beskriver Landvetter som en stängd öken, men är överens med bolagets vd om att det inte kan bli sämre. Botten är nådd och det kan bara gå uppåt.

– Norwegian är vår största kund, så det är tur att bolaget räddades från konkurs. Om flygbolaget BRA lyckas överleva och få i gång sin verksamhet också, så hoppas jag vi klarar oss. Allt hänger ihop inom flyget, säger Patrick Forslund.

 

BRA har sagt upp nästan all personal och ansökt om rekonstruktion hos tingsrätten för att försöka hindra en konkurs. Bland de uppsagda finns ett 40-tal flygtekniker och ett 10-tal mekaniker, enligt flygombudsman Johan Einarsson.

 

MALMÖ AIRPORT

Flygplatskontrollanter och skyddsvakter

Under april kortidspermitterades omkring 130 flygplatskontrollanter och skyddsvakter vid Securitas på 40 procent.

– Bolaget började med en månad eftersom de inte var säkra på att få pengar från Tillväxtverket. För maj funderade Securitas på uppsägningar, men ville helst inte, säger ombudsman Lone Olsson på Transports Malmöavdelning.

Lösningen blev i stället att erbjuda anställda, som ville, att ta sommarvikariat för företagets medarbetare andra orter. Ungefär som i Göteborg,

– De som tackade ja får ta ut sin semester senare. Och för dem som saknar behörighet ordnar Securitas utbildning på arbetstid, snarast, med fysisk närvaro. Övriga blev fortsatt permitterade, säger Lone Olsson.

Hon är positiv till åtgärden, som ger full lön och kompetensutveckling.

 

Mirja Nilsson är förhandlingsombud på Securitas och berättar att bolaget förhandlar månad för månad, i detta ovissa läge.

– 70–80 personer var intresserade. Bland dem valdes 17 ut, med rätt anställningsmått och ganska lång tjänstgöringstid.

– Alltihop är väldigt ledsamt så jag är glad att vi hittat den här lösningen. Vi behöver fler väktare och medlemmarna tycker det är bättre än att förlora sina jobb. Jag tror inte att situationen blir densamma på många år.

 

ÖREBRO FLYGPLATS

Flygplatsarbetare och terminalarbetare

David Kristoffersson, klubbordförande vid Örebro flygplats. Foto. Privat
David Kristoffersson, klubbordförande vid Örebro flygplats. Foto. Privat

Klubbordförande David Kristoffersson och flygplatsarbetarna vid Örebro flygplats är permitterade på 60 procent.

– Att vi har kvar fraktflyget är det som räddar våra jobb. Unionens medlemmar på stationen blev varslade. Men efter ett samtal med chefen är jag inte rädd att vi ska bli det. Det låter lovande, att vi ska fortsätta så här.

Han berättar att två lokala flygbolag hoppas kunna flyga igen i sommar.

– Vi är försiktigt optimistiska, men vågar inte riktigt tro det förrän vi ser det.

Ramparbetarna jobbar verkligen sina 40 procent, förklarar David Kristoffersson. Har man att göra är det lättare att hålla humöret uppe, tycker han.

– Kanske kommer några kollegor att gå upp till 80 procents permittering.

 

Johannes Persson är terminalarbetare och skyddsombud. Han jobbar med flygfrakt på DHL Express vid Örebro flygplats. Ett stort antal timanställda anlitas inte längre. Däremot har inga fast anställda varslats eller permitterats, beskriver han.

– När coronan kom dippade det rejält, men nu jobbar vi på ungefär som vanligt. Jag märker inte så mycket av kaoset, ser det mest på tv. Fast blir någon sjuk är det svårt att få in personal.

Johannes Persson har själv varit sjukskriven i två omgångar. Om det var covid-19 eller något annat har han ingen aning om. Att försäljningen av plexiglasskivor, som används i butikskassor, och solfilmer till bilrutor skjutit i höjden gynnar Örebroarbetarna.

– Förut hade vi kanske 30–40 pallar om dagen. Nu är vi uppe i 100–200 per dag, säger han.

Vissa dagar är det svårt att hinna färdigt, men företaget har övertidsstopp. Det ökar stressen.

