Den nya macken mellan Solvalla och Bromma flygplats invigdes i mitten av juni 2024 och har miljön i fokus, säger säljchef Martina Vigren. Arbetet med att installera solceller pågår och några pumpar behöver åtgärdas efter slutbesiktningen av bygget.
Close
Den nya macken mellan Solvalla och Bromma flygplats invigdes i mitten av juni 2024 och har miljön i fokus, säger säljchef Martina Vigren. Arbetet med att installera solceller pågår och några pumpar behöver åtgärdas efter slutbesiktningen av bygget.
Close
Framtidens bensinstation

Macken vid flyg och trav

Miljön i fokus. Mitt under brinnande mackdöd – när fossila bränslen fasas ut och el in – slog en ny OKQ8-station upp portarna i somras. Ett stenkast från travbanan Solvalla med flygplan från Bromma flygplats dundrande över taken jobbar landets bästa personal…

…det hävdar i alla fall bensinstationens säljchef, Martina Vigren.

Vid halv två, en gråmulen novembereftermiddag, är det ganska glest mellan kunderna på det stora stationsområdet. Rusningen drar i gång mellan 9.30 och 10 och 14 och 16. Macken invigdes i juni, men några byggställningar stretar fortfarande mot himlen. Tre man installerar solceller på taken.

En man i firmabil tankar diesel och följs av ett äldre par som också fyller fossilt. Längre bort backar en taxiförare in bilen till raden av laddstolpar. Lite långtråkigt är det att sitta och vänta medan batteriet fylls på, tycker han.

– Full tank tar 50 minuter. När jag jobbar mellan 12 och 01 och måste avsluta passet med laddning vill jag bara hem. Men det blir billigare för chefen. Och vi får fler körningar eftersom elbilar har förtur. Nya bilar är mer snabbladdade så när vi får dem blir det bättre.

Store upgrade

Butiken är rymlig och ljus, Store upgrade kallas valet av ljust trä och inredning. Godis är frestande utplacerat medan raderna med bilvårdsprodukter huserar långt in.

Säljchefen Martina Vigren och biträdande säljchef Robin Tutal stortrivs på macken, säger att de är ett bra gäng som jobbar tillsammans som ett team och skrattar mycket ihop. Foto: Justina Öster
Säljchefen Martina Vigren och biträdande säljchef Robin Tutal stortrivs på macken, säger att de är ett bra gäng som jobbar tillsammans som ett team och skrattar mycket ihop. Foto: Justina Öster

En kund kommer in och beställer en av korvarna som rullar på grillen. Martina Vigren visar in i den tomma loungen, med stolar som är för hårda för en ond rygg men lättavtorkade.

Laddning av elbil, men kunderna tankar fortfarande mer fossila bränslen. Foto: Justina Öster
Laddning av elbil, men kunderna tankar fortfarande mer fossila bränslen. Foto: Justina Öster

Miljön i fokus

Hon kallar macken ”framtidens station” och betonar att miljön står i fokus. Att fossila bränslen är på väg bort även om det kan dröja innan de försvinner helt. Att macken erbjuder både långsamma och supersnabbladdare. Och att man kan sitta i loungen och ta det lugnt medan bilen laddar.

– 14,3 liter färskvatten används per bil i tvätthallen, allt annat är återvunnet vatten, och det är extremt lite, säger Martina Vigren som också lyfter energin från solceller.

På seneftermiddagen blir det full fart med folk som vill snygga upp sina bilar, dammsuga och tvätta vindrutor. Foto: Justina Öster
På seneftermiddagen blir det full fart med folk som vill snygga upp sina bilar, dammsuga och tvätta vindrutor. Foto: Justina Öster

Stockholms stad har sagt upp avtalet med angränsande Bromma flygplats. Största flygbolaget drar snart till Arlanda, men regeringen vill behålla flygplatsen, kanske för elflyg. Ändå är varken Martina Vigren eller biträdande säljchef Hilkka Lyckelund särskilt oroliga.

