collage med magasin
Close
Tidskrifter och glossiga magasin om fordon av alla storlekar och former ligger högt upp på transportarnas topplistor över läsning för rent nöjes skull.
Close

Lyxigt lustfylld läsning lockar

Kultur. Först sålde de prenumerationer till en tidning som inte fanns. När det visade sig att hundratals personer ville köpa tidningen om gamla, ombyggda och snygga fordon satte Peter Larsson och hans kompis i gång att göra den.

Nummer ett av Gasoline Magazine kom i januari 2006.

– Vi var amatörer och det började som en ren hobbygrej. Men alla var bilälskare och vi gjorde den tidning vi själva ville ha, berättar chefredaktör Peter Larsson.

Peter Larsson
Gasoline Magazines chefredaktör Peter Larsson.  Foto: Lena Blomquist

Fortfarande görs Gasoline av entusiaster med smuts under naglarna. De tvekar inte om vad som är rätt i det som chefen själv kallar ”den här nördiga branschen”.

Skillnaden är att upplagan är uppe i mellan 20 000 och 27 000 exemplar, att varje tidning är 132 sidor och tryckt på branschens tjockaste och glansigaste papper. Och att hobbyprojektet numera är en månadstidning samt heltidsjobb för tre anställda.

Lyxläsning

I dag snackar vi lite lyx på Transportarbetarens kultursidor. Tidningar med snygga bilder, berättelser om sånt man gillar och möten med spännande människor. Tidskrifter som ofta kostar en slant.

Vi frågade lastbilschaufförer, sopgubbar, tidningsbud och taxiförare vad de väljer för tidning för att koppla bort jobb och vardag. Den ovetenskapliga Facebookenkäten gav ett tydligt svar:

Har du ett transportjobb är chansen stor att du också gillar att läsa om fordon. Gärna gamla fordon. Kanske ombyggda fordon. Alltid snygga fordon.

Gillar retro

Tillbaka till Gasoline Magazines redaktion på Söder i Stockholm. I hörnet står en bullig, knallgrön bensinpump modell äldre, på väggarna hänger rader av navkapslar. Peter Larsson berättar vad som gäller i hans tidning:

– Vi gillar retro, inget är yngre än 1970-tal. Vår specialitet är ombyggda bilar, ingenting är original.

Redaktionen på Gasoline Magazine
Åke Jonsson, Peter Larsson och Maria Rosenberg gör den tidning de själva vill läsa: Gasoline Magazine. I taket hänger nästa nummer. Läsarnas favorit är fortfarande reportaget ”USA genom bilrutan” där alla bilder togs ut genom det nervevade bilfönstret.  Foto: Lena Blomquist

Artiklar skrivs och bilder tas av entusiaster, men samtidigt respekterade personer, inom Gasolines fem områden: muskelbilar, kustom, hot rod, bike och race. Tidningen har alltid något renoveringsprojekt på gång, där läsarna får följa med från skrotbil till utställningsmässigt fordon. Nya prenumeranter dyker upp på bilutställningar, marknader och mässor.

– Vi behöver inte göra några läsarundersökningar. Den stora gruppen är män mellan 45 och 55, det vet vi från Facebook där 47 000 gillar oss.

– Men vi gör ingen webbtidning, det är värdelöst att sitta på muggen med en padda …

Även i den frågan går Peter Larsson till sig själv för att veta hur tidningen ska utvecklas.

Fordonsförlaget

50 mil söderut finns ett stort förlag som också specialiserat sig på fordon: Albinsson & Sjöberg i Karlskrona ger ut många av de tidningar som nämndes i Transportarbetarens enkät: Trailer, Nostalgia, Klassiska Lastbilar, Bilsport Classic och Traktor. Plus ungefär tio titlar till.

I dag är förlaget etablerat och livskraftigt när det gäller livsstilsmagasin med fordon, framför allt gamla och gärna i originalskick, i centrum. Ett enda har varken med fordon eller teknik att göra: Rock’n’Roll.

Omkring 25 personer jobbar på tidningarna, totalt över 60 på förlaget som omsätter 160 miljoner kronor. Men i starten var det bara två entusiaster som 1974 köpte tidningen Bilsport. Båda kom från lokalpressen och visste hur tidningsmakande går till, men de hade inte en krona att investera själva.

– Ändå startade vi den ena tidningen efter den andra, om en gick bra startade vi nästa. De flesta har jag själv hittat på, säger Stig Sjöberg, en av grundarna och fortfarande aktiv i företaget.

Han berättar att förlaget har en specifik tanke bakom alla titlar, och att det tycker sig veta vad de respektive målgrupperna vill ha. De yngsta läsarna köper Bilsport och de äldsta väljer Nostalgia, som handlar om gamla fordon och gångna tiders prylar. Klassiska Lastbilar är populärast bland pensionerade lastbilschaufförer och åkare.

Unga läser på webben

Men tidningskrisen drabbar även en specialiserad magasinfabrik som Albinsson & Sjöberg. Klassiska Lastbilar och Nostalgia klarar sig bättre än andra. Medan de unga Bilsportsläsarna har hittat till webben i stället.

– Vi är inte så oroliga för framtiden. Jag tror att det finns en plats för specialtidningar.

– Men om det blir nya titlar framöver … då får andra komma på dem. Jag ska inte hitta på några fler tidningar, säger Stig Sjöberg, 70 år.