Johannes Persson arbetar deltid på DHL Express och har ett eget företag med trädfällning vid sidan av. Många jobb har bokats av med kort varsel på grund av smittan.

– Så just nu blöder jag pengar, säger han.

 

LYCKSELE FLYGPLATS

Flygplatsarbetare

Carl-Bertil Essebro, Transports fackliga ombud på Lycksele flygplats. Foto: Jan Lindkvist
Carl-Bertil Essebro, Transports fackliga ombud på Lycksele flygplats. Foto: Jan Lindkvist

Också vid Lycksele flygplats är de tio flygplatsarbetarna permitterade på 60 procent, berättar Transports fackliga ombud Carl-Bertil Essebro.

– Det är godkänt av Tillväxtverket fram till mitten av augusti. Vi går med nästan tomma plan. Nu flyger vi dubbelturer måndag, torsdag, fredag och söndag.

Dubbeltur innebär flygningar mellan Arlanda-Lycksele-Vilhelmina-Hemavan och så tillbaka igen Hemavan-Vilhelmina-Lycksele-Arlanda.

– Det kan förstås bli förändringar. Nu är det rätt värdelöst. Vi har folk som jobbar i Stockholm och det är så bökigt att ta sig ner.

Några varsel har inte kommit och skyddsombudet Carl-Bertil Essebros uppfattning är att flygplatsen ”inte har råd att förlora kompetens”.

– Allt är overkligt. Man lever som i en bubbla, känner oro: Vad händer med oss i framtiden? Med ens egen och världsekonomin? Själv går jag i pension om något år men är orolig över mina pensionspengar.

Nya strikta rutiner för städning och desinficering av olika ytor efter Stockholmsplan ha införts. På söndagar står ramparbetarna för detta, annars städare.

– Vi har heltäckande förkläde, korta och långa handskar, men tyvärr inga munskydd. Det har vi inte fått tag i. Alla som kommer hit går till vården och äldreomsorgen, säger Carl-Bertil Essebro.

 

ARVIDSJAUR FLYGPLATS

Flygplatsarbetare

Transports fackliga ombud Martin Nilsson vid Arvidsjaurs flygplats har korttidspermitterats, men har fiskelycka på utökade fritiden. Foto: Privat
Transports fackliga ombud Martin Nilsson vid Arvidsjaurs flygplats har korttidspermitterats, men har fiskelycka på utökade fritiden. Foto: Privat

10 av 28 på flygplatsen har blivit varslade och 7 av dem har slutat. De som är kvar är permitterade på 60 procent, berättar det fackliga ombudet Martin Nilsson.

– En del har fått nya jobb. Den första september går den sista. Vi har en eller två flygningar per dag, samkör med Gällivare. Vad jag förstått hade vi runt 4 000 passagerare i april förra året. I år har det gått ner mot 300.

Den stora biltestindustrin på orten som fördubblar invånarantalet har också påverkats. Personalen skickades hem en till två veckor före ordinarie slut, förklarar Martin Nilsson. Hur det blir med biltesterna kommande säsong vet han inte. Men några bilar körs fortfarande av ”inhemsk personal”.

– Kommer vi upp i två plan per dag till hösten får vi vara glada. Normalt är det sex. Nu flyger vi söndag, måndag och fredag. I augusti blir det eventuellt fyra dagar i veckan.

Trots att solen skiner på snön i ”paradiset”, Sandvikens fjällgård, och Martin Nilsson fiskar röding tycker han det känns jobbigt att vara så mycket ledig.

– Man trodde aldrig att något sånt här skulle hända. Vi tar det på stort allvar. Det är inte roligt, men folk har ställt in sig i ledet, tar det för vad det är. Jag tycker mest synd om de yngre, barnfamiljer som kanske köpt hus och sen drabbas av varsel, säger han.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Alexandra Einerstam

Vi står där när det gäller

Alexandras krönika. När Sverige nu rustar för ett förstärkt totalförsvar talas det mycket om mat, energi och infrastruktur. Mindre uppmärksamhet får vi väktare, ordningsvakter och skyddsvakter som varje dag bidrar till att samhällets nyckelfunktioner fungerar.