– Vi kommer att påverkas på sikt, men bygger de bostäder i stället så blir det positivt för oss. Vi ska få en tvärbana hit och när allt blir färdigt kommer vi att ligga bra till, säger de.

Emilio Orrego jobbar i tvätthallen, sköter driften, smörjer och byter delar när det behövs. Foto: Justina Öster
Emilio Orrego jobbar i tvätthallen, sköter driften, smörjer och byter delar när det behövs. Foto: Justina Öster

Kunder vill betala digitalt

”Kan man inte blippa med klockan eller telefonen vid pumparna” är nog den vanligaste frågan personalen får. De som inte längre har betalkort i plånboken blir stressade och irriterade. Ganska skönt att bara visa klockan, blipp, blipp, tycker Martina Vigren. Men allt digitalt gör samhället mer sårbart, kontrar Hilkka Lyckelund. Klock- och mobilbetalning planeras i alla fall till nästa höst.

Tvättekniker Linus Lundkvist beskriver en trevlig stämning.

– Det är nice att allt är nytt och fräscht och lättare att hålla efter.

Linus Lundkvist är tvättekniker och sköter driften av tvätthallen, ser bilarna rulla in på datorskärmen via övervakningskamera. Foto: Justina Öster
Linus Lundkvist är tvättekniker och sköter driften av tvätthallen, ser bilarna rulla in på datorskärmen via övervakningskamera. Foto: Justina Öster

Biträdande säljchef Robin Tutal nickar och säger att han gillar att lära sig nytt hela tiden. Kommentarerna duggar om god gemenskap, högt i tak och många skratt. Martina Vigren sträcker på sig, säger att hon är lyckligt lottad med personal som jobbar ihop som ett team, är engagerad, noggrann och sprider glädje.

Forma personalgruppen

Tidigare erfarenhet från bensinstation är ingen merit här. Personalen kommer med andra erfarenheter, förklarar säljchefen. Hennes vision är att forma framtidens personalgrupp, ungefär som man formar modellera.

– Med facit i hand har det varit väldigt tungt men också väldigt roligt.

Hilkka Lyckelund jobbade förr som flygvärdinna. Foto: Justina Öster
Hilkka Lyckelund jobbade förr som flygvärdinna. Foto: Justina Öster

Mindre roliga inslag finns, som när någon kräks utanför eller bajsar ner toaletten. Snattare, alkohol- och narkotikapåverkade eller inbrottet, natten efter invigningen. Cigaretter, snus och el-cigg försvann. Och så är det de där kunderna som inte kan slita blicken från mobilen framme vid kassan…

– Men vi har kunder som är väldigt roliga också och redan några stamkunder.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

OKQ8:s nya vätgasstation för tung trafik vid Falutorget i Göteborg. Den ska kunna leverera upp till 1 500 kilo grön vätgas per dygn, vilket uppges räcka till cirka 20 tunga lastbilar. Foto: Justina Öster

Ny vätgasmack i Göteborg – ett steg mot mindre utsläpp

Vätgas. I början av oktober klipptes bandet och en ny vätgasstation för tung trafik invigdes vid Falutorget i Göteborg. OKQ8:s första och Sveriges elfte vätgasmack, men fler är på väg.

Transportarbetarens logga

Avtal klara för alla bensinstationer

Bilvårdsanläggningar. Transport har kommit överens med arbetsgivarorganisationen Fremia om ett nytt kollektivavtal för anställda vid vissa bensinstationer. Avtalet är tvåårigt och ger en sammanlagd löneökning för dem som får mest på 2 300 kronor, fördelat på två år.

Det roligaste med jobbet är direktkontakten med kunderna, tycker Eric Johansson, som själv i många år varit stamkund på macken i byn.

”Det är en annan resa jag gör nu”

Mötet. Han bytte vd-rollen mot att sälja korv och bensin på macken. Eric Johansson stortrivs med sitt nya jobb.

