Skaraslättens transport kör avfall till Renova, från Göteborgs hamn.
Close
Skaraslättens transport kör avfall till Renova, från Göteborgs hamn.
Close

Lågbetalda östförare kör avfall till kommunala Renova

Lågbetalda chaufförer från Rumänien och Slovakien kör dagligen stora mängder importerat avfall från Göteborgs hamn till kommunala bolaget Renova, där soporna förbränns. Transporterna utförs av Skaraslättens transport. Förarna finns hos inhyrda åkare, bolag som vägrar teckna kollektivavtal med Transport.

– Vi har noterat att det är utländska chaufförer som levererar avfallet till vår mottagning. Men jag känner inte till deras villkor. Det är vår engelska kund som handlat upp transporterna. Vi är inte ansvariga, säger Peter Ericsson, försäljningschef på Renova.

Renova är ett helägt kommunalt bolag med 800 anställda och en omsättning på över en miljard kronor. I verksamheten ingår ett stort värmekraftverk som eldas med avfall. Bland annat från England.

När Transportarbetaren kommer till Renovas anläggning står ett 20-tal trailrar uppställda på parkeringen. Alla har bakdörrarna öppna för att ventilera ut soplukten.

En strid ström av dragbilar kommer för att hämta eller lämna trailrar – som alla är skyltade med Skaraslättens transport. Det är ett företag som för några år sedan figurerade i en omfattande ekobrottshärva. I dag har bolaget nya företrädare.

Dragbilarna som rullar in är vita. Några är märkta med Skaraslättens namn, andra har en diskret logga – TD Åkeri.

En av chaufförerna berättar att kommer från Rumänien. På en rak fråga säger han svävande att han är anställd av Skaraslättens transport.

– Jag kör sopor från hamnen och hit, men det är dåliga villkor och jag tänker byta jobb. Det luktar skit. Vi borde tjäna minst 25 000 kronor i månaden i Sverige, men vi får bara ut totalt 18 000 kronor. Då ingår allt, även traktamente.

På Renovas parkering finns också en rad personbilar med rumänska, slovakiska eller polska registreringsskyltar. Vid en av dem står en ung kille. När jag frågar om anställningen plockar han fram en jacka där det står TD Åkeri på ryggen.

TD Åkeri ligger i Rydboholm och har 19 dragbilar, enligt bilregistret. En anhörig till ägarfamiljen har en egen enskild firma, Dzexson Transport, med ytterligare åtta bilar.

Transport har gjort en framstöt och begärt kollektivavtal med TD Åkeri. Företaget har avvisat kravet.

TD Åkeri och Dzexson Transport har det senaste kvartalet tillsammans betalat arbetsgivaravgifter på cirka 47 000 kronor per månad. Det motsvarar knappt sex chaufförer, om de får avtalsenlig lön för heltidjobb.

Samuel Ask är numera vd på Skaraslättens transport. Han var anställd i bolaget när den tidigare huvudmannen, David Stridh, dömdes till fyra års fängelse för grov ekonomisk brottslighet.

Ask bekräftar hans företag utför avfallstransporter från Göteborgs hamn till Renova.

Var är chaufförerna anställda?

– Vi anlitar olika underentreprenörer?

Vilka då?

– Vi anlitar två, tre stycken.

Hur ser du på att förare som kör för Skaraslätten har 18 000 kronor i lön och traktamente, mindre än hälften av avtalsenlig lön?

– Du får skicka ett mejl med dina frågor, jag är upptagen.

Kan du svara på den sista frågan?

– Du får lägga ett mejl, jag har tre samtal som väntar.

Vilket ansvar har då det helägda kommunala bolaget Renova för att chaufförerna som kör deras avfall har anständiga löner?

Försäljningschef Peter Ericsson säger:

– Vi är mycket nöjda med det arbete som Skaraslättens transport utför. Det är klart att vi har ett visst ansvar för att transporterna sker på ett korrekt sätt. Men vi är inte involverade upphandlingen. Du får kolla med kunden eller möjligen rederiet.

Abbas Zarinpour är socialdemokratisk politiker och sitter i Renovas bolagsstyrelse, som förste vice ordförande. När Transportarbetaren berättar om avfallstransporterna från hamnen säger han:

– Min inställning är att alla som jobbar i Sverige ska ha svensk lön! Det är inte acceptabelt om företag konkurrerar genom underbud. Är det sant det du berättar är det allvarligt och jag ska undersöka vad som kan göras.

– Och självklart har Renova ett långtgående ansvar, även om det är någon annan som upphandlat tjänsten. Avfallet ska till oss och vi har ansvar i alla led för att arbetet blir utfört på ett korrekt sätt.

Transportarbetaren har sökt ansvariga på TD Åkeri, utan framgång.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Fokus på potthål i veckan

Trafiksäkerhet. Nationella potthålsveckan har inletts. Trafikanter uppmanas att anmäla skador i vägbanor till myndigheterna – potthål är ett växande problem i trafiken.

Nya bokningssystemet katastrof för förarna

Servicetrafik. Körtider omöjliga att klara, raster som flyttas under dagen och lunch i bilen utanför sjukhuset. Det ”flexibla” bokningssystemet har lett till stress, sjukskrivningar och planer på att byta jobb bland färdtjänstchaufförer i Östergötland.

Upphandling av färdtjänst tas om

Servicetrafik. Beslutet om tilldelning av avtal för servicetrafik i Örebro län återkallas – i sin helhet. Taxibolagens fordon måste utvärderas för att se att det gått rätt till i miljardupphandlingen.

Fängelse för kokainsmuggling

Dom. Fängelse i två år. Det blev straffet för den hamnarbetare som mot sitt nekande döms för att ha agerat insider i den stora kokainhärvan med koppling till Helsingborgs hamn.

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.

Månadens avdelning
Transports avdelning 19 i Västerås.

Facklig närvaro främst

Transport. Högt i tak och full fart – förhandlingar, möten med medlemmar, en Startpunktsutbildning och någon som är på språng ut. Det händer mycket hos avdelning 19 och det mesta handlar om aktiviteter utanför kontoret i Västerås.

Ukrainska kvinnor utbildas till lastbilsförare

Åkeri. Det är brist på mycket i krigsdrabbade Ukraina – särskilt på lastbilschaufförer. För att fylla ut tomrummet efter landets många inkallade män och hålla samhället i gång har 24 kvinnor i Kiev gått en förarutbildning för C-kort. Nu skalas utbildningen upp och fler utbildas.

På säker väg. Eleverna på Södra Vikens program går på skolan som nyligen utsetts till Sveriges bästa transportskola.

Unga om transportbranschen: Helt rätt

Utbildning. När över 1 000 transportelever svarade på hur de ser på branschen och framtiden blev det toppbetyg. Och nästan nio av tio tycker att utbildningen ger rätt kunskap.

Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtal

Taxi. Samtrans-chaufförer som enbart kör samhällsbetalda resor har rätt till månadslön på mellan 26073 och 27004 kronor enligt kollektivavtalet. Men så är det inte för majoriteten av de Transportarbetaren talat med.

”Risk att sjuka människor hamnar i kläm”

Sjukförsäkring. – Vi vet ju att sjukförsäkringen inte fungerade tidigare, många hamnade i kläm just för att de inte var färdigrehabiliterade. Att då återgå till det systemet verkar rätt huvudlöst. Så kommenterar Transport försäkringsombudsman Pia Edvall utredningen som föreslår skärpta regler för sjukskrivna.