Billigare läsning

Vem har råd med lyxiga tidningar? undrade flera taxichaufförer på Facebook. Här kommer tre tips för billigare läsning:

  1. Kolla tidningshyllan på biblioteket.
  2. Handla på Tradera om du gillar gamla tidningar. En del kan dock bli dyrare än dem du hittar i dagens tidningshyllor.
  3. Köp appen Readly om du vill ha tidskrifterna i telefonen eller på paddan. För en fast månadsavgift kan du läsa och ladda ner obegränsat med tidningar.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

David Ericsson. Foto: Petrus Iggström

Den läsande arbetaren

Davids krönika. Nästan varje år sedan början av 2000-talet har jag varit med i det årliga seminariet Boken på arbetsplatsen. Det arrangeras av ABF och flera fackförbund, däribland Transport, och handlar om arbetsplatsbiblioteken i landet.

David Ericsson. Foto: Jan Lindkvist

Bokmöten i trolltider

Davids krönika. Luft, kraft, styrka gav årets seminarium Boken på arbetsplatsen på Runö kursgård i Åkersberga. Arrangörer var Transport, Kommunal och Byggnads. Det handlade om arbetsplatsbiblioteken, ungefär som de vägkrogsbibliotek Transport ännu driver.

Alexandra Einerstam. Foto: Lilly Hallberg

Läs, annars ryker skärmtiden

Läsning. Vi lever i en tid av digitala skärmar och är ständigt uppkopplade. Mobilen (och andra skärmar) erbjuder oss ständiga belöningar och för att få dessa belöningar, krävs ingen nämnvärd ansträngning.

Den stora stadsflytten
Världsunik flytt. Under två dagar, den 19 och 20 augusti, transporterades Kiruna kyrka till sin nya plats på en fem kilometer specialanpassad väg. Foto: Lars Sjölund

Unik flytt, öppet sår

Kiruna. Gruvan är anledningen till den pågående, spektakulära flytten av en stad. Och av de flesta av dess invånare, varav många nu tvingas flytta när marken rämnar.

Fråga facket
Utlandstransporter

Hur fungerar rast och vila vid utlandstransporter?

Transport. Pontus undrar över kör- och vilotider för utlandstransporter. Börje vill veta om han fick rätt ersättning då han jobbade extra i midsomras. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Vägsträckan
De gamla gruvlavarna står ännu kvar och utgör landmärken i Kiruna, mitt emot stadens nya centrum. Foto: Lilly Hallberg

Från kust till fjäll

E10 Luleå–Kiruna. Vacker, vild – och farlig. Landets nordligaste Europaväg lockar folk från fjärran med naturupplevelser. Men är också en viktig transportled, ibland skrämmande smal och olycksdrabbad.

Upphandlad taxitrafik
Färdtjänst och vanlig taxi kör åt olika håll. Foto: Lilly Hallberg

Ett avtal, två yrken?

Servicetrafik. Vanlig taxi och färdtjänst – jobbet skiljer sig mycket åt, förarna går på samma kollektivavtal. För offentligt upphandlad trafik finns särskilda utmaningar. För facket är kontroll grundläggande.

Kultur
Redo för skrämselhicka i tv-soffan? Transportarbetarens John Antonsson tipsar om filmer och tv-serier att titta på när mörkret lagt sig. Foto: Shutterstock

Höstens skräck: Färjor, blues och robotflickvänner

Streamingtips. Halloween står för dörren. De senaste åren har streamingtjänsterna pumpat ut blod och skräck i ett rasande tempo. Här är filmerna och serierna för dig som tycker att verklighetens jävlighet inte riktigt räcker.

Farlig arbetsmiljö
vagga på sopbil Prezero Foto Justina Öster

Arbetsgivaren är skyldig att agera vid riskfylld backning

Miljö. Det finns inga specifika regler när det gäller backning med sopbilar eller andra tunga fordon. Däremot är arbetsgivaren skyldig att bedriva ett systematiskt arbetsmiljöarbete och vidta åtgärder om det finns risker vid backning.

Arkivbild. Sopbil på gata i Stockholm med två sopgubbar och en gående.

”Ingen respekt för backande tunga fordon”

Miljö/Åkeri. Folk har tappat respekten. De bryr sig inte längre om blinkande lampor och pipande ljud när sopbilar och andra tunga fordon backar. Dags för lite upplysning à la SVT:s Anslagstavlan för att förhindra fler olyckor och dödsfall.

Ambulans i Helsingborg. Foto: Shutterstock

Dödsfall på grund av backande sopbil – igen

Miljö. I april i år hände det som inte får hända. Igen. En miljöarbetare som backade med sopbilen råkade köra över en äldre kvinna i Råå, utanför Helsingborg. Hon avled senare.

Fråga facket
Adam undrar över lägstalönen för bilvårdspersonal. Illustration Martin Heap

Vad är lägstalön inom bilvård?

Transport. Adam vill veta vad bilvårdspersonal ska tjäna. Och Fanny vill veta hur länge man ska vara ledig mellan arbetspassen. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Sophämtning
Andreas Stålhandske försöker rycka på axlarna när han hamnar i dispyter med arga bilister som inte kommer fram. ”Jag kan inte komma med helikopter, svarar jag”.

Stressade bilister gör jobbet otryggt

Miljöarbetare. Privatbilister och cyklister som passerar närgånget i hög hastighet är farliga inslag under arbetsdagen för Andreas Stålhandske på Renova i Göteborg. Och det gäller att vara vaksam när man tömmer sopkärlen. Kollegan Thomas Johansson stack sig på en kanyl och fick vänta tre månader innan resultatet från hivtestet kom.