Den stora stadsflytten
Världsunik flytt. Under två dagar, den 19 och 20 augusti, transporterades Kiruna kyrka till sin nya plats på en fem kilometer specialanpassad väg. Foto: Lars Sjölund

Unik flytt, öppet sår

Kiruna. Gruvan är anledningen till den pågående, spektakulära flytten av en stad. Och av de flesta av dess invånare, varav många nu tvingas flytta när marken rämnar.

Fråga facket
Utlandstransporter

Hur fungerar rast och vila vid utlandstransporter?

Transport. Pontus undrar över kör- och vilotider för utlandstransporter. Börje vill veta om han fick rätt ersättning då han jobbade extra i midsomras. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Vägsträckan
De gamla gruvlavarna står ännu kvar och utgör landmärken i Kiruna, mitt emot stadens nya centrum. Foto: Lilly Hallberg

Från kust till fjäll

E10 Luleå–Kiruna. Vacker, vild – och farlig. Landets nordligaste Europaväg lockar folk från fjärran med naturupplevelser. Men är också en viktig transportled, ibland skrämmande smal och olycksdrabbad.

Upphandlad taxitrafik
Färdtjänst och vanlig taxi kör åt olika håll. Foto: Lilly Hallberg

Ett avtal, två yrken?

Servicetrafik. Vanlig taxi och färdtjänst – jobbet skiljer sig mycket åt, förarna går på samma kollektivavtal. För offentligt upphandlad trafik finns särskilda utmaningar. För facket är kontroll grundläggande.

Kultur
Redo för skrämselhicka i tv-soffan? Transportarbetarens John Antonsson tipsar om filmer och tv-serier att titta på när mörkret lagt sig. Foto: Shutterstock

Höstens skräck: Färjor, blues och robotflickvänner

Streamingtips. Halloween står för dörren. De senaste åren har streamingtjänsterna pumpat ut blod och skräck i ett rasande tempo. Här är filmerna och serierna för dig som tycker att verklighetens jävlighet inte riktigt räcker.

Farlig arbetsmiljö
vagga på sopbil Prezero Foto Justina Öster

Arbetsgivaren är skyldig att agera vid riskfylld backning

Miljö. Det finns inga specifika regler när det gäller backning med sopbilar eller andra tunga fordon. Däremot är arbetsgivaren skyldig att bedriva ett systematiskt arbetsmiljöarbete och vidta åtgärder om det finns risker vid backning.

Arkivbild. Sopbil på gata i Stockholm med två sopgubbar och en gående.

”Ingen respekt för backande tunga fordon”

Miljö/Åkeri. Folk har tappat respekten. De bryr sig inte längre om blinkande lampor och pipande ljud när sopbilar och andra tunga fordon backar. Dags för lite upplysning à la SVT:s Anslagstavlan för att förhindra fler olyckor och dödsfall.

Ambulans i Helsingborg. Foto: Shutterstock

Dödsfall på grund av backande sopbil – igen

Miljö. I april i år hände det som inte får hända. Igen. En miljöarbetare som backade med sopbilen råkade köra över en äldre kvinna i Råå, utanför Helsingborg. Hon avled senare.

Fråga facket
Adam undrar över lägstalönen för bilvårdspersonal. Illustration Martin Heap

Vad är lägstalön inom bilvård?

Transport. Adam vill veta vad bilvårdspersonal ska tjäna. Och Fanny vill veta hur länge man ska vara ledig mellan arbetspassen. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Sophämtning
Andreas Stålhandske försöker rycka på axlarna när han hamnar i dispyter med arga bilister som inte kommer fram. ”Jag kan inte komma med helikopter, svarar jag”.

Stressade bilister gör jobbet otryggt

Miljöarbetare. Privatbilister och cyklister som passerar närgånget i hög hastighet är farliga inslag under arbetsdagen för Andreas Stålhandske på Renova i Göteborg. Och det gäller att vara vaksam när man tömmer sopkärlen. Kollegan Thomas Johansson stack sig på en kanyl och fick vänta tre månader innan resultatet från hivtestet kom.