Chefen trakasserar
Granskning: När chefen trakasserar

Kränkta av chefen i åratal

Arbetsmiljö. Trakasserier, hot, bestraffningar – renhållningsarbetarna vid Suez berättar om hur en chef och några arbetsledare tillåtits sänka dem under sju år. Och om hur jobbet de trivdes med blev en mardröm. Under Transportarbetarens pågående granskning valde chefen att säga upp sig och lämna bolaget för en tjänst inom en annan bransch.

Chefen

  • 60 år, bosatt i Malmö.
  • Anställd vid Sita, senare Suez, i Malmö sedan oktober 2011. Slutar sista september i år.
  • Tidigare CEO (koncernchef) på Ramneskogs, renhållningsbolag och skrothandlare i Malmö, från 2007. Slutade 2009 i samband med ändringar i ledningen för företaget.
  • Anger i sitt cv på Linkedin tidigare erfarenhet som arbetsledare inom betongindustrin och som ansvarig för ett projekt med att sanera sand i Kuwait, efter Gulfkriget 1991.
  • Kandidatexamen i ekonomi och marknadsföring, Lund, och gymnasieingenjörsexamen, Malmö.

 

Renhållningen i Malmö

  • Suez kör åter i Malmö sedan i våras. Bolaget förlorade under namnet Sita för några år sedan kontraktet på ett av tre entreprenörsområden i staden, med uppsägningar som följd.
  • I dag har Suez i Malmö omkring 45 anställda och 25 fordon.

 

Anställda och tidigare anställda om den psykosociala arbetsmiljön vid Suez/Sita i Malmö:

”Trakasserierna började 2013, de la på mig en massa extra arbete som de visste att jag inte skulle klara. Jag blev satt på en av de tyngsta turerna med en dålig bil, jag jobbade övertid varje dag men lyckades ändå inte hinna med alltid. Efter att jag tagit upp problemen kom det hela tiden hot om varningar och uppsägning.
Till slut fick jag problem att sova, hade mardrömmar, fick problem med huvudvärk, minnessvårigheter och ångest. Jag har gått hos en psykolog under lång tid för det här och har varit sjukskriven i perioder.”

Jenny Fredriksson, tidigare anställd hos Sita, kör i dag mjölkbil i annan kommun.

 

”Under ett möte förklarade jag att omläggningen av turerna gjorde att belastningen blev orimligt hög. Chefen blev arg och provocerad och valde att hota mig och ett annat skyddsombud med uppsägning.” (Våren 2014)

Tidigare skyddsombud, medelålders man och småbarnspappa.

 

”Jag har aldrig haft liknande problem med vare sig chefer eller arbetskamrater tidigare. Vissa av dem hade jag jobbat med i 25 år. Men så fort man ifrågasatte något den nya chefen gjorde blev det problem. Mitt helvete började när jag drog i gång en namninsamling för ett möte om arbetsmiljön med vd:n, Mårten, som tidigare alltid lyssnat. Jag har gått hos en psykolog, som flera andra, och jag äter fortfarande antidepressiva. Det här måste få ett slut. Inte för min skull eller för andra som slutat utan för alla som kommer efter.”

Lasse Andersson, ”LGA”, i dag pensionerad.

 

”När jag blev gravid så ändrades allt, han undrade hur jag kunde göra så mot honom och att jag satt honom i en jäkla sits nu. Jag har aldrig varit på en arbetsplats där så många får utskällningar så att de börjar gråta. Chefen fick oss också att punktmarkera vissa chaufförer, som han inte tyckte om och som han ville ha bort.”

Kvinna, tidigare driftledare på kontoret, i dag på annat företag.

 

”Jag arbetade arbetsmiljömässigt rätt – tog ett, inte två, kärl åt gången, enligt boken. Blev hela tiden kontrollerad och fick en varning för att jag inte körde hem turen i tid. Blev uppringd av chefen när jag var ute, har spelat in när han hotar mig och säger att det kommer att gå dåligt för mig.”

Anders Sassila, i dag renhållningsarbetare hos annat företag.

 

”Jag fick hoppa runt mellan olika turer efter min sjukskrivning. Blev flyttad till en tur i Staffanstorp utan lista eller något om var kärlen stod. Fick jobba övertid hela tiden, var stressad och vaknade en natt med bröstsmärtor och fick åka akut till sjukhus.”

Mångårig medarbetare, 50-plus.

 

”Han krävde att vi skulle hälla ut dialysvätska från Gambro i dagvattenbrunnarna på gården, i stället för att köra det till destruktion. När vi vägrade blev vi utskällda.”

Sopbilschaufför 50-plus, tidigare anställd.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Bildtext: Martin Nyberg samlar sopor på jobbet och skräp på fritiden.