Den stora stadsflytten
Världsunik flytt. Under två dagar, den 19 och 20 augusti, transporterades Kiruna kyrka till sin nya plats på en fem kilometer specialanpassad väg. Foto: Lars Sjölund

Unik flytt, öppet sår

Kiruna. Gruvan är anledningen till den pågående, spektakulära flytten av en stad. Och av de flesta av dess invånare, varav många nu tvingas flytta när marken rämnar.

Fråga facket
Utlandstransporter

Hur fungerar rast och vila vid utlandstransporter?

Transport. Pontus undrar över kör- och vilotider för utlandstransporter. Börje vill veta om han fick rätt ersättning då han jobbade extra i midsomras. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Vägsträckan
De gamla gruvlavarna står ännu kvar och utgör landmärken i Kiruna, mitt emot stadens nya centrum. Foto: Lilly Hallberg

Från kust till fjäll

E10 Luleå–Kiruna. Vacker, vild – och farlig. Landets nordligaste Europaväg lockar folk från fjärran med naturupplevelser. Men är också en viktig transportled, ibland skrämmande smal och olycksdrabbad.

Upphandlad taxitrafik
Färdtjänst och vanlig taxi kör åt olika håll. Foto: Lilly Hallberg

Ett avtal, två yrken?

Servicetrafik. Vanlig taxi och färdtjänst – jobbet skiljer sig mycket åt, förarna går på samma kollektivavtal. För offentligt upphandlad trafik finns särskilda utmaningar. För facket är kontroll grundläggande.

Kultur
Redo för skrämselhicka i tv-soffan? Transportarbetarens John Antonsson tipsar om filmer och tv-serier att titta på när mörkret lagt sig. Foto: Shutterstock

Höstens skräck: Färjor, blues och robotflickvänner

Streamingtips. Halloween står för dörren. De senaste åren har streamingtjänsterna pumpat ut blod och skräck i ett rasande tempo. Här är filmerna och serierna för dig som tycker att verklighetens jävlighet inte riktigt räcker.

Farlig arbetsmiljö
vagga på sopbil Prezero Foto Justina Öster

Arbetsgivaren är skyldig att agera vid riskfylld backning

Miljö. Det finns inga specifika regler när det gäller backning med sopbilar eller andra tunga fordon. Däremot är arbetsgivaren skyldig att bedriva ett systematiskt arbetsmiljöarbete och vidta åtgärder om det finns risker vid backning.

Arkivbild. Sopbil på gata i Stockholm med två sopgubbar och en gående.

”Ingen respekt för backande tunga fordon”

Miljö/Åkeri. Folk har tappat respekten. De bryr sig inte längre om blinkande lampor och pipande ljud när sopbilar och andra tunga fordon backar. Dags för lite upplysning à la SVT:s Anslagstavlan för att förhindra fler olyckor och dödsfall.

Ambulans i Helsingborg. Foto: Shutterstock

Dödsfall på grund av backande sopbil – igen

Miljö. I april i år hände det som inte får hända. Igen. En miljöarbetare som backade med sopbilen råkade köra över en äldre kvinna i Råå, utanför Helsingborg. Hon avled senare.

Fråga facket
Adam undrar över lägstalönen för bilvårdspersonal. Illustration Martin Heap

Vad är lägstalön inom bilvård?

Transport. Adam vill veta vad bilvårdspersonal ska tjäna. Och Fanny vill veta hur länge man ska vara ledig mellan arbetspassen. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Sophämtning
Andreas Stålhandske försöker rycka på axlarna när han hamnar i dispyter med arga bilister som inte kommer fram. ”Jag kan inte komma med helikopter, svarar jag”.

Stressade bilister gör jobbet otryggt

Miljöarbetare. Privatbilister och cyklister som passerar närgånget i hög hastighet är farliga inslag under arbetsdagen för Andreas Stålhandske på Renova i Göteborg. Och det gäller att vara vaksam när man tömmer sopkärlen. Kollegan Thomas Johansson stack sig på en kanyl och fick vänta tre månader innan resultatet från hivtestet kom.