Martin tar kampen mot skräpet

Renhållare. Martin Nybergs Opel vectra med släpvagn är belamrad med soppåsar, handskar, krattor, sopborstar, griptång och båtshake. På dagarna hämtar han sopor, på fritiden plockar han skräp.

Insänt logga

GDPR skyddar inte de anställda

Insändare. Det finns otaliga tekniska system med förmåga att hålla koll på de anställda som övervakar vad de gör eller inte gör under sin arbetstid. I våra branscher använder man sig ofta av kameror, gps och skannrar som registrerar vad de anställda gör.

Ulrich kör malmtransporter – belönas för säkerhetsarbete

Arbetsmiljö. Ulrich Höntzsch jobbar med att köra 90-tons ekipage för Kaunis Iron logistik. Han är också skyddsombud och nu prisas han med ett stipendium på 15 000 kronor från Prevent.

Den stora stadsflytten
Världsunik flytt. Under två dagar, den 19 och 20 augusti, transporterades Kiruna kyrka till sin nya plats på en fem kilometer specialanpassad väg. Foto: Lars Sjölund

Unik flytt, öppet sår

Kiruna. Gruvan är anledningen till den pågående, spektakulära flytten av en stad. Och av de flesta av dess invånare, varav många nu tvingas flytta när marken rämnar.

Fråga facket
Utlandstransporter

Hur fungerar rast och vila vid utlandstransporter?

Transport. Pontus undrar över kör- och vilotider för utlandstransporter. Börje vill veta om han fick rätt ersättning då han jobbade extra i midsomras. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Vägsträckan
De gamla gruvlavarna står ännu kvar och utgör landmärken i Kiruna, mitt emot stadens nya centrum. Foto: Lilly Hallberg

Från kust till fjäll

E10 Luleå–Kiruna. Vacker, vild – och farlig. Landets nordligaste Europaväg lockar folk från fjärran med naturupplevelser. Men är också en viktig transportled, ibland skrämmande smal och olycksdrabbad.

Upphandlad taxitrafik
Färdtjänst och vanlig taxi kör åt olika håll. Foto: Lilly Hallberg

Ett avtal, två yrken?

Servicetrafik. Vanlig taxi och färdtjänst – jobbet skiljer sig mycket åt, förarna går på samma kollektivavtal. För offentligt upphandlad trafik finns särskilda utmaningar. För facket är kontroll grundläggande.

Kultur
Redo för skrämselhicka i tv-soffan? Transportarbetarens John Antonsson tipsar om filmer och tv-serier att titta på när mörkret lagt sig. Foto: Shutterstock

Höstens skräck: Färjor, blues och robotflickvänner

Streamingtips. Halloween står för dörren. De senaste åren har streamingtjänsterna pumpat ut blod och skräck i ett rasande tempo. Här är filmerna och serierna för dig som tycker att verklighetens jävlighet inte riktigt räcker.

Farlig arbetsmiljö
vagga på sopbil Prezero Foto Justina Öster

Arbetsgivaren är skyldig att agera vid riskfylld backning

Miljö. Det finns inga specifika regler när det gäller backning med sopbilar eller andra tunga fordon. Däremot är arbetsgivaren skyldig att bedriva ett systematiskt arbetsmiljöarbete och vidta åtgärder om det finns risker vid backning.

Arkivbild. Sopbil på gata i Stockholm med två sopgubbar och en gående.

”Ingen respekt för backande tunga fordon”

Miljö/Åkeri. Folk har tappat respekten. De bryr sig inte längre om blinkande lampor och pipande ljud när sopbilar och andra tunga fordon backar. Dags för lite upplysning à la SVT:s Anslagstavlan för att förhindra fler olyckor och dödsfall.

Ambulans i Helsingborg. Foto: Shutterstock

Dödsfall på grund av backande sopbil – igen

Miljö. I april i år hände det som inte får hända. Igen. En miljöarbetare som backade med sopbilen råkade köra över en äldre kvinna i Råå, utanför Helsingborg. Hon avled senare.

Fråga facket
Adam undrar över lägstalönen för bilvårdspersonal. Illustration Martin Heap

Vad är lägstalön inom bilvård?

Transport. Adam vill veta vad bilvårdspersonal ska tjäna. Och Fanny vill veta hur länge man ska vara ledig mellan arbetspassen. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Sophämtning
Andreas Stålhandske försöker rycka på axlarna när han hamnar i dispyter med arga bilister som inte kommer fram. ”Jag kan inte komma med helikopter, svarar jag”.

Stressade bilister gör jobbet otryggt

Miljöarbetare. Privatbilister och cyklister som passerar närgånget i hög hastighet är farliga inslag under arbetsdagen för Andreas Stålhandske på Renova i Göteborg. Och det gäller att vara vaksam när man tömmer sopkärlen. Kollegan Thomas Johansson stack sig på en kanyl och fick vänta tre månader innan resultatet från hivtestet